مذاهب و خطبه ها

تزکیه نفس شرط اصلاح جامعه

آوای سنت: استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد رفتار و گفتار برخی امت مسلمان را در تضاد عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا احمد علی یاری در بیانات پیش از خطبه مراسم نماز جمعه خیرآباد تایباد ضمن تشریح برخی از معضلات جامعه، تزکیه نفس را شرط اصلاح جامعه دانست و گفت: در دنیای امروز راجع به اصلاح جامعه دو دیدگاه وجود دارد. گروهی شرط اصلاح را در کار بر روی خود و سپس روی سایر افراد دانسته و معتقدند، اگر مردم به اصلاح نرسند، نمی‌توانیم امید داشته باشیم که ایرادات از جامعه برطرف شوند. لیکن طرفداران دیدگاه دوم، اولویت را در تشکیل قدرت و حکومت دانسته و بر این باور قرار دارند که اصلاح جامعه باید در پی آن صورت گیرد.

البته نظریه دوم تا حدودی شکست خورده است، چون در این حال برای راس کار باید اشخاص صالحی انتخاب شوند که این نیز مشکلاتی به همراه دارد. پس عاقلانه این است که اصلاح جامعه را از افراد آن شروع کنیم.

مولانا علی یاری با انتقاد به این نکته که اصلاح مردم در فکرها خوابیده است، افزود: همه ما به این فکر هستیم که دیگران را اصلاح کنیم، اما اقدام عملی انجام نمی‌دهیم. اگر ما بررسی جامعی روی روش دعوتگران طول تاریخ اعم از انبیا و مصلحان داشته باشیم، می‌بینیم که ایشان ابتدا خودشان را اصلاح کرده و زبان و عمل شان یکی بود. متاسفانه امروز گفتار مسلمانان با کردارشان در تضاد بوده و برای رفع عیوب عیوب خود تلاش نمی کنند.

عده‌ای به این نتیجه رسیده اند که که باید دست از کوشش بردایم، چون نمی‌توانیم تغییری در جامعه ایجاد کنیم و این تفکر هم اشتباه است، زیرا همه دعوتگران همانند رسول اکرم صلی الله علیه و سلم و سایر پیامبران در ابتدا دست تنها بودند.

استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد، خدای متعال را حامی و پشتیبان دعوتگران و مصلحان دانست و اظهار داشت: یکی از مسایل مشکل ‌ساز امروزی فضای مجازی است. جهان غرب اتاق‌ های فکر تشکیل داده‌اند که چطور دین را از مسلمانان بگیرند و در این میان امت مسلمان در خواب و غفلت بسر می برند.

در شرایط اکنون همان فرهنگی که در غرب رواج دارد، خانواده‌ های ما را هم متزلزل و احترام ها را از بین برده است. در غرب ملاک همه چیز عقل است و چیزی به نام محرمات دینی وجود ندارد. آنان انواع و اقسام فواحش را انجام می‌دهند و پروایی از خود نشان نمی دهند.

مولانا علی یاری تاکید کرد: غربی ها می‌گویند هر کاری را که ضرری به جامعه نداشته و عقل هم تایید کند از ازدواج با محارم گرفته تا هم جنس گرایی و دیگر فواحش انجام می‌دهیم. آنها ابتدا بی‌حجابی را رواج داده و در ادامه برهنگی را شایع می کنند.

در فضای مجازی اعتقادات مسلمانان را به چالش کشیده و تفاوتی میان محرم و نامحرم نمی بینند. در عین حال قیافه و ظاهر و تیپ مسلمان با غیر مسلمان فرقی ندارد و عملکرد برخی امت بر خلاف شریعت است.

این عالم اهل سنت متذکر شد: مسئله دیگر مسئله فحشا و زنا هست. عملی که خشم الهی را بیدار کرده و حکم به سنگسار کردن بانیان آن می دهد. مرتکب زنا باید در جلوی چشم همه سنگسار شود. حالا فکر کنید که این کار چقدر زشت و شنیع است و یا مسئله شراب را ببینید که خداوند آن را عملی شیطانی دانسته است. باید به خودمان بیاییم، بیدار شویم و آگاه باشیم.

برخی به بهانه اینکه متمدن و صاحب فرهنگ بودن در منازل شان حیواناتی از قبیل سگ نگهداری می‌کنند در حالی که خداوند آن را پلید می خواند. به گذشتگان نگاه کنیم که در کجا بودند و ما در چه جایگاهی قرار داریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن