مذاهب و خطبه ها

 با شستن لباس نجس آب هایش هم نجس می شوند

?سوال:آیا قطراتی که در هنگام شستن لباس نجس بر شوینده اصابت می‌کند نجس است یا خیر⁉️

 

آوای سنت : الجواب باسمه حامدا مصلیا

در صورت مسئوله آب ها هم نجس می‌شوند لذا در صورت اصابت به لباس یا بدن ، لباس یا بدن نجس می‌شوند پس باید شسته شود البته این مطلب را با ید مد نظر داشد که نجاست لباس یا بدن اگر کمتر از اندازه در هم باشد عفو است گرچه شستن آن اولی و بهتر است. پس اگر قطراتی که بر لباس می‌افتدکم تر از اندازه در هم باشند و با آن ها نماز بخواند نمازش صحیح است ولی در صورت مشاهده و دیدن آن ها ، شستن اولی و بهتر است

?منبع:???

۱️?: حاشیه ابن عابدین: (وعفا) الشارع (عن قدر درهم) وإن کره تحریما، فیجب غسله، وما دونه تنزیها فیسن، قوله: (وإن کره تحریما) أشار إلى أن العفو عنه بالنسبه إلى صحه الصلاه به، فلا ینافی الاثم کما استنبطه فی البحر من عباره السراج، ونحوه فی شرح المنیه فإنه ذکر ما ذکره الشارح من التفصیل، وقد نقله أیضا فی الحلیه عن الینابیع، لکنه قال بعده: والاقرب أن غسل الدرهم وما دونه مستحب مع العلم به والقدر على غسله، فترکه حینئذ خلاف الاولى، نعم الدرهم غسله آکد مما دونه، فترکه أشد کراهه کما یستفاد من غیر ما کتاب من مشاهیر کتب المذهب. حاشیه ابن عابدین۱/۵۷۱ کتاب الطهاره/ باب الانجاس.
۲️?: و کذا فیه:(وماء) بالمد (ورد) أی جرى (على نجس: نجس). حاشیه ابن عابدین۱/۵۸۴ کتاب الطهاره/ باب الانجاس.
۳️?: و فی التاتارخانیه: فی الثوب النجس إذا غسل فی ماء طاهر وعصر ثم غسل فی ماء آخر طاهر، وعصر ثم غسل فی ماء ثالث طاهر وعصر، فإن الثوب یطهر والمیاه کلها نجسه، ولو أنه أصاب هذا الماء الثالث ثوباً ینبغی أن یطهر هذا الثوب بالعصر، وإن لم یغسل؛ لأن ما دخل فیه من النجاسه لو کانت فی الثوب الأول، فکان یطهر بالعصر، ولا یحتاج فیه إلى الغسل، ولو أصاب الماء الثانی کانت طهارته بالعصر والغسل مره، ولو أصاب الماء الأول کانت طهارته بالعصر والغسل مرتین، وذکر الشیخ الإمام شمس الأئمه السرخسی رحمه الله فی «شرحه» أن الماء الثانی أو الثالث من غساله الثوب النجس إذا أصاب الثوب لا یطهر الثوب إلا بالغسل ثلاثاً. التاتارخانیه ۱/۳۰۴ کتاب الطهاره/معرفه النجاسات و احکامها.

??کمیته تخصصی دار الافتاء والقضاء عین العلوم گشت سراوان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن