اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مجازات سنگین روزه خواری از نگاه شرع

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آستارا عذاب روزه خواری در ملا عام را سنگین توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالحمید مومنی اطاعت از اوامر الهی را رکن اصلی دینداری اسلامی دانست و گفت: تعالیم قرآن کریم و شریعت نبوی برای هدایت انسان ها صادر شده اند و انسان ها در حدی نیستند که بتوانند فرامین و تاکیدات دین را به چالش کشیده و در موردشان اما و اگر بکار ببندند. رستاخیز روزی است که در آن اعضای بدن به سخن در آمده و درباره اعمالی که از شخص سر زده است، شهادت می دهند. پس یقین بدانیم که برای آنچه که امروز از ما سر می زند در فردای قیامت هیچ راهی برای انکار وجود نخواهد داشت. برخی هستند که شرایط بد معیشتی ایمان شان را سست کرده و در ایام سخت زندگی ضعف مسئولین را بهانه می کنند تا از اسلام فاصله بگیرند. اینگونه ربط دادن خطاهای انسانی به دین کاملا اشتباه می باشد.

ماموستا مومنی با یادآوری این نکته که اسلام حقیقی را نمی توان با عملکرد مسئولین به سنجش گذاشت، افزود: برداشت انسان از قرآن طبق شناخت از کلام الهی بوده و اشتباهات و ضعف در عملکردها را نباید به پای قرآن نوشت. شرایط امروز جامعه و گرانی های فزاینده نیز یک امتحان و آزمایش برای همه هستند. تحمل گرانی به هیچ وجه نباید ایمان شخص را متزلزل کند. بعضا مشاهده می شود که افرادی قلیل ضعیف بودن اقتصاد خانواده را مبنا دانسته و در پرداخت فطریه رمضان کوتاهی می ورزند. با پرداخت نکردن فطریه خیری به انسان نمی رسد، بلکه آن چه که تصور می کنیم خیر است، تبدیل به شر خواهد شد.

نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم زکات روزه را فطریه دانسته است. بویژه بر توانمندان لازم است که به حال افراد ضعیف ترحم نشان دهند و در روز قیامت از رحم باریتعالی بهره مند گردند. پرداخت فطریه و کفار روزه درباره اشخاصی که نمی توانند روزه بگیرند فرض بین بنده و خدای متعال می باشد. همچنین صدقه و دعا به هنگام مناجات بلایا را از سر انسان دفع می کند.

امام جمعه اهل سنت آستارا دستورات شرع دین مقدس را لازم الاجرا عنوان نمود و اظهار داشت: انسان آفریده شده است تا در روزی معین نزد پروردگارش بازگرداننده شود. مومنین و افراد پایبند با عشق و علاقه به اوامر الهی تن داده و در اجرای سنت ها از یکدیگر پیشی می گیرند. بسیار پسندیده است که در شوال به تناوب در شش روز از ماه روزه گرفته شود، لذا هر شخصی که به این سنت عمل کند به اندازه یکسال ثواب روزه را دریافت می کند.

ماموستا مومنی خاطر نشان ساخت: همه جوامع بشری و خصوصا امت محمدی در معرض گناه و اشتباه قرار دارند. آزمایش جزئی از جریان اجتناب ناپذیر زندگی است و همه چیز با یک امتحان به پایان نمی رسد. رسول گرامی اسلام قلب فرد مومن را به عرش رحمان تشبیه کرده است. اخلاص در شخصی که روزه می گیرد چنان باید تقویت شود که دعایش در لحظه افطار مقبول قرار گیرد.

در مناطق مختلف کشور ما بزرگانی مانند بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، امام راغب اصفهانی و امام مسلم زیست کرده و جزو افتخارات اسلامی این مرز و بوم به حساب می آیند، لیکن با این همه سابقه درخشان متاسفانه می بینیم که تعدادی از افراد در انظار به روزه خواری می پردازند. استعمال دخانیات در معابر عمومی جز آنکه بیانگر پستی آن شخص باشد هیچ معنا و مفهوم دیگری ندارد. دست زدن به این قبیل کارهای ناشایست و دورهمی های اینچنینی عواقب بدی را برای افراد روزه خوار در پی دارد و مستوجب تحمل عذابی سنگین خواهند بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن