مذاهب و خطبه ها

ماموستا سوران : خلوص در استغفار کلید قبولی دعا

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت استان سلیمانیه عراق خلوص نیت در استغفار را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا سوران عبدالکریم در پاسخ به سوالی در خصوص حل مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی افراد از طریق استغفار گفت: برخی از مردم اکثرا اوقات و حتی در طول مسیر و حین رانندگی، زبان را به استغفار مشغول می دارند به این امید که مشکلات شان حل شده و تمام چیزهایی را که می خواهد برای شان فراهم شود. اولا مسلمان باید بداند و یقین داشته باشد که اگر الله متعال به بنده اش وعده ای بدهد، هرگز خلاف آن عمل نخواهد کرد. کسانی که در گذشته دست به گناهان کبیره از جمله زنا و مشروب خوری زده اند چنانچه ترک گناه کرده و با توبه بسوی الله مراجعه کنند، ضمن بخشیده شدن، اعمال سابق شان نیز تبدیل به ثواب شده و به وقت موت مورد استقبال الهی قرار می گیرند.

ماموستا سوران، داخل شدن به بهشت را وعده باریتعالی نسبت به همه ایمان داران دانست و افزود: مشکلات شخص استغفار کننده هر چند هم که بزرگ باشد، بخشیده شده و مشکلاتش مرتفع می گردد. برخی جوانان با ایمان برداشت های متفاوتی از فهم بیان استغفار دارند. کلمه استغفار به معنی طلب مغفرت می باشد. تعدادی از ما در حالی به استغفار رجوع می کنیم که هنوز توبه واقعی نکرده ایم. بانوی مسلمانی که در عین بی حجابی، استغفار زبانی می کند چگونه می تواند انتظار بخشایش داشته باشد؟ فردی که بساط مشروب را ترک نکرده و یا نمی تواند خود را از مواد عفیونی و مخدر جدا کند چه انتظاری از یکبار استغفار کردن دارد؟

امام جمعه اهل سنت در استان سلیمانیه عراق در این باره تصریح کرد: فراموش نکنیم که توبه نه فقط زبانی، بلکه می بایست از عمق وجود باشد. توبه کننده باید از همه گناهان طلب مغفرت کرده و آنها را گلچین نکند. عاقلانه نیست که یک بانوی مسلمان سرگرم تماشای فیلم ها و سریال های ضد اخلاقی شده و همزمان در حال استغفار باشد. این قبیل افراد هنوز به درک واقعی از اسلام نرسیده اند. قرآن کریم فرمایش می دارد، از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است. پیامبران الهی از مردم زمان خود می خواستند با دست کشیدن از بت پرستی از خدا طلب بخشش کرده و برای همیشه بخشیده شوند.

ماموستا سوران با بیان این مطلب که شماری ناهنجاری ها در درون خانواده اتفاق می افتند عنوان نمود: معنی نمی دهد که مشغول استغفار باشیم، اما فرزندان ما در همان زمان مشغول گوش کردن به موسیقی های مبتذل و رقص و پایکوبی باشند. استغفارهای لحظه ای و زبانی چاره مشکلات بشر نیستند و ما هنوز استغفار را تبدیل به لباس روح نکرده ایم. یک دلیل دیگر عدم مستجاب شدن توبه و دعا این است که معمولا برای مسائل دنیوی توبه می کنیم. استغفار را وسیله ای برای ازدواج کردن و یا بچه دار شدن می دانیم، حال آنکه این ها برای اهداف دنیوی و مصالح شخصی تعریف می شوند. استغفاری که در آن اخلاص بکار نرفته باشد حتی اگر یکسال کامل هم انجام شود، فایده ای نخواهد داشت، اما طلب مغفرت فقط یک بار آن هم خالصانه و از ته دل کفایت امور را می کند. اخلاص را برای حکمت بکار نبندیم، زیرا افاقه نخواهد کرد.

برای رسیدن به آرزوها استغفار نکنیم. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روزانه بین هفتاد تا صد بار استغفار انجام می داد در حالی که می دانیم ایشان معصوم و بیگناه بود. امروز برخی انسان ها در حالی که بی نهایت آلوده به گناه شده اند و انتظار دارند با اندک استغفار زبانی مورد بخشایش قرار بگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن