اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

فرقه بهاییت از دیدگاه علما و فقهای اهل سنت

یادداشتی از احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : در هفته های اخیر و بدنبال طرح مباحثی درباره فرقه بهاییت از طرف مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، سوالاتی در بین فعالان اهل سنت درباره ماهیت این فرقه ،دیدگاههای آن و نگرش علما وفقهای اهل سنت درباره باورهای این گروه ایجاد شده است.

بنده به عنوان یک فعال اهل سنت، برای یافتن پاسخ سوالاتم درباره این فرقه در منابع مختلف جستجو کرده و فتاوی علمای شاخص اهل سنت را در  این زمینه استخراج کردم.

متن زیر ماحصل این پژوهش علمی است.

آلوسی مفسر شاخص اهل سنت در تفسیر خود درباره بابیه می گوید: در این عصر گروهی از غلات شیعه ظهور کردند و خودشان را بابیه نامیدند و آنها اعتقاداتی دارند که هر کس صاحب عقل باشد ،حکم به کفر آنها می دهد.(کتاب روح المعانی ج ۱۱ ص ۲۱۹)

ابوزهر از علمای شاخص جامع الازهر مصر نیز در کتاب تاریخ المذاهب الاسلامیه تاکید می کند که دشمنان، از این گروه برای نابودی دین اسلام بهره می گیرند و همچنانکه دیدیم بهاییت اوهام در اوهام است.

شیخ جاد الحق علی جاد الحق رئیس فرهنگستان تحقیقات اسلامی و مفتی مصر در قرن پانزدهم در مورد بهاییت تاکید می کند که باید از آنها دوری کرد .این عالم شاخص در رای تفسیری شماره ۳۲۹ خود با اشاره به گمراهی عقیده بهاییت، ازدواج زن مسلمان با پیروان این گروه را ناجایز قلمداد می کند.

در فتوای دیگری جاد الحق علی جاد الحق تاکید می کند که بهائیتِ ساختگی، به قیامت و بهشت و جهنم ایمان ندارد و خاتم الانبیاء بودن پیامبر اکرم را باور ندارد ،لذا مسلمان نیستند.

شیخ عبدالمجید سلیم از علمای شاخص الازهر مصر در باره این گروه دیدگاه های صریح و روشنی اتخاذ کرده و با غیر مسلمان خواندن آنها ،حکم به عدم دفن پیروان این فرقه در قبور مسلمانان داده است.

وی در پاسخ به استعلام وزارت دادگستری مصر تاکید می کند که هر مسلمانی که عقیده این طایفه را برگزیند مرتد شده و از دایره اسلام خارج شده است.وی همچنین تاکید می کند بهاییت فرقه است و اصول آن مغایر با اصول اسلام و در تضاد با مذاهب الهی است.بنابراین زن مسلمان نمی تواند با مرد بهایی ازدواج کند و اگر ازدواج کند ازدواجش باطل است.

 شیخ عبداللطیف مفتی مشهور مصر و از اساتید جامع الازهر در نشریه مسلمون تاکید می کند که بدون شک ایدئولوژی بهائیت علیه مسلمین است و این گروه ارسال رسالت حضرت محمد ص ررا انکار می کنند  و این کار بدترین نوع کفر و الحاد است.

شیخ سالم البشری از علما و اساتید بنام الازهر نیز در مصاحبه با نشریه مصر الفتاح تاکید می کند که اگر مسلمانی بهایی شد مرتد شده و احکام اسلام درباره کفار بر او جاری می گردد..وی در اظهار نظر دیگری تصریح می کند که ایدئولوژی بهایی و آموزشهای آن ضد اسلام و پیروان آن مطرود اسلام هستند.

عبدالله بخاری مدرس و امام جماعت مسجد جامع دهلی نیز بهاییت را کافر قلمداد کرده است.وی در این زمینه تصریح می کند که اگر کسی بپذیرید بعد از پیامبر اکرم ص پیامبر دیگری ظهور می کند ،کافر است.

محمد غزالی از علمای مشهور الازهر مصر در کتاب دفاع عن العقیده و الشریعه ضد مطاعن المستشرقین بهاییت را دشمن تعالیم اسلام ،منافق و خادم استعمار معرفی کرده است.وی می گوید: بهائیت دین جدیدی است که با اسلام و ملت ان مخالفت و دشمنی می کند.

دکتر عایشه بنت الشاطی به عنوان اولین زن عرب است که وارد جامع  الازهر شد.ور در تفسیر و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه قاهره سمت استادی داشت.این استاد دانشگاه در نقد بهاییت کتابی تحت عنوان قرائه فی وثاق البهاییه نوشت.وی در این کتاب با صراحت بهاییت را ساخته استعمار و صهیونیسم قلمداد کرده و تاکید می کند که بهائیت مبتنی بر دسیسه و کید بر اسلام و دشمن امت اسلامی است.

مولانا محمد عمر ملازهی از علمای دیوبند و پایه گذار مدرسه منبع العلوم کوه ون  نیز در کتاب فتاوی منبع العلوم کوه ون به شدت بر علیه بهائیت موضع گرفته و تاکید می کند که آنها کافر بوده و حق و حقوقی ندارند و باید در تحریم اقتصادی باشند.(فتاوی منبع العلوم کوه ونج هشتم ص ۱۵۰)

شیخ محمد طنطاوی از علمای شاخص الازهر مصر نیز در فتوایی تاکید می کند که بهائیان از دین اسلام خارج شده و بیاد حکم خداوند درباره آنها اجرا شود.ور در بیانیه ای از دولت مصر خواسته است که با تمام قوا با این تفکر انحرافی برخورد و مقابله نماید.

این مجموعه گزیده ای از عقاید علما و مفتیان شاخص اهل سنت درباره بهاییت بوده است.باید هوشیار باشیم که در دام عقاید انحرافی این فرقه نیافتیم .

آوای سنت: سایت آوای سنت آماده انتشار دیدگاه های علمای علما و فعالان اهل سنت در این زمینه است

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن