مذاهب و خطبه ها

مولانا علی بایی : اسلام دین عقلانیت، عدالت و اخلاق است

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه، اسلام را دین عقلانیت، عدالت، مساوات، گفتمان و اخلاق مداری توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالکریم علی بائی در سخنرانی مصلی شاهزاده قاسم شهر مشهدریزه که به مناسبت عید سعید فطر انجام شد، رمضان را ماه بندگی، خودسازی و خداشناسی دانست و گفت: خوشا به حال کسانی که با اتمام این ماه با گناه، معصیت و بد اخلاقی خداحافظی کردند و از نعمت های ویژه الهی بهره بردند. رمضان تنها یک ماه نیست، بلکه یک تفکر و اندیشه است. یک سبک رفتاری مبتنی بر ایمان و بندگی برای تمام مراحل زندگی است. رمضان تولدی دوباره برای سالم زیستن در تمام مدت سال می باشد.

مولانا علی بائی ارتباط مومن با خودش، با خدای متعال و با سایر مسلمانان را در همه حال مورد تاکید قرار داد و افزود: انسان مومن پیش از هر چیز باید به اعمالش توجه کرده و به خودسازی و تزکیه بپردازد. به علاوه شایسته است در این راه متوجه فضل و رحمت الهی شده و همه چیز را از خدا بخواهد.

وی ادامه داد: مهمترین بخش زندگی انسان، صعود و رسیدن به خدا، ایمان و انجام اعمال صالح است. عبادت خدا مفهوم عامی دارد که ذکر، دعا، تلاوت قرآن، نماز، منفعت رسانی به مردم، صله رحم، صدقه و کلیه خیر ها را در بر می گیرد. عبادت به تنهایی کافی نیست. اخلاق و انسانیت هم بسیار مهم هستند. دین اسلام به خاطر اخلاق و رفتار صحیح اصحاب گسترش یافت و قلوب را فتح کرد. اسلام در مفهوم کلی دین عقلانیت، عدالت، مساوات، گفتمان و اخلاق مداری است.

امام جمعه مشهد ریزه معاشرت و رفت آمد و صله رحم را جزو امور اصلی زندگی توصیف کرد و یادآور شد: باید ناراحتی ها و کدورت ها را کنار بگذاریم. مبادا مال و منال و میراث و ثروت باعث قطع رابطه خویشاوندی شود. معاملاتمان را اصلاح کنیم. در این آشفته بازار به فکر همدیگر باشیم، از خدعه و فریب برحذر مانده و. بدانیم که سود و ربا و قمار اعلان جنگ با باریتعالی به حساب می آید.

مولانا علی یائی با تاکید بر تجدید نظر در تحکیم روابط خانوادگی اظهار داشت: همسر امانت الهی در خانه است، پس با او با عطوفت و مهربانی رفتار کنیم. به والدین احترام بگزاریم. به فرزندان و جوانان توجه ویژه داشته و از معاشرت و اخلاق آنها غافل نباشیم. همچنین در زندگی بقیه دخالت نکنیم.

این عالم اهل سنت در تشریح دستاوردهای ماه مبارک رمضان خاطر نشان ساخت: ارتباط با مسجد، سحرخیزی، عبادت، تلاوت قرآن، دوری از گناه، تزکیه و خودسازی و خداشناسی را که در این ماه مبارک تمرین کردیم را می بایست تداوم بخشیده و در این راه ثبات داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن