اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مخاطرات ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند، ارتباط با نامحرم در فضای مجازی را جزو خطرناک ترین آسیب ها برای نسل جوان برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا غلامحیدر فاروقی در بیانات نماز جمعه اهل سنت بیرجند با انتقاد از رفتارهای اجتماعی برخی افراد در جامعه، شرم و حیاء را یکی از دروس مهم و اخلاقی مکتب نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم دانست و گفت: متاسفانه در جوامع بشری و خصوصا در سرزمین های مسلمانان موضوع شرم و حیاء رنگ عوض کرده است.

شرمی که حیاء می آورد یکی از مهترین خصلت های اسلامی و انسانی است که هر شخصی به آن نیاز دارد، زیرا شرم و حیاء تشخیص خوب و بد را ممکن می سازد. انسانی که شرم و حیاء را نداند، نمی تواند عمل خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهد. وقتی حیاء نباشد شخص بی آنکه از اعمال زشت خود پشیمان شود، دست به هر کاری می زند.

مولانا فاروقی، شرم همراه با حیاء را نشانه شرافت و کرامت آدمی خواند و اظهار داشت: بزرگترین وسیله برای جلوگیری از گناه و معصیت داشتن شرم و حیای اخلاقی است. در این عصر همه جنایت ها و خیانت ها و ارتکاب معاصی و مفاسد و فسادهایی که در حدود اسلامی شاهد هستیم از بی حیائی تاثیر می پذیرد. بستگی به این دارد که چه قدر از حیا فاصله بگیریم، زیرا به همان اندازه از عزت و جوانمردی دور شده و به معصیت و گناه نزدیک تر خواهیم شد. حیاء از حیات نشئت می گیرد و اهل آن مانند انبیاء و صالحین و ایمان داران مزین به این اخلاق هستند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند، حیاء را از صفت های بارز پیامبر امت توصیف کرد و به نقل از ایشان افزود: حیاء کلید همه خوبی ها و سراسر خیر است. متاسفانه به این ارزش اخلاقی از سوی برخی کم بها داده می شود. بسیاری به کارهای خلافی که انجام می دهند، افتخار کرده و آن را در فضای مجازی نشر می دهند. مطالب زشت و غیر اخلاقی را به دیگران می رسانند و این انتقال و دیدن تصاویر فساد برانگیز و فتنه آور در اندک زمان نگاه جوانان امت را آلوده می سازد. از مطالبی که در فضای مجازی بر علیه اسلام می نویسند، شرم و حیاء ندارند. کارهای غیر اخلاقی خود را به نسل کنونی تعریف کرده و از گذشته ها به نیکی و خوبی یاد می کنند.

مولانا فاروقی ارتباط با نامحرم در فضای مجازی را جزو خطرناک ترین آسیب ها برای نسل جوان برشمرد و متذکر شد: بی غیرت ترین اشخاص کسانی هستند که بابت ارتباط نامشروع در فضای مجازی به خود می بالند، حال آن که دوست ندارند کسی با ناموس شان رابطه اینچنینی برقرار نماید. بنا به فرمایش نبی مکرم، کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد نباید با هیچ زن نامحرم خلوت اختیار کند. از ارسال پیام در فضای مجازی به نامحرم خودداری ورزیم. خصوصا افراد کم سن و سال و مجرد از این فضا دور بمانند و پیش از آن که عواقب کار دیر شود، تصمیمات عاقلانه بگیرند.

مولانا فاروقی در هشداری به خانواده ها اظهار داشت: جوانی که با یک نامحرم تماس برقرار می کند، یقین داشته باشد که ناموس خودش نیز در خطر است و افرادی به داخل زندگیش سرک خواهند کشید. هر دینی دارای حسن و اخلاق ویژه است و خسن ویژه اسلام شرم و حیاء می باشد. وقتی حیاء از میان برود، ایمان هم نخواهد بود. در نبود حیاء و ایمان خیری به زندگی نمی رسد. چشم زنا می کند و زنای چشم نگاه کردن به ناموس دیگران، نگاه کردن به عکس و فیلم های مبتذل است. در نتیجه شخص بی حیا آبرو و حدیثش را از دست می دهد. بدانیم که ایمانی که در آن شرم و حیاء نباشد، نشانه رسوایی و ذلت دنیا و آخرت است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن