فقه روزه مربوط به زنان…
آوای سنت : روزه بر زن در حالت حیض و نفاس واجب نیست، و در آن حالت روزه درست نیست و حرام است و بعد از رمضان در حالت پاکی قضای آن واجب است.
اگر به وسیلۀ قرص ضد حاملگی که برای زن ضرر نداشته باشد و تجویز شود و حیض زن از موعد مقرر به تأخیر افتد، روزه گرفتن در چنین روزهایی که عادتش به تأخیر افتاده، واجب و درست است.
زن باردار و زن شیرده در حکم روزه چهار حالت دارند:
❶ هرگاه هیچ نوع زیانی در اثر روزه داری به ایشان و فرزندشان نرسد، لازم است روزه بگیرند و رخصتی در ترک روزه ندارند.
❷ هرگاه زیان متوجه خود زن شود و جنین یا طفل زیان نبیند، حق افطار و خوردن روزه را دارد و باید بعدا آن را قضا کند.
❸ هرگاه در اثر روزهداری جنین یا طفل زیان بیند، حق افطار و خوردن روزه را دارد و علاوه بر قضا، فدیه نیز لازم می گردد.
❹ هرگاه “مادر و فرزند” هر دو زیان بینند، فقط قضا لازم می گردد و فدیه لازم نمی شود.
? منابــع :
✍️ المجموع نــووی
✍️ تحفه المحتاح هیتمی
✍️ مغنی المحتاج شربینی
✍️ خورشید تابان هــرتلی
✍️ منهاج الطالبین نــووی
✍️ روضه الطالبین نــووی
✍️ روناکی رب العالمین هـرتلــی
✍️ حاشیه البجیرمی علی الخطیب
✍️ شریعت اسلام عبدالکریم مدرس
✍️ فقه منهجی در مذهب امام شافعی