مدت نفاسِ مادری که جهت سقط جنین مجبور به سزارین می شود
سوال:بچه ۵ یا ۶ ماههای در شکم مادرش میمیرد،مادر جهت سقط آن مجبور به عمل جراحی (سزارین) میشود حال در این صورت مدت نفاس این زن چهل روز است یا زمانیکه جریان خون قطع شود ؟
آوای سنت : الجواب باسمه حامدا مصلیا
در سقط جنین اگر بعضی از اعضای انسانی مانند سر و دست و پا و غیره ظاهر شد پس در حکم بچه کامل (تام الخلقت) است اما به علت عمل جراحی احکامش با زایمان کمی متفاوت است یعنی اگر خون از فرج خارج شود نفاس شمرده میشود و در مدت آن دو صورت وجود دارد ؛
(الف) : اگر بار اول است که زایمان کرده پس در این صورت تا زمانی که خون از فرج خارج می شود تا چهل روز نفاس است لذا اگر زودتر از چهل روز پاک شد و نفاسش عود نکرد باید غسل نموده نماز و روزه و…. را بجا آورد و اگر از چهل روز بیشتر شد تا۴۰ روز نفاس و اضافه بر ۴۰ روز استحاضه است.
(ب) : اگر بار دوم یا سوم است که زایمان کرده و خون تا چهل روز کامل یا کمتر از چهل روز بند شد پس نفاسش همین است و اگر از ۴۰روز متجاوز شد به عادت قبلی برگشت داده می شود و بقیه استحاضه اند.
و اگر از فرج خون نیامد و از محل عمل جراحی خون آمد آنگاه این خون در حکم «زخم لا یرقا» است که در این صورت نماز وغیره ساقط نمیشود و احکامش مشابه استحاضه است.
?منبع:
۱️?: قال فی البحر: (والسقط ان ظهر بعض خلقه ولد) هو بالکسر والتثلیث لغه کذا فی المصباح و هو الولد الساقط قبل تمامه و هو کالساقط بعد تمامه فی الاحکام فتصیر المراهنفساء . بحر الرائق : کتاب الطهاره، باب الحیض ۱/۳۷۹ .
۲️?: قال فی رد المختار : فلو ولدته ان سال الدم من الرحم فنفساء و الا فذات جرح و ان ثبت له احکام الولد (عقب ولد) او اکثره و لو متقطعا عضوا عضوا لا اقله ، فتتوضا ان قدرت او تیمم و تومیء بصلاه و لا توخر ، فما عذر الصحیح القادر؟
– لا حد لاقله ( ای اقل النفاس ) (و اکثره اربعون یوما) کذا رواه الترمذی وغیره و (الزوائد) علی اکثره استحاضه .لو مبتداه ، اما المعتاده فترد لعادتها و کذا الحیض ، فان انقطع علی اکثرهما او قبله فالکل نفاس. کتاب الطهاره باب الحیض ۱/۵۴۵ الی ۵۴۸ .
۳️?: وفی الفتاوی برای خواتین :اگر آپریشن کی بعد رحم سے خون جاری هو جائے تو وه نفاس کی حکم مین هے ، اس پر نفاس والی احکام هون گی صرف آپریشن کی جگه سی هی نکلی اور رحم سے نه آ ئے تو وه زخم کی حکم مین هے اس صورت مین نماز و غیره ساقط نهین هون گے – کما فی الشامیه . فتاوی برای خواتین : کتاب الحیض ، مسائل نفاس ۱/۳۱۹ .
والله اعلم بالصواب
??کمیته تخصصی دار الافتاء والقضاء عین العلوم گشت سراوان