اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

محبت خانواده و اهل بیت پیامبر نقطه اشتراک همه مذاهب

آوای سنت: جمعی از علمای اهل سنت، محبت اهل بیت نبی اکرم را نقطه مشترک همه مسلمانان دانستند.

به گزارش آوای سنت شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ما، نبرد حضرت حسین رضی الله عنه و یاران ایشان با لشکریان یزید را پیکار میان حق و باطل دانست و گفت: تاریخ اسلامی از صدر اسلام تا اکنون شاهد حوادث تلخ این چنینی بوده است که در جریان آنها انسان های شریف و با ایمان با نثار خون خود درخت اسلام را آبیاری کردند. ابعاد واقعه عاشورا نیازمند تفکر و تدبر بسیار درباره دلایل وقوع آن است.

شیخ قتالی ادامه داد: تاریخ به خوبی ثابت کرد که ظهر روز عاشورا پایانی بر یک رسالت امام امت نبود. ایشان و یارانش شهادت در مسیر حق را انتخاب کردند تا اسلام متحمل آسیب نشود. در طول دوران امامان بعدی هم بدخواهان و منافقان قصد تخریب دین را داشتند که تلاش هیچ یک به نتیجه نرسید و محور شرارت ناکام ماند.

مولوی عبدالله تیموری فر امام جماعت مسجد جامع الفاروق اسماعیل آباد مشهد با اشاره به اینکه مسلمانان فارغ از هر مذهب و تفکر سلیقه ای، محبت اولاد پیامبر گرامی صلی الله علیه واله وسلم را پذیرفتند گفت: همانطور که مسلمانان شیعه به اهل بیت پیامبر محبت دارند، اهل سنت هم به اولاد پیامبر عشق می ورزند و محبت آنها را از عمق جان خود احساس می کنند.

وی افزود: ما اهل سنت نام پیامبر بزرگوار اسلام و اهل و اولادش را با هم بر زبان می آوریم. در نمازها و به هنگام درود فرستادن، به روان پاک اولاد پیامبر هم درود می‌فرستیم، لذا اهل سنت عشق و ارادت به اولاد پیامبر را نه یک مسئله احساسی، بلکه یک اصل اعتقادی می داند. مسلمانان اهل سنت هم از شهادت سیدنا حسین رضی الله عنه مغموم و متاثر هستند و بر روان پاک سالار شهیدان درود می فرستند.

عبدالرحمن آخوند کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن نیز واقعه روز عاشورا را غمی بزرگ برای همه مسلمانان جهان توصیف کرد و افزود: شیوه به شهادت رسیدن حضرت امام حسین رضی الله عنه دل هر مسلمانی را مالامال از غم و اندوه می کند. به گفته نبی مکرم اسلام حسن و حسین بهترین جوانان اهل بهشت هستند و تاریخ زندگی آنها بهترین سرمشق برای جوانان مسلمان است.

آخوند کر دلمشغولی بیس از حد جوانان در دنیای مجازی را آفت بزرگ دنیای اسلام خواند و متذکر شد: فضای مجازی وسیله ای مفید و ارزشمند برای پیشرفت های علمی لست، لیکن از این فناوری کمتر برای تحصیل علوم دینی استفاده می شود. نیاز است تا زندگی صحابه رضی الله و امامان گرانقدر دین اسلام در فهرست مطالعات جوانان امت اسلامی قرار گیرد.

ماموستا ابراهیم کریمی امام جماعت مسجد جامع ننله سنندج با تاکید بر حفظ وحدت میان مذاهب، واقعه عاشورا را دلیل مهمی برای انسجام و همدلی دنیای اسلام خواند و عنوان نمود: در گذشته تلاش بدخواهان این بود که جریان روز عاشورا را بهانه ای برای اختلاف افکنی میان شیعه و سنی قرار داده و بر اختلاف میان مذاهب دامن بزنند.

این عالم اهل سنت کرد اظهار داشت: اعتقاد بنده بر این است که شیعه و سنی هیچ اختلافی با هم ندارند و همانگونه که در ماه های ربیع الاول، شعبان و رمضان به انسجام و وحدت می رسند، در محرم و صفر نیز می بایست اتحاد فیمابین را به تقویت برسانند. دشمن همواره در کمین است و باید بسیار هوشیار باشیم تا سد آهنین اتحادیه شکسته نشود.

همچنین مولوی احمد پارسا امام جمعه اهل سنت سرخس با بیان اینکه در ماه محرم، قبل از اسلام و بعد از اسلام حوادث غمناکی از جمله شهادت امیرالمومنین عمر بن خطاب رضی الله عنه خلیفه عادل به دست ابولولو مجوسی رخ داده است یاد آور شد: وقتی که یزید فاسد، فاجر، شراب خوار بر مسند خلافت نشست و زمام امور مسلمین را به دست گرفت، امام حسین احساس تکلیف کرده و به سوی کربلا رفت تا در مقابل ظلم و جور ایستادگی کند، ایشان می دانست که خود و خانواده اش در کربلا شهید می شوند. اما به آنجا رفت تا به دنیا درس آزادگی، ایثار و استقامت یاد دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن