اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

ماموستا ابن‌الخیاط: انتخابات عرصه حضور آگاهانه مردم است

آوای سنت : یکی از نامزدهای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کردستان گفت: انتخابات عرصه حضور آگاهانه و پرشور مردم و رقابت مسالمت آمیز بین نامزدها به منظور انتخاب فردی اصلح و توانمند است.

 براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مردم به طور مستقیم نمی توانند در تعیین رهبری اقدام کنند بلکه این مهم به جمع افرادی که در انتخابات از سوی مردم برگزیده می‌شوند، سپرده شده است.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر هشت سال یکبار برگزار می شود و ۱۱ اسفند امسال ششمین دوره این انتخابات همزمان با سراسر کشور در کردستان هم برگزار می شود. در این دوره از انتخابات چهار نفر از کاندیداهای کردستانی تایید صلاحیت شده اند و از این تعداد ۲ نفر با رای مردم راهی مجلس خبرگان خواهند شد از این تعداد سه نفر از روحانیون اهل سنت و یک نفر هم اهل تشیع است.

ماموستا فایق رستمی، ماموستا اقبال بهمنی، ماموستا محمود ابن الخیاط، حجت الاسلام سیدمحمد کاظم موسوی نسب، چهار نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرنگان رهبری در این استان هستند.

ماموستا محمود ابن الخیاط متولد سال ۱۳۳۸ شهرستان سقز است و مدت ۳۰ سال از عمر خود را به عنوان امام جمعه و جماعت در این شهرستان گذرانده است و از سال ۱۳۸۵ در شهر سقز سکونت یافت. وی در مدرسه علوم دینی امام شافعی این شهر به تدریس پرداخت و چندین سال هم مدیریت این مدرسه را برعهده داشت.

این روحانی عالیقدر افزون بر مدرسه علوم دینی در دانشگاه پیام نور مرکز سقز هم سابقه تدریس دارد؛ او عضو شورای افتای حج اهل سنت کشور و شورای افتای عالی کردستان و شهر سقز هم هست و ۶ سال هم امام جمعه موقت سقز بوده و یک سال و ۶ ماه است که امام جمعه دائم این شهر است.

به صورت تلفنی با این نامزد انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با جایگاه مجلس خبرگان و اهمیت مشارکت در این رویداد سیاسی مهم، گفتگویی انجام شده که شرح آن در ذیل می آید.

ایرنا: به نظر شما جایگاه مجلس خبرگان رهبری و اهمیت آن در کشور ما چیست؟

ماموستا ابن الخیاط: در جمهوری اسلامی ایران رهبر شخص اول مملکت است لذا مجلس خبرگان دارای جایگاه والایی است؛ همانگونه که رسالت مجلس شورای اسلامی قانونگذاری بوده و وظیفه مجلس خبرگان رهبری هم تعیین و تشخیص رهبری است.

هدف و رسالت این مجلس انتخاب فرد اصلح برای رهبری بوده و اگر زمانی هم رهبر به هر دلیلی توانایی نداشت می توانند برای عزل او اقدام کنند. بنابراین کارکرد کلیدی مجلس خبرگان رهبری، تعیین رهبر است.

ایرنا: نظر شما راجع به تایید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری چیست؟

ماموستا ابن الخیاط: تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این دوره نسبت به دوره های گذشته بسیار سخت تر بود و می توان گفت در حد آزمون اجتهاد بود؛ آزمون‌های کتبی و شفاهی از نامزدها گرفته شد و حتی برگزارکنندگان هم اقرار به سختگیری این دوره کردند ولی به نظر بنده این اقدام مطلوبی بود چراکه اینگونه می خواهند افرادی سرشناس و دارای علم و توانمندی لازم انتخاب و راهی مجلس خبرگان شوند.

ایرنا: به نظر شما اهمیت شرکت در انتخابات در این دوره متفاوت از دوره‌های گذشته است؟

ماموستا ابن الخیاط: هر دوره از انتخابات حساسیت ها و اهمیت خاص خود را دارد ولی در شرایط کنونی با توجه به رویدادهای جهانی و منطقه ای می توان گفت این دوره از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و دشمنان ایران اسلامی از طریق رسانه هایی که در اختیار دارند از مدت ها پیش برنامه خود را برای دلسرد کردن و منع مردم برای حضور در انتخابات، آغاز کردند لذا مردم با حضور حداکثری خود می توانند به دشمنان بفهمانند که آنها نمی توانند برایشان تصمیم بگیرند و مطابق میل و نظر آنها رفتار نخواهند کرد و خودشان با شناخت موقعیت و شرایط و درنظر گرفتن همه مسائل قادر به اتخاذ بهترین تصمیم موثر در آبادانی و عمران و توسعه کشورشان هستند.

ایرنا: پیش بینی شما از مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند چیست؟

ماموستا ابن الخیاط: با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات، انتخاب نامزدها بهتر انجام شده و براساس بازخوردی که از مردم تاکنون گرفته ایم آنها از تایید صلاحیت افرادی که خواهان حضور آنها در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند، رضایت دارند بنابراین می توان پیش بینی کرد در بسیاری از شهرهای ما شاهد حضور گسترده اقشار مختلف در پای صندوق های رای خواهیم بود و در این بین انتظار می رود امنیت انتخابات بخوبی تامین شود و رقابت مسالمت آمیزی هم بین نامزدهای انتخابات شکل گیرد.

ایرنا: برای ترغیب مردم به شرکت گسترده در انتخابات چه افرادی بیشتر تاثیرگذار هستند و می طلبد چه اقداماتی انجام دهند؟

ماموستا ابن الخیاط: نکته مهم این است که در هر دوره ای از انتخابات مسئولان نباید از نامزد خاصی طرفداری و نام او را در محافل مختلف ذکر کنند بلکه آنها باید تمرکزشان بر ترغیب مردم به شرکت در انتخابات باشد؛ افراد مرجع هم چون ائمه جمعه و جماعات و افراد صاحب نفوذ و معتمدین و اساتید دانشگاه، هنرمندان و ورزشکاران شاخص از جمله اقشاری هستند که حرف و سخنانشان می تواند منجر به دلگرمی و ایجاد انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات شود و اینگونه می توان فردی اصلح و توانمند را انتخاب کرد.

ایرنا: ماموستا به نظر شما مشارکت پایین در انتخابات چه عواقبی می تواند برای کشور به دنبال داشته باشد؟

ماموستا ابن الخیاط: معلوم است که کشور ما بعد از انقلاب مورد هجمه بسیاری از سوی بدخواهان و دشمنان نظام قرار گرفته است و این هجمه ها هم در مواقع خاص و زمان برگزاری رویدادهای سرنوشت سازی هم چون انتخابات بیشتر هم می شود و بی شک آنها دلسوز مردم ما نیستند بلکه فقط به دنبال منافع خودشان هستند لذا انتظار می رود هم چون گذشته مردم هوشیار باشند و اجازه ندهند دشمنان آنها را از مسیر منحرف کنند.

قطعا هر چقدر مردم در انتخابات مشارکت بیشتری داشته باشند و نمایندگان آنها با تعداد رای بیشتری راهی مجلس شوند پشتوانه قوی تری خواهند داشت و حرفشان هم نفوذ زیادتری خواهد داشت و به پشتیبانی همین امر هم می توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

ایرنا: از دیدگاه شما در حال حاضر مهمترین ظرفیت و همچنین چالش و مشکل پیش روی جامعه ما چیست؟

ماموستا ابن الخیاط: نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور در حال حاضر با مشکل بیکاری جوانان، تورم و گرانی مواجه هستیم و به عبارتی مهمترین مشکل ما اقتصادی است نه فرهنگی و این مسئله با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از استعداد و توانمندی جوانان این سرزمین می تواند برطرف شود.

دولت با ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی می تواند زمینه ایجاد شغل به ویژه در استان کردستان فراهم کند تا جوانان این منطقه بجای کولبری که هر لحظه جانشان در خطر است در کارخانجات مشغول به کار شوند.

استان ما از لحاظ معدنی و کشاورزی دارای ظرفیت های فراوانی است که می طلبد به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

و سخن پایانی:

ضمن تشکر از رسانه ها به ویژه خبرگزاری ایرنا، اعلام می کنم ستاد انتخاباتی تشکیل نخواهم داد و به منظور تبلیغ مزاحم وقت مردم در نقاط مختلف اعم از شهری و روستایی نخواهم شد و مردم با شناخت و آگاهی خود به نامزد مورد اعتمادشان رای می دهند و کردستانی ها هم به هر کدام از نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری رای دهند برای بنده قابل احترام بوده و از آنها تشکر می کنم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن