حکم شرعی ازبین بردن جنین
آوای سنت : آیا از بین بردن جنین شرعاً درست است؟ و اگر درست باشد برای همه و در هر صورت درست است یا فقط برای ضرورت؟لطفاً حکم قبل از چهار ماه و بعد از چهار ماه را بیان فرمائید؟
اسقاط جنین بعد از نفخ روح به اتفاق تمام علما حرام است و سقط جنین بدون دلیل جایز نیست و اگر کسی آن را انجام دهد دیه جنین { غره } بر او واجب است .
اما قبل از نفخ روح میان علما اختلاف نظر است :
الف – امام غزالی ( رض ) : اجهاض – سقط جنین – در تمام زمان از نطفه تا آخر حرام است زیرا بر موجود حاصل جنایت و دارای مراتبی است اولین مرتبه اینکه نطفه در رحم قرار گرفته و با نطفه زن آمیخته شده و برای قبول حیات مستعد می شود و افساد آن جنایت است . اگر به مراتب بالاتر برود جنایت فاحشتر شده و منجر به تفاحش بعد از انفصال نیز می شود . پس به رأی امام غزالی در تمام ادوار اسقاط حرام است . { احیاء علوم الدین۲ / ۴۷ } .
ب – حنفیه : اسقاط جنین قبل از چهار ماه مباح است اگر چه بدون اذن زوج هم باشد . اما صاحب فتاوی الخانیه در مذهب امام حنفی اجهاض را قبل از نفخ روح بدون عذر مباح نمی داند و علی بن موسی آن را مکروه می داند و ابن وهبان مباح بودن را به حالت عذر حمل می کند و انجام دهنده آن گناهش همانند قتل نیست . { الدر المختار ۳ / ۱۷۶ و الفتاوی الخانیه ۳/ ۴۱۰ }.
ج – مالکیه : اخراج منی که در رحم زن متکون شده جایز نیست اگر چه قبل از چهل روز هم باشد و قائل به حالت استثناء را برای عذر نیستند و هر گاه روح در آن دمیده شود حرام است . و گروهی آن را مکروه می دانند اما قول معتمد در مذهب امام مالکی قبل از نفخ روح تحریم است . { الشرح الکبیر للدسوقی } .
د – شافعیه : چند قولی است : قبل از تمام چهل روز اختلاف نظر است : ۱ – حکم سقط ثابت نیست . ۲- حرام است و افساد آن مباح نیست . ۳ – طبق نظریه امام غزالی حرام است . ۴ – بعد از نفح روح حرام و دیه جنین دارد .{ نهایه المحتاج للرملی ۸/ ۴۱۶ و حاشیه ابی البیضاء ۶/ ۱۷۹}
هـ – حنابله : به داروی مباح قبل از چهل روز مباح است . اما بعد از آن جایز نیست و بعد از نفخ روح حرام و دیه دارد . { العده شرح العمده ص ۵۲ و المرجع المشار الیه اعلاه ۲ / ۳۱۶ } .