مذاهب و خطبه ها

امر به معروف و نهی از منکر ادامه مسیر پیامبران است

آوای سنت: خطیب اهل سنت ولایت نیمروز، امر به معروف و نهی از منکر را ادامه رسالت پیامبر امت دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا بشیر احمد خطیبی، تقوا و اعتصام به محبت الله را دو راهکار نجات از مشکلات و مصایب امت دانست و گفت: قرآن کریم از این دو مسئله بعنوان رمز پیروزی و باعث ایجاد وحدت دنیای اسلام یاد می کند. نبی خدا صلی الله علیه وآله وسلم دین را به کمک اهل بیت و اصحاب رضی الله عنهم بسط و گسترش بخشید و آنرا تنها یک تکلیف و وظیفه فردی قرار نداد. پس از ایشان نیز خلفای راشدین و سپس امامان و مجتهدین نسبت به این ره آورد الهی دلسوزی های زبادی را از خود نشان داده و تعدادی از صحابه موطن اصلی را برای صادر کردن شرع دین بسوی نقاط دور دست ترک نمودند.

لذا قرآن کریم بر این مسئله صحه گذاشته و در ادوار مختلف اسلامی به گروهی ماموریت داده است تا مردم را به معروف و نهی از منکر دعوت بنمایند. از نظر قرآن انسان های موفق کسانی هستند که علاوه بر اهتمام در دینداری، دیگران را نیز بسوی آن دعوت می نمایند.

مولانا خطیبی روش یهود و نصاری را در ایجاد تفرقه و اختلاف خواند و افزود: آنها از مسیر تورات و انجیل خارج شدند و دین را به میل خود اختیار کردند و بدین سبب عذاب دردناکی در انتظارشان خواهد بود. پیروان ادیان منسوخ هر یک به خود مشغول شدند و پیروان رسول گرامی اسلام به دلیل خیرخواهی و دلسوزی نسبت به همنوع به زمره بهترین امت درآمدند. از این رو برای ورود به بهشت مفتخر گشتند. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه اهل ایمان است و همه وظیفه داریم فرزندان را به سوی مسجد و زندگی بر طبق احکام شرع دین دعوت نماییم، زیرا آنها در معرض آسیب های بسیار قرار داشته و از هر سو تهدید می شوند.

خطیب اهل سنت ولایت نیمروز افغانستان تاکید کرد: زن و مرد و پیر و جوان نسبت به این امر الهی مکلف هستند. البته بیان مسئل فقهی بر عهده کسانی گذاشته شده است که به این علوم آگاه بوده و جزو اساتید حوزه علمیه و دانشگاه به حساب می آیند. فضل و احسان الهی شامل امت آخر زمان شده است و مسلم واقعی از ارزش و جایگاهی ویژه در نزد الله متعال برخوردار می باشد. بنابراین ادامه دهنده راه نبوی را در این برهه از تاریخ باشیم.

علمای صاحب نظر، تبلیغ را فرض کفایه می دانند. بدین معنا که با انجام این مهم توسط یک گروه، مسئولیت آن را از گردن دیگران ساقط می گردد و خداوند پاداش زیادی را به عاملان امر به معروف و نهی از منکر نصیب می گرداند.

مولانا خطیبی، افراط و زیاده روی در کلیه امور و از جمله دین را خلاف روش نبوی توصیف کرد و یادآور شد: تند روی یک نفر را به کل دین نسبت ندهیم. اعتدال در هر کاری و خصوصا در دین حرف اول را می زند و کسی که پا در راه تبلیغ گذاشته و در مسجد معتکف می شود در وهله نخست جزئیات بیشتری از دین را یاد می گیرد. تا زمانی که در اعتکاف بسر می برد ذاکر الله می شود و زندگی بزرگان دین را می شناسد. هر عملی چه عبادی و چه شخصی و یا اجتماعی در ترازوی روز قیامت وزن خواهند شد، پس گروهی از انسان ها سفید رو و برخی دیگر با چهره ای سیاه شناخته خواهند شد و سیاه بختان کسانی هستند که در زندگی وضو نگرفته و نماز اختیار نکرده اند. از حال خود و دنیای باقی به سهولت نگذریم. تلاش ها بر این باشد که با چهره سفید بسوی الله رجوع کنیم. باقیمانده عمر را غنیمت شمرده و یقین بدانیم که آیندگان می آیند تا به جای ما چند صباحی را در این دنیا زندگی کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن