مذاهب و خطبه ها

روزه در ایام کرونایی

آوای سنت : 

سؤال : روزه در این ایام کرونایی
امروزه در جامعه در این جو کرونایی بعضی‌ها می‌گویند ؛ چون روزه سیستم بدنی را ضعیف و گلو را خشک می‌کند و با توجه به اینکه برای نجات از کرونا داشتن گلوی‌ِ تَر و سیستم بدنی قوی امری لازمی است،بنابراین روزه نمی‌گیریم! آیا میشه به این بهونه روزه نگرفت؟!

 در جواب این عده عرض می‌شود:
شکی نیست که دین اسلام دین رافت و مهربانی و دین سلامت و عدالت و دین عقلانی می‌باشد ، و به حفظ و سلامت جسم و جان اهمیت ویژه‌ای قائل شده است ، و در این راستا احکام خداوندی همچون نماز و روزه و زکات و … بصورت کلی قطع نظر از ثواب اخروی ، حامل فوائد جسمی و روحی و روانی است ، و لذا به قطع و یقین سعادت دنیا و آخرت ما در گرو عمل به شریعت و احکام الهی نهفته است.

پیامبر اکرم ﷺ می‌فرماید : (صوموا تصحوا ؛ رواه الامام احمد و الطبرانی فی الاوسط ) یعنی روزه بگیرید تا سلامت باشید .

اعجاز گفته‌ی پیامبر ﷺ بعد از گذشت صدها سال بر پزشکان غرب و شرق واضح گردید . زمانی پزشکان برای درمان بیماری‌ها دنبال داروهای گیاهی و بعدها داروهای شیمیایی بودند و به فکر کسی نرسیده بود که گرسنه ماندن خیلی از بیماری‌ها را درمان می‌کند ، بعد از دریافت این امر گرسنه ماندن را به عنوان یک اصل درمانی پذیرفتند ، و در بسیاری از کشورها کلینیک‌های روزه‌داری تاسیس شد ، در حالی که دین اسلام هزار و چهارصد سال قبل برای تضمین سلامت مسلمانان سالانه یک ماه روزه را فرض قرار داده بود ، این از عظمت و بزرگی دین اسلام است که با فرض قرار دادن روزه سلامت روح و روان یعنی تقوا و سلامت جسم را به ارمغان می‌آورد ، روزه نه تنها بر روح و روان و اخلاق انسان تاثیر می‌گذارد ، بلکه موجب زیبایی جسمی انسان هم می‌گردد، طب جدید معتقد است که روزه در جلوگیری از بسیاری از امراض موثر است و نام آن را رژیم غذایی گذاشته‌اند.

فوائد طبی روزه :
روزه از اختلال روده‌ها و فشار خون و مرض قند جلوگیری می‌کند ، امراض چشم از جمله ور‌م‌ها همچون ورم شبکیه ، ورم بافت ملتحمه ، آب مروارید و آب سبز در چشم را معالجه می‌کند ، از امراض قلبی و التهاب‌های مزمن مفاصل جلوگیری می‌کند ، امراض جهاز هاضمه ، کلیه ، کبد (کیسه صفرا) را مداوا می‌کند ،
روزه بنیه جسمی انسان را قوی می‌کند ، و جسم را از عفونت‌ها و رسوبات مضر که چه بسا به سرطان منجر می‌شود نجات می‌دهد ، و در نتیجه آرامش و سکون را به اعضا به ارمغان می‌آورد .
روزه حافظه را قوی می‌کند ، روده‌ها را از سموم پاکسازی می‌کند ، چربی‌های مضر و خطرناک به قلب را ذوب می‌کند.
حارث بن کلده طبیب حاذق می‌گوید ؛ معده خانه‌ی بیماری‌هاست و پرهیز اصل هر درمان است.

بعضی از دانشمندان اروپا اذعان کردند : روزه گرفتن یک ماه در سال ، فضولات مرده و مضر در بدن را به مدت یک سال پاکسازی می‌کند.
روزه روابط عاطفی انسانها را مستحکم می‌کند ، و روحیه کمک رسانی به هم نوع خود را نیز بیشتر می‌کند .

البته باید توجه داشت که روزه را برای جلب رضایت خداوند متعال و اطاعت از اوامر او باید گرفت ، اما چنانچه ذکر شد فوائد فوق الذکر را به همراه دارد .

بنا به توضیح پزشکان متخصص ، موتور متحرکی که باعث می‌شود ویروس کرونا در بدن تکثیر و انتشار یابد گلوکز یا همان قند بدن است ، با روزه گرفتن قند و چربی بدن مصرف می‌شود و بدن مواد شیمیایی بنام کتان را تولید می‌کند ، کتان‌ها محیط نامناسبی برای ویروس‌ها ایجاد می‌کنند و جلوی تکثیر و کپی‌برداری و انتشار ویروس کرونا را می‌گیرند ، و این است اعجاز گفته‌ی پیامبر اکرم ﷺ که فرمودند : (صوموا تصحوا) روزه بگیرید تا سالم باشید.

/ حوزه علمیه نور سیمین شهر-بناور

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن