مذاهب و خطبه ها

پدر و مادر در خانه الگوی فرزندانشان باشند

آوای سنت : حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه (۲۷ دی ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، اخلاق را مجموعه‌ای از روش‌ها، آداب و شیوۀ زندگی دانستند و به چهار مأموریت رسولان الهی خصوصاً حضرت خاتم اشاره کردند و گفتند: تفسیر و تلاوت آیات قرآن، تربیت افراد جامعه، تشویق به فراگیری علم و تعلیم حکمت و روش چگونه زندگی کردن؛ چهار مأموریت رسولان الهی خصوصاً حضرت خاتم (ص) بوده است.

ایشان با اشاره به اینکه پیامبر ما حضرت خاتم (ص) با اخلاق خود مردم را تسلیم قرآن و اسلام کرده است، خاطرنشان کردند: به فرمودۀ قرآن کریم حضرت نوح (ع) ۹۵۰ سال تبلیغ کرد وقتی خداوند امر فرمود مؤمنین را بر کشتی سوار کند جمعیت خیلی کمی به داخل کشتی آمدند اما در حجه الوداع جمعیتی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارنفری با رسول خدا (ص) به حج رفتند؛ ضمن آنکه این سخن نقض حضرت نوح نیست اما پیامبر ما (ص) در ظرف ۱۳ سال در مکه و ۹ سال در مدینه با اخلاق خود مردم را تسلیم نمود و تنها برای سفر حج ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر ایشان را همراهی کردند.

حاج ماموستا قادری اضافه کردند: بعد از رحلت رسول‌الله (ص) جمعی از اصحاب به نزد حضرت عایشه (رض) رفتند و از ام‌المؤمنین پرسیدند اخلاق رسول خدا (ص) چگونه بوده است؟ حضرت عایشه فرمود: «کان خُلُقهُ القُرآن» اخلاق پیامبر آیات قرآن کریم بود. رسول خدا (ص) عالم به زندگی، اهل تقوی، اهل نماز شب و اهل کمک به فقرا بود و خداوند او را با اخلاق تعریف کرده است و می‌فرماید: « وَ إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ » در اخلاق بر بلندترین قله قرار دارید.

ایشان سپس به نمونه‌هایی از اخلاق دینی اشاره کردند و گفتند: بسیاری از اعمال ما چون تواضع، صلۀ رحم، توجه به فقرا، صبر در مقابل مصیبت، احترام به والدین، اعتراف به حق دیگران، قناعت به کسب حلال و عفو در لحظۀ قدرت نمونه‌هایی از اخلاق دینی هستند.

امام‌جمعۀ پاوه به چند روش تربیتی که فرزندان ما را اخلاقی بار می‌آورند اشاره کردند و گفتند: علمای تربیت می‌فرمایند: اگر می‌خواهید فرزندانتان اخلاقی بار بیایند باید ۳ کار انجام دهید. ۱-پدر و مادر در خانه الگوی فرزندانشان باشند. ۲- بر رفتار فرزندان خود در خانه و مدرسه و جامعه نظارت داشته باشند. ۳-به فرزندان خود قرآن کریم و سیرۀ رسول خدا (ص) را تعلیم دهند.

خطیب جمعه پاوه در خطبۀ دوم خود به صبر و نقش آن در زندگی اشاره کردند و گفتند: سخت چون سنگ، مرتبۀ بالا و حبس و زندانی کردن خود ، سه معنی صبر هستند که در مصائب این شکل سوم مهم است؛ یعنی انسان وقتی دچار مصیبت می‌شود توصیه این است در برابر آن مصیبت صبر و خویشتن‌داری داشته باشد و خود را حبس کند.

ماموستا قادری افزودند: در قرآن کریم واژۀ صبر و مشتقات آن ۱۰۳ بار آمده و رسول گرامی اسلام (ص) هم در ۴۸ حدیث بحث صبر را آورده‌اند. این آیات و احادیث به ما پیام می‌دهند که صبر اگرچه سخت است اما در زندگی مهم و ثمره‌اش خوب است به شرطی که صبر ما طبق موازین شرع اسلام باشد.

ایشان در ادامۀ خطبه‌های خود مصیبت از دست دادن اهل‌بیت خصوصاً پسر را سخت دانستند و گفتند: شما اگر سورۀ یوسف را ملاحظه بفرمایید، می‌دانید حضرت یعقوب در غم از دست دادن فرزندش یوسف سال‌ها گریست و روشنایی چشمانش را از دست داد و پیامبر عزیز ما هم در غم از دست دادن فرزندش ابراهیم گریستند و وقتی از ایشان سؤال کردند؛ فرمودند: چشم خودبه‌خود اشک می‌ریزد و قلب خودبه‌خود آتش می‌گیرد اما کلماتی به زبان نمی‌آورم که خداوند ناراضی باشد. قال النبی: إِنَّ الْعَیْنَ تَدْمَعُ ، وَ إنَّ الْقَلْبَ یَحْزَنُ ، وَلَا نَقُولُ إِلَّا مَا یَرْضَى رَبُّنَا ، وَإِنَّا بِفِرَاقِکَ یَا إِبْرَاهِیمُ لَمَحْزُونُونَ

امام‌جمعۀ پاوه سپس ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در مجلس ترحیم فرزندشان سنگ صبور او بودند، خاطرنشان کردند: من در مقابل محبت شما دوستان و مسئولان محترم و همه کسانی که از اطراف‌واکناف در مجلس ترحیم فرزندم شرکت کردند سرتعظیم فرود می‌آورم؛ حاج مکرم عزیزم معلمی متدین بود که در برنامه‌های فرهنگی یاور من بود و به مرگش نیز ناراحتم؛ اما تنها می‌گویم، مکرم جان «إِنا بِفراقِکَ لَمَحزونون» امیدوارم خداوند به من صبر و به همه شما عزیزان جزای خیر عطا فرماید.

خطیب جمعه پاوه در بخش سوم خطبه‌ها یادآوری کردند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «مَنْ أَتیٰ إِلَیْکُمْ مَعْرُوفًا فَکَافِئُوهُ، فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَادْعُوا لَهُ» اگر کسی کاری برای شما انجام داد سعی کنید مانند همان کار به او پاداش دهید و اگر ممکن نبود برایش دعای خیر کنید؛ بنده هم به همه کسانی که صدای من را می‌شنوند عرض می‌کنم حضور مردم شریف از استان‌های کرمانشاه، تهران، لرستان، کردستان، آذربایجان و اقلیم کردستان که با نامه و تلفن و پیام‌های فراوان سبب آرامش بنده شده‌اند و غم و غصه را در ظاهر از من زدودند از تک‌تک آن‌ها، اعزۀ علما و مسئولین محترم و سایر اقشار تشکر می‌کنم. خداوند به شما و همه کسانی که نسبت به این برادر خود بزرگواری فرموده‌اند، عزت و شرافت و کرامت عطا فرماید و به بنده توفیق دهد بتوانم در حد توان جواب این‌همه محبت و بزرگواری را بدهم.

حاج ماموستا قادری در بخش پایانی خطبه‌های خود به حوادث آزاردهنده و پشت سرهم در ماه‌های آبان و آذر و دی در کشورمان اشاره کردند و گفتند: مملکت ما مملکتی بلوی است و تا بلایی تمام می‌شود بلایی دیگر می‌آید؛ در طول سه ماه آبان و آذر و دی مصیبت‌های عدیده در مملکت ما روی داد ازجمله اغتشاشات آبان و بعدازآن مصیبت از دست دادن شهید حاج قاسم سلیمانی و سپس حادثه ناراحت‌کنندۀ سقوط هواپیمای مسافربری که در آن جمعی از هم‌وطنانمان و نخبگان کشور که می‌توانستند برای جامعه مفید باشند جان خود را از دست دادند و نهایتاً سیل ویرانگر استان سیستان و بلوچستان که سبب آوارگی وبی خانمانی جمع زیادی از هم‌وطنانمان گردید.

امام‌جمعه پاوه در این خصوص خاطرنشان کردند: مردم سیستان و بلوچستان اکنون دچار سیل ویرانگر شده‌اند و حتی تمساح‌های زیرزمینی هم به آن‌ها رحم نمی‌کنند؛ لذا به عرض شما برادران و خواهران محترم می‌رسانم؛ آنان برادران و خواهران ما و مسلمان و ایرانی هستند لذا درخواست می‌کنم در حد توان برای آن‌ها قدمی برداریم. از یادمان نمی‌رود که مردم سیستان و بلوچستان در جریان زلزله سال ۹۶ مردانه به میدان آمدند و مردم ثلاث و سرپل را یاری دادند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن