اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ما اهل سنت نه ناصبی هستیم نه خوارج بلکه دوست‌دار اهل بیت و امام حسین (ع) هستیم

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: انتظار می‌رود همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مداحان و خطبا با کلمات توهین‌آمیز به عقاید اهل سنت حمله نکنند و سبب تفرقه و تنش نشوند زیرا اهل سنت خود از حامیان و محبان اهل بیت و امام حسین (ع) هستند و از طرفی هم تمام فضائل و مناقب امام حسین (ع) و ذکر مقتل و شهدای کربلا در کتب ما موجود بوده و ما اهل سنت نه ناصبی هستیم نه خوارج بلکه محب و دوست‌دار اهل بیت و امام حسین (ع) هستیم.

ماموستا ملاعبدالرحمن مرادی در گفت وگو با رسانه ها در سخنانی اظهار داشت: ماه محرم از دیدگاه اهل سنت یکی از چهار ماه حرام است که در اسلام جنگ و کشتار در آن دوبرابر گناه دارد.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: خداوند در آیه ۳۶ سوره توبه می‌فرماید: در این چهار ماه که به‌عنوان ماه‌های حرام معرفی شده‌اند، به نفس خویش ستم روا ندارید.

ماموستا مرادی گفت: در دوران قبل از اسلام میان اعراب گاهی تا سال‌ها بدون وقفه نزاع و کشتار حاکم بود که چهار ماه را تعیین کردند تا آن‌ها دست از کشتار بردارند و به زندگی هم برسند و با آمدن اسلام به‌عنوان دین موافق صلح و مخالف خون‌ریزی، این روش مورد پسند و تأکید الهی و نبوی قرار گرفت.

این عالم اهل سنت افزود: ماه محرم یکی از چهار ماه حرام، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب هم دیگر ماه‌های حرام هستند.

وی ادامه داد: در دوران اول اسلام این آیات مبارک نازل شد و به آن عمل می‌شد اما تاریخ اسلام شاهد خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی بوده و در ماه محرم که یکی از آن ناخوشی‌ها یا بهتر بگویم تلخ‌ترین حادثه در روز نهم و دهم یعنی تاسوعا و عاشورا و جریان شهادت سرور جوانان بهشت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان روی داد.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه افزود: تاریخ اسلام پس از دعوت مردم کوفه از امام حسین (ع) وقتی دانستند ایشان با یزید بیعت نکرده، حرکت امام به ‌سوی کوفه، اطلاع یزیدیان از حرکت ایشان، شهادت پسر عمو و نماینده ایشان مسلم ابن عقیل، شاهد بدترین حرکتی بود که نسبت به بهترین مردم روی سرزمین در آن دوران رخ داد که همانا به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یاران و خانواده ایشان است.

ماموستا مرادی گفت: حادثه ناگوار کربلا و اهانت به ساحت امام حسین علیه السلام چه در تاریخ شیعه، چه در تاریخ و عقاید اهل سنت، محکوم و عاملان آن مورد نفرین و نفرت قرار گرفتند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تصریح کرد: بزرگی مقام امام حسین (ع)، اهل بیت و یاران ایشان در کتب اهل سنت اظهر من‌الشمس است همچنین حقانیت حرکت و امامت ایشان در مقابل یزید و فضل خود حضرت امام حسین (ع) که جزو اهل بیت و حتی در زمره اصحاب پیامبر بودند، از این قاعده مستثنی نیست.

ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) درباره امام حسین (ع) فرمودند: حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند، یعنی از آدم تا آخرین نفر از اهل بهشت این بزرگی اولاد پیامبر را درک خواهند کرد که این بزرگ‌ترین افتخار امت محمدی بوده و از طرفی هم شهادت ایشان توسط سپاه شام و یزیدیان و دستور عبیدالله ابن زیاد لکه ننگی بود که تا روز قیامت در تاریخ خود به ثبت رساندند.

وی افزود: انتقام‌جویی الهی از قاتلان امام حسین (ع) و شهدای کربلا و بلند شدن نام آن‌ها در تمام دنیا تا قیام قیامت از حقانیت شهدای کربلا خبر می‌دهد.

ماموستا مرادی اذعان کرد: امام حسین (ع) برای احقاق حق و دوری از ظلم وستم یزید قیام کردند و ما مسلمانان هم باید در مقابل منکرات و ستم‌های جامعه بشریت سکوت اختیار نکنیم ولو به قیمت جان ما تمام شود.

وی افزود: انتظار می‌رود همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مداحان و خطبا با کلمات توهین‌آمیز به عقاید اهل سنت حمله نکنند و سبب تفرقه و تنش نشوند زیرا اهل سنت خود از حامیان و محبان اهل بیت و امام حسین (ع) هستند و از طرفی هم تمام فضائل و مناقب امام حسین (ع) و ذکر مقتل و شهدای کربلا در کتب ما موجود بوده و ما اهل سنت نه ناصبی هستیم نه خوارج بلکه محب و دوست‌دار اهل بیت و امام حسین (ع) هستیم.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر ما اهل سنت برای اهل بیت (ع) مراسم عزاداری نداریم به‌معنی‌عدم دوستی ما نسبت به اهل بیت نیست زیرا این قضیه به عرف و عادات ما مربوط می‌شود که از گذشته‌ها تاکنون این کار در میان ما رواج نداشته اما به‌معنای بی‌اهمیتی قضیه عاشورا نیست بلکه اهل سنت برای هیچ کسی مراسم عزا و سینه‌زنی ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن