مذاهب و خطبه ها

امر به معروف و نهی از منکر ، از مهم‌ترین وظایف دینی و اجتماعی یک مسلمان است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف ترک امر به معروف و نهی از منکر را باعث سیطره دنیای کفر بر سرزمین های اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد مکفی در بحث اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی گفت: هر مسلمان باید نسبت به محیط اطرافش ناظر و مراقب باشد. این مطلب در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهم‌ترین وظایف دینی و اجتماعی یک مسلمان به شمار می‌رود.

قرآن کریم افراد مؤمن را به منزله یک پیکر و دارای صفات ممتاز معرفی می کند. همین پیوند باعث می‌شود که تخلف و انحراف یک فرد، در کل جامعه تاثیر گذار باشد.

وی مسئولیت پذیری نسبت به پیرامون را جزو وظایف مسلمین خواند و افزود: معروف و منکر قلمرو وسیعی را شامل شده و تنها محدود به عبادات و یا یک سری از گناهان کبیره نمی شوند. معروف و منکر امورات مختلفی مانند اعتقادی، اخلاقی، عبادی، حقوقی، اقتصادی، ‌نظامی، سیاسی و امور فرهنگی را نیز در بر می گیرد. ضمنا این فریضه منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نبوده و تمام اقشار و اصناف را شامل می گردد.

مولوی مکفی با بیان این مطلب که جامعه اسلامی نباید بابت مسائل پیرامون خود بی ‌تفاوت و بی‌ دغدغه باشد، اظهار داشت: خدای متعال مسئولیت امور را به امت اسلامی محول کرده و در میان امم جزو بهترین قرار داده است. بنا به فرمایش قرآن کریم هرگاه موضوع و شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه‌ اجتماعی و انسانی همه‌ مکلفین است. اگر مسلمانان نسبت به این مسؤولیت شانه خالی کنند، تر و خشک و نیک و بد با هم می‌سوزند.

یکی از عذاب‌های ترک امر به معروف و نهی از منکر از نظر حدیث رسول مکرم اسلام مسلط شدن پادشاه ظالم بر سرزمین اسلامی است. امروز به وضوح می‌بینیم که سردمداران کفر چگونه بسیاری از ملت اسلامی را تحت سیطره خود قرار داده‌ و بزرگ‌ترین ظلم‌ها و جنایات را مرتکب می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، ایمان و تقویت اراده و عمل را از عوامل ایستادگی در برابر نفس سرکش توصیف کرد و عنوان نمود: عصر ما، عصر سقوط و انحطاط انسانیت و دنیای بی‏‌تفاوتی نسبت به مسائل و امور سرنوشت‏‌ ساز است. در کشورهای مختلف دنیا به خاطر پیروی برخی از نفس و هواهای نفسانی انسان‌های بی‌گناه زیادی به خاک و خون کشیده شده و یا آواره می‌گردند. اگر در دنیا شاهد ظلم و جنایت‌های فراوانی هستیم به خاطر عدم رعایت اخلاق نیکو در زندگی است. بدون شک اگر اخلاق رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم در بین ما می‌بود هیچ جنگی در نمی گرفت.

مشکل عصر ما نبود امکانات و وسایل آسایش نیست، بلکه این است که به جای پیروی از خداوند متعال، پیروی از نفس و شیطان وجود دارد. دادگاه‌ها از پرونده‌های طلاق انباشته است. باید تحمل داشته و سعه صدر خود را بالا ببریم. مشکلات در همه زندگی‌ها وجود دارد. در برابر ناملایمات سعه صدر بخرج داده و اخلاق نبوی را در پیش بگیریم.

مولوی مکفی فرصت عمر را غیر قابل برگشت دانست و یادآور شد: باریتعالی در کلام خود به وقت و زمانه، روز و شب قسم یاد می‌کند. چنانچه قرآن کریم در سوره عصر می‌فرماید، همانا انسان‌ها در زیان‌ بسر می برند.

همچنین افرادی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند را از زیان‌کاران جدا می‌کند. قسم‌ های رب‌ العالمین به وقت و زمان، دلیل بر اهمیت غیرقابل انکار وقت است. جهان اسلام به علت از دست دادن وقت‌، متزلزل شده و بزرگترین اختراعات و پیشرفت‌های علمی به وسیله اروپایی‌ها صورت می‌گیرد، حال آنکه در صدر اسلام، مسلمانان پیشتاز و الگو بودند.

شبکه‌های مجازی، ماهواره و اینترنت فرزندان ما را بیهوده به خود مشغول کرده و باعث هدر رفت وقت می‌شوند. بنابراین همه موظف هستیم اوقات را به بهترین شکل مدیریت کرده و با برنامه ‌ریزی به اهداف ایمانی و انسانی دست پیدا کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن