مذاهب و خطبه ها

مدت نفقه فرزند….

آوای سنت :  نفقه فرزندان بر عهده پدر است و تامین نفقه پسر بر پدر تا زمانی واجب است که او بالغ می شود و توانایی کسب پیدا می کند، چه آن پسر بخواهد نفقه اش را بگیرد یا خیر همواره نفقه او بر پدرش تا آن زمان واجب است، مگر آن که پسر رشد کرده و به بلوغ جسمی برسد و توانایی کار کردن را پیدا کرده باشد، هرگاه به این مرحله رسید، دیگر تامین نفقه او بر پدرش واجب نیست. پس اگر پدر صاحب فرزندانی نابالغ باشد که دارای اموالی نباشند، نفقه آن ها بر وی واجب است.

بطور کلی علمای مذاهب بر موارد زیر اتفاق نظر دارند:

❪❶❫↫ بر پدر لازم است که نفقه فرزندان ناتوان خود را ــ چه پسر باشند یا دختر ــ تامین کند تا آن که آن ها بی نیاز می شوند، چه کوچک باشند یا بزرگ.

❪❷❫↫ بر پدر لازم نیست نفقه فرزندش را ــ که دارای مالی باشد بگونه ای که وی را بی نیاز کند ــ تامین نماید، هر چند که فرزندش صغیر و نابالغ باشد.

❪❸❫↫ بر پدر لازم نیست که نفقه پسرش را بعد از رسیدن به بلوغ تامین کند بشرطی که پسر وی قادر به کسب و کار باشد.

ولی علماء اختلاف نظر دارند که اگر پسر بالغ باشد و توانایی کسب و کار پیدا کرده، ولی فقیر باشد، آیا نفقه او بر پدر واجب است؟ اکثر علماء می فرمایند: نفقه او بر پدرش واجب نیست، زیرا او دیگر قدرت کسب پیدا کرده است، اما بعضی از علماء گفتند: پدر باید نفقه پسر بالغ فقیر خود را تامین کند هر چند که قادر به کسب باشد، زیرا در روایت آمده است که هند دختر عتبه گفت: اى رسول خدا! ابو سفیان مردى است خسیس و بخیل، و نفقه‌اى که کفایت خودم و بچه‌ام را بنماید به من نمى‌ دهد، مگر این که بدون اطلاع او مقدارى از مالش را برداشت کنم [آیا چنین حقّى را دارم]. پیامبر ﷺ فرمودند: به اندازه کفاف خود و بچه‌ات در حدّ متداول و متعارف از مالش بردار.

✍️ بخاری ۷۱۸۰ ــ مسلم ۱۷۱۴

که در اینجا پیامبر ﷺ استثنایی برای فرزندان بالغ قائل نشد، علاوه بر آن؛ او فرزند فقیر و محتاجی است، پس استحقاق نفقه را از جانب پدر ثروتمند خود پیدا می کند، همان گونه که اگر بیمار و از کار افتاده و یا نابینا باشد.

نکته:
اگر پدری ثروتمند باشد و پسری تنگدست و فقیر دارد، اگر پسر بر کسب عاجز باشد و پدر دارا و توانا باشد، باید نفقه پسرش را به نیکی بدهد.

همچنین علمای اسلام اختلاف نظر دارند که اگر دختری به سن بلوغ برسد، آیا نفقه او بر پدرش واجب است یا خیر؟ اکثر علماء می فرمایند: بر پدر او واجب است نفقه اش را تامین کند تا آن که ازدواج می کند، و خدا می داند که او برای کسب نفقه ناتوان است.

? منبــع :
تحفه المحتاج ابن حجر هیتمی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن