اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

مدارس علوم دینی ما کمرنگ شده‌اند

آوای سنت : امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مدارس ما امروز کم‌رنگ هستند چون آن عشق و علاقه و ایمان به احسان، کم‌رنگ شده است؛ علت این است در لحظه اول ما در منطقه کردنشین زیر بار یک سیاست تند رفتیم و احزاب مختلف در کردستان درست شده‌اند و مدارس ما هرکدام سازی می‌زنند.
به گزارش آوای سنت ، نشست مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت استان کرمانشاه در مسجد قبای شهر پاوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ماموستا ملاقادر قادری در سخنانی اظهار داشت: خدمت همه حضار گرامی، عرض سلام و خوش‌آمد دارم و از حضور شما عزیزان بخصوص حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نسب؛ مدیر مرکز اسلامی کرمانشاه ممنون و سپاسگزارم و حضورتان را به فال نیک می‌گیریم انشاء­الله بتوانیم امروز برای مدارس تصمیم درستی بگیریم.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: اکثر ما که اینجا جمع شده‌ایم، فارغ‌التحصیلان حجره‌های تنگ و تاریک کنار مساجد در قبل از انقلاب هستیم و در روانسر و جوانرود و سنندج و مریوان و بانه و شهرزور درس خوانده‌ایم، امروز نه آن حجره‌های تاریک فعال‌اند و نه حجره‌های روشن بعد از انقلاب؛ مدارس علوم دینی ما امروزه در اکثر جاها یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

این عالم برجسته اهل سنت ادامه داد: ما در این مسجد همیشه ۱۰ تا ۱۲ طلبه داشته‌ایم اما امروز ۳ طلبه داریم و تعداد طلبه‌ها در اورامانات به یک‌چهارم تقلیل پیدا کرده است؛ بنده اشکال کار را از مدرسین و طلاب و مردم خودمان می‌دانم.

ماموستا قادری بیان کرد: یک‌بار به سیستان و بلوچستان دعوت شدم و در مسجد مکی سخنرانی کردم به اصرار دوستان روز بعد هم در خاش سخنرانی کردم در خاش یک مدرسه حفظ قرآن و مدرسه علوم دینی طلاب و مدرسه شرح بخاری وجود داشت. درحالی‌که جمعیت ما و علمای ما بیشتر از خاش است.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مدرسین محترم ما قبلاً این حدیث را می‌خواندند و می‌گفتند: پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرموده است: «إِذَا مَاتَ الإنْسَانُ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِن ثَلَاثَهٍ: صَدَقَهٍ جَارِیَهٍ، أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو له».

وی ادامه داد: مردم خیّر منطقه کردنشین می‌گفتند: چون پیامبر اسلام (ص) بر صدقه جاریه تأکید فرموده، باید همه ما طلبه داشته باشیم و از نان و رزق خود و آنچه خداوند به ما عطا فرموده، سهمی را به طلاب می‌دهیم تا بعد از مرگ برای ما مفید باشد و مدرسین هم می‌گفتند: باید بعد از مرگ آثاری از ما بماند؛ بسیاری از آنان ۷۰ سال و بیشتر عمر داشتند و بعضاً چشم و گوش خود را نیز از دست داده بودند، اما لحظه‌ای از تدریس و یاد دادن غافل نمی‌شدند و دریغ نداشتند و می‌گفتند: نباید چراغ این دین خاموش شود، باید طلبه‌ها را پرورش دهیم بعد از مرگ برای ما دعا کنند.

ماموستا قادری اظهار کرد: پدران طلبه‌ها هم می‌گفتند اولاد صالح و دعا برای انسان بعد از مرگ مؤثر است ما هم فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستیم تا شاگرد امام شافعی شوند و بعد از مرگ برای ما دعا کنند.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: اما مدارس ما امروز کم‌رنگ هستند چون آن عشق و علاقه و ایمان به احسان، کم‌رنگ شده است؛ علت این است در لحظه اول ما در منطقه کردنشین زیر بار یک سیاست تند رفتیم و احزاب مختلف در کردستان درست شده‌اند و مدارس ما هرکدام سازی می‌زنند.

این عالم برجسته اهل سنت بیان داشت: مدرسه‌ای را جماعت دراویش اداره می‌کنند که غیر از فکر خودشان فکر کس دیگری را قبول ندارند. مدرسه دیگری را جماعتی صوفی و مدرسه‌ای را جماعت اخوان اداره می‌کنند که آن‌ها هم فقط فکر خودشان را قبول دارند بعضی مدارس هم دولتی هستند و فقط سیاست حاکم را قبول دارند.

وی یادآور شد: ما باهم اختلاف داریم طبیعتاً طلبه‌ها هم نزد ما درس می‌خوانند و آنان هم با این اختلاف درس می‌خوانند، یقیناً ضربه خواهیم خورد.

ماموستا قادری اضافه کرد: از طرفی زینت و زرق‌وبرق دنیا در ما اثر کرده و از طرفی دیگر نبود معیشت برای طلاب و مدرسین و مجهول بودن آینده هم کاری کرده که این قشر کمتر رغبت نشان می‌دهند. بنده در سال ۵۵ درس طلبگی را تمام کردم و معمم شدم و به روستای زادگاهم نوریاب برگشتم. مردم روستا بنده را به امامت جماعت روستا انتخاب کردند و ماهانه به من ۵۰۰ تومان می‌دادند. آن موقع قناعت وجود داشت اما امروزه با سه میلیون و ۵ میلیون و حتی ده میلیون تومان معیشت روحانیون ما تأمین نمی‌شود.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: در سال ۹۸ در پاوه تعداد ۸۶ طلبه تحت پوشش مؤسسه خیریه قبا بودند؛ اما امروز در کل شهرستان پاوه ۲۴ طلبه داریم.

وی ادامه داد: به جنوب بندرعباس و سیستان و ترکمن سفر کرده و از مدارس اهل سنت با خبر هستم. در سیستان تا قبل از اغتشاشات، ۱۲۰۰ طلبه تنها در مسجد مکی درس می‌خواندند و در سایر شهرهای بلوچستان هم مدارس علوم دینی عدیده‌ای دایر هستند و در مناطق اهل سنت جنوب و خراسان و ترکمن‌صحرا، وضع مدارس علوم دینی از مناطق ما بهتر است.

ماموستا قادری بیان داشت: در حقیقت؛ مردم اهل سنت ایران غیر از مناطق کردنشین مثل ما وارد سیاست نشدند و باهم متحد و متفق هستند و با شورای برنامه‌ریزی با مسامحه برخورد می‌کنند. همین مسئله باعث شده مدارس آنان قوی و تعداد طلبه‌هایشان خیلی زیاد است.

امام جمعه شهرستان پاوه افزود: اما ما در مناطق کردنشین باهم متحد نیستیم و همگی مَن هستیم و ادعای ریاست داریم و برای هیچ‌کدام از روحانیون هم لباس خود ارزش قائل نیستیم و بلکه بعضاً علیه همدیگر هم صحبت می‌کنیم.

این عالم اهل سنت اظهار داشت: به شهادت صورت‌جلسات شورای برنامه‌ریزی، بنده برای نمونه شدن مدارس بندرلنگه و مولانای جامی در خراسان و مدرسه ضیائی فارس و چند مدرسه دیگر که در مناطق اهل سنت تأیید شده‌اند، دفاع کرده‌ام.

وی تصریح کرد: ۳ مدرسه را برای استان کرمانشاه تصویب کردیم که اخیراً ماموستا عبدالرحمن مرادی مسئولیت یکی از این مدارس را در کرمانشاه به عهده گرفته است و ماموستا محمود احمدی هم مسئول یکی از این مدارس در سرپل‌ذهاب است و یکی از این مدارس هم برای ثلاث تصویب شد، لذا باید آن‌ها را تشویق و پشتیبانی کنیم.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: در حد آگاهی بنده، اهل سنت در ۳ استان آذربایجان و کردستان و کرمانشاه مدرسه نمونه ندارند. ما تصویب کردیم مدرسه علوم دینی امام محمد غزالی پاوه به‌عنوان مدرسه نمونه شناخته شود اما مدیران محترم مدارس علوم دینی شهرستان کما هوالحق همراهی نکردند.

ماموستا قادری اظهار کرد: وضع مدارس دینی ما روزبه‌روز بدتر می‌شود ما در مقطعی که درس طلبه‌ها را به خاطر کرونا تعطیل کردیم طلبه‌ها اکثراً به مدرسه بازنگشتند.

وی ادامه داد: ما اهل سنت در استان کرمانشاه بیش از ۵۰۰ مسجد داریم اما تعداد طلاب ما به ۱۰۰ نفر نمی‌رسند و به‌عبارت‌ دیگر تا چند سال آینده ۴۰۰ مسجد ما بی‌صاحب می‌شوند و بنده و شما باید در قیامت در محضر پروردگار جوابگو باشیم.

امام جمعه شهرستان پاوه گفت: واقعاً به این شیوه‌ای که فعلاً پیش می‌رویم نتیجه‌ای عاید نمی‌شود چون هم مردم کمک نمی‌کنند و هم معیشت علمای ما سخت است و هم طلاب ما درس نمی‌خوانند و در نتیجه عملکرد ما مدارس رو به تعطیلی می‌روند. اگر ما بگوییم مرکز کرمانشاه و شورای برنامه‌ریزی در تهران طلبه‌های ما را افزایش دهند، چنین چیزی غیرممکن است باید خودمان به فکر باشیم و از آنان هم کمک بخواهیم.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین جواد فاطمی نسب؛ مدیر مرکز اسلامی استان کرمانشاه مطالب مفید و اثربخشی بیان کرد و وعده داد در حد توان با مدرسین و طلاب همکاری کند.

در پایان این نشست ۱۰ نفر از مدیران و مدرسین مدارس علوم دینی اهل سنت شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، جوانرود، روانسر و کرمانشاه صحبت‌های خوب و مفیدی داشتند و اظهار امیدواری کردند که در آینده شاهد رشد و تعالی و همکاری مردم باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن