اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

فضایل شب قدر و اعتکاف دهه آخر رمضان

آوای سنت: خطیب نماز جمعه چنارلی اعتکاف در دهه پایانی رمضان را جزو سنت های موکده در این ماه برشمرد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند قدیری در سخنرانی هفته پایانی ماه مبارک رمضان با اشاره به برتری شب قدر نسبت به شب های دیگر، بیداری های ارزشمند و واقعی را مختص فرصت اندک باقیمانده خواند و گفت: عصاره اصلی ماه رمضان را می توان در دهه سوم آن چشید. ابن جوزی (ره) کثرت اعمال در ده روز پایانی این ماه را مورد تاکید قرار داده و بیان می دارد، در پله های واپسین این بزم و سهم خواهی برای پیشتازی و عبور از خط نهایی باید عبادت را بیشتر کرده و تا می توانیم خویشتن را به نماز، دعا و استغفار مشغول بداریم.

وی ادامه داد: در موسمی قرار گرفته ایم که می بایست حتی الامکان از مدت خواب شب کم کرده و تا سحر به عبادت و بندگی بپردازیم. شیوه و مرام آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم بود که همه اهل بیت را در شب های واپسین رمضان بیدار کرده و ساعات را به مناجات می گذراندند. علی الخصوص دعای بعد از نماز صبح از اهمیت خاصی برخوردار است.

آخوند قدیری نظافت بدن، حوشبویی و پوشیدن بهترین البسه را از عادات رسول گرامی اسلام بویژه در شب های آخر این ماه دانست و اظهار داشت: ایشان اعتکاف در هر سه دهه ماه مبارک را تجربه کرده و به امت توصیه کرده است که شب قدر را در دهه سوم جستجو نمایند. اعتکاف جزو سنت های موکده دین اسلام بشمار می رود و حضرت آن را مورد تاکید قرار داده است، لذا الزام است در هر قریه یک نفر در مسجد محل به اعتکاف بنشیند و بدین ترتیب مسئولیت آن از گردن سایر افراد برداشته می شود. در این بین برای شخص معتکف ثواب و پاداش فراوانی منظور خواهد گردید. برای اعمال حسنه پاداش ها متفاوت هستند.

خطیب نماز جمعه چنارلی بیان کرد: گناهانی که در فاصله هر نماز سر می زند، بخشیده می شوند. در فاصله هر نماز جمعه و هر حج عمره و یا تمتع شخص گناهان پاک می شوند، اما عبادت شب قدر بیمه تمام عمر است و اگر در طول عمر حتی فقط از یک شب قدر، سربلند خارج شویم، سلام باریتعالی در همه زمان ها شامل حال فرد عبادت کننده خواهد شد.

خطیب نماز جمعه مسجد جامع چنارلی عزلت نشینی را از خصوصیات همه انبیا جلیل القدر از جمله حضرت موسی و عیسی علیهم السلام یاد کرد و افزود: یکی از تاثیرگذارترین کارهای نبی مکرم اسلام در طول زندگی معنوی خلوت با خود در غار حرا بود. این فعل در جوامع امروزی کم رنگ شده است. با اعتکاف در مسجد می توان ایمان را در جسم تبلور بخشید. خاصتا جوانان می بایست در این ایام با خلوت نشینی در مساجد به تقویت ایمان همت بگمارند، چرا که این شب ها مصادف با شب قدر است. شبی که عبادت در آن از عبادت هزار ماه افضل تر می باشد. در این زمان ملائکه به روی زمین گسیل شده و خدای متعال را از احوال بندگانش با خبر می کنند.

آخوند قدیری همچین عنوان نمود: صدقه را از کارهای پسندیده در ماه رمضان و در دهه پایانی آن می باشد. دادن صدقه در شب های آخر این ماه که یکی از آنها مصادف با شب قدر است ثواب هشتاد و چهار سال متوالی را به کارنامه انسان می افزاید . خواندن نماز تهجد را برای خود تبدیل به یک عادت حسنه کنیم و در ده شب آخر از آن غافل نشویم، زیرا یک شب آن نیز مصادف با شب قدر خواهد بود و از ثواب هشتاد و چهار سال خواندن تهجد بهره مند خواهیم شد. سه بار سوره اخلاص را در هر زمانی از شب که فرصتش فراهم باشد، قرائت کنیم تا هر شب به اندازه ثواب یک ختم قرآن را ببریم. هفتاد بار استغفار را جزو اعمال بکار ببندیم تا جزو بخشیده شده های امت باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن