اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

فراموشی وظایف دینی از طرف مصلحان بزرگترین فتنه قرن حاضر

آوای سنت: استاد حدیث انوارالعلوم خیرآباد تایباد، بزرگترین فتنه‌ عصر کنونی را فراموشی وظایف دینی از سوی مصلحان امت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مفتی عبدالاحد حنفی در جریان ششمین نشست دانش آموختگان حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد با بیان این مطلب که امروز فتنه از هر طرف مثل باران بر سر امت می بارد گفت: مولانا بنوری (ره) در جایی گفته است، فتنه‌ ای که ایمان انسان را تهدید کند و زمانی که مصلحان امت وظیفه خود را فراموش کنند، بسیار خطرناک تر از سایر فتنه ها است.

فتنه دجال که بر آن تاکید می رود از نوع فتنه اول است، چون ایمان اهل اسلام را تهدید می‌کند. در زمان حاضر فتنه دجال با تمام قدرت امت اسلام را مورد هجمه قرار داده است. ذهن و قلب جوانان را گرفتار کرده و فرزندان ما بیشتر اوقات شان را در فضای مجازی می گذارنند. وسیله ای که توسط غربی ها کنترل می شود.

در روایت آمده که پیامبر صلی الله علیه و سلم از شر فتنه مغرب به خدا پناه می ‌برد و آنچه را در این عصر مشاهده می‌کنیم، یکی از بارزترین مصادیق این فتنه است.

مفتی حنفی در خصوص تاثیرات مدارس بر جامعه اظهار داشت: زمانی که در هندوستان فتنه ارتداد رخ داد و هندو و مسیحیت بشدت بر علیه مسلمانان تبلیغ داشتند، از طریق مدارس دینی و همت علما بود جلوی دسیسه های دشمن گرفته شد. خطر این فتنه هنوز هم از بین نرفته است و احساس می شود. شبهات همان شبهات قدیمی و پاسخ ‌ها هم همان پاسخ ها هستند. برای برون رفت از این مشکلات ابتدا باید ایمان را یاد گرفته و سپس آن را به تقویت برسانیم.

متاسفانه ما اولویت ها در فقه را رعایت نمی‌کنیم. صحابی بزرگوار در ابتدای کار، ایمان را آموختند. واقعا چه نیرویی بوده که حضرت بلال را وادار می کرد تا آن طور در دین استقامت داشته باشد؟ مگر بلال چقدر عبادت کرده و یا قرآن خوانده بود که آن شکنجه ها را تحمل کند و یا چه شده بود که آل یاسر آن همه شکنجه را با احساس لذت تحمل می‌کردند!

استاد حدیث انوارالعلوم در مورد اهمیت و تلاش ایمانی افزود: علاقه ما به اعمال زیاد است، ولی در باب آن ضعف داریم. برای ایمان باید زحمت کشید و قرآن هم بدین مهم اشاره دارد. مسئولیت اول امت این است که روی ایمان کار کنند تا آن را در اعماق قلب خود جای دهند. تمام تبلیغات غرب بر این است که ایمان مسلمان ضعیف شود و با بدعملی و بداعتقادی به چنان مرحله‌ای برسد که با کوچکترین تحریکی فرو بریزد، پس نباید مرعوب شد، گرچه رفتار آنها تندتر شده است و ما نیز باید از این حالت رخوت و سستی خارج شده و واکنش تند نشان دهیم.

مفتی حنفی، نقش علم در زندگی را انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد: تعلیم می بایست روزانه بوده و در مغز و دل انسان جای بگیرد. در مساجد باید تعلیم قرآن و حدیث داشته باشیم. جماعت مساجد در طول سال ها تغییر نمی کنند و این امر نشان می دهد که مسئولیت خود را به حوبی انجام نمی دهیم. متاسفانه ایراد و اشکال در کارهای ما زیاد است. به عنوان مثال هنوز نمی توانیم درست نماز بخوانیم. نماز باید یک حرکت عمومی باشد و باید با رعایت تمام شرایط و ارکان ادا گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن