مذاهب و خطبه ها

نکاتی در مورد نماز کسوف (خورشید گرفتگی ) و خسوف (ماه گرفتگی)

آوای سنت : نکاتی در مورد نماز کسوف (خورشید گرفتگی ) و خسوف (ماه گرفتگی)

کسوف برای خورشید گرفتگی و خسوف برای ماه گرفتگی است، و به هنگام آن‌ها خواندن نماز مخصوص سنت مؤکده است، چون پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است:
«إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَرَ لَا یَنْکَسِفانِ لِمَوتِ أَحَدٍ وَلَا لِحَیاتِهِ فَإِذا رَأَیتُمْ ذالِکَ فَصَلُّوْا وَادعُوا اللهَ تَعالی». (رواه الشیخان).

«به حقیقت خورشید و ماه برای مرگ و حیات کسی گرفته نمی‌شود، هرگاه خورشید یا ماه را گرفته دیدید نماز کسوف و خسوف بخوانید و خداوند را بخوانید و دعا کنید».

و در روایت آمده است:
«ادعُوا اللهَ وَصَلُّوا حَتّی یَنکَشِفَ ما بِکُمْ».
«خداوند را بخوانید و دعا کنید و نماز بخوانید تا این حالت رفع شود».

سنت است که به هنگام  خورشید گرفتگی ، دو رکعت نماز همانند نمازهای نفل ، بدون اذان و اقامه و بی آنکه قرائت در آن ، با صدای بلند خوانده شود و بدون خطبه با جماعت خوانده شود.

?در ماه گرفتگی ، تاریکی مخوف و ترسناک در روز ، وزش باد شدید و ترس و هراس و بیم و وحشت اقامه جماعت سنت نیست و مردم در آنها به تنهایی و بدون جماعت و در منازل و مساجد ، نماز(همانند نمازهای نفل) بخوانند.

?برای هر کسی سنت است که به هنگام سختی ها ، حوادث ناگوار ، نزول بلایا، صاعقه ها ، وزش باد شدید، زلزله ، خرابی و امثال آنها ، خالصانه و با تضرع و زاری از پیشگاه خداوند ، دعا نماید؛ چون که خداوند میفرماید: ‏ فَلَوْلا إِذْ جَاءهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ … (انعام /۴۳) ‏آنان چرا نباید هنگامی که به عذاب ما گرفتار می‌آیند ، خشوع و خضوع کنند ( و بیدار شوند و اندرز گیرند و با تضرّع و زاری دست دعا به سوی باری بلند کنند و آمرزش خواهند ؟ )

?منبع: فقه احناف؛ ترجمه و شرح نورالایضاح ؛ صص ۴۲۵-۴۲۹.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن