مذاهب و خطبه ها

مراقبت مداوم از فرزندان وظیفه والدین

آوای سنت: مدیر دارالعلوم امام نووی گوده نظارت دقیق روی رفتارهای فرزندان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، شیخ سید حسین توانا در سخنانی، علاقمندی به مصادیق شهوت در خانواده از سوی والدین را منجر به سقوط تدریجی فرزندان به ورطه فساد در عنفوان جوانی خواند و گفت: آزاد گذاشتن اولاد در استفاده از شبکه های ماهواره ای که اقدام به پخش فیلم های مبتذل می کنند، عدم کنترل رفت و آمدهای بیرونی و خصوصا دوستی با کسانی که فساد را به ذهن و روح جوانان تزریق می کنند از عوامل انحراف بشمار می روند. متاسفانه برخی دختران ما در محیط هایی به رشد می رسند که والدین شان بویی از شرم و حیا نبرده اند!

بعضا سرپرستان خانواری که مهمترین تفریحات شان در منزل دیدن فیلم های شبکه های تولید غرب و شبکه های مجازی است در تربیت صحیح فرزندان کوتاهی ورزیده و آنها را به حال خودشان رها می کنند تا باری به هر جهت بزرگ شوند. لذا اتفاقات متعدد درباره ارتباط نامشروع دختران و پسران حاصل سهل انگاری های بعمل آمده بوده و ریشه در درون دارند.

شیخ توانا با تاکید بر این مطلب که لغزش فرزندان در نتیجه اشتباهات غیر قابل جبران، انگشت اتهام را به سمت تربیت غلط والدین دراز می کند، اظهار داشت: احساس مسئولیت ابتدا باید در بطن سرپرست خانواده شکل بگیرد. شماری از والدین به خود تلقین می کنند که برخورد با یک اشتباه را الزاما می بایست به محض مشاهده یک اشتباه بزرگ از سوی عضو خانواده بکار بگیرند، غافل آنکه هر اشتباهی را نمی توان جبران کرد. تذکر به رفتارهای اعضای خانواده و تادیب فرزندان به اینکه بدانند نظارت دقیقی بر روی رفتارهایشان انجام می گیرد، جلوی اشتباهات شهوانی و نفسانی را می گیرد.

مدیر دارالعلوم امام نووی گوده متذکر شد: بررسی های رفتاری نشان می دهند که فرزندان ناصالح پیامد آزادی های نامتعارف هستند. در خطای فرزند گرچه وی را به عنوان مقصر اصلی می شناسند، لیکن از گناه والدین نیز نمی توان به سادگی عبور کرد. بر اساس قوانین اسلامی، تنها با فرد گناه کار برخورد صورت می گیرد، لیکن نتیجه یک عمل بد، آرامش دو خانواده و حتی سایر فامیل نیز بهم می خورد. یک رفتار مخرب را می بایست پیش از تاخیر ترمیم کرد و اگر بخواهیم بنا را بر داد و فغان و پیدا کردن مقصر بگذاریم، مسلما گناه ما کمتر از اولاد زیان کار نخواهد بود.

شیخ توانا به نقل از حدیث صحیح کتاب بخاری، مشتاق ترین مردم در عشق و علاقه به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم را مربوط به نسل های پس از ایشان دانست و عنوان نمود: مسلمانان واقعی و کسانی که زندگی شان را بر طبق توصیه های آن حضرت بنا می نهند، برای یکبار دین پیامبر امت آماده اند تا جان و اموال شان را فدا نمایند. برای عشق به رسول الله حتما نباید عالم در راه خدا بود. بدون عمامه نیز می توان مشتاق بود و عمل کرد. همه ما در هر زمینه و شغلی که اشتغال داریم می توانیم طریق نبوی در پیش بگیریم. چنان که می دانیم در زمان رسول الله نیز همه مردم توفیق دیدار با نبی خدا را پیدا نکردند، اما چنان به آن حضرت عشق می ورزیدند که مشخصات سیمای ظاهری ایشان را ندیدهَ می دانستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن