اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مسلمان واقعی باید به همه دستورات الهی عمل کند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سراوان، یکی از مهمترین ارکان دین را درستی معاملات و معاشرت و همزیستی بین همدیگر دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالصمد ساداتی در سخنان نماز جمعه مسجد جامع سراوان، مسلمان واقعی را عامل به انجام همه دستورات و تکالیف دین مبین الهی خواند و گفت: اسلام و قرآن فقط به عبادات اختصاص ندارد، بلکه تمامی امور زندگی از معاملات و معاشرت تا حکومت و سیاست و اقتصاد را شامل شده و همچنین ظلم و ستم و هر آنچه که موجب ضرر و زیان برای دیگران باشد را قابل توجیه نمی داند. یک مسلمان حقیقی اسلام را تنها با زبان نمی پذیرد و امور خلاف دین را انجام نمی دهد. به برخی از دستورات اسلام عمل نموده و دیگر موارد را نادیده نمی گیرد.

دین همه ابعاد زندگی را شامل بوده و فقط به احکام عبادی منحصر نمی باشد. علاوه بر عبادات، مجموعه مسائلی را که به معاملات، معاشرت، همزیستی و یا امور حکومت و سیاست و تجارت و صنعت را باید به صورت کامل باید پذیرفت و این قانون زندگی برای مسلمانان از مجموعه قرآن و سنت است.

مولانا ساداتی در این خصوص متذکر شد: هشدار و تنبیه برای کسانی است که اسلام را و قرآن را فقط مخصوص عبادات می دانند و از آنچه بزرگترین و وسیع ترین احکام زندگی را در بر می گیرد از دین جدا شمرده و یا نسبت به آنها غفلت می ورزند. از چهار قسمت فقه، فقط یک بخش آن مربوط به نماز، روزه ، حج، زکات بوده، اما سه بخش دیگر متعلق به معاملات و معاشرت و امور دیگر زندگی است.

امام جمعه اهل سنت سراوان، عبادت خوب را بر رفتار و کردار انسان اثربخش عنوان کرد و افزود: تاثیر عمیق خوب بودن معاملات و معاشرت بر عبادات و همچنین خرابی معاملات بر عبادات بسیار واضح و روشن است، اگر در معاملات، وعده ها و گفتگوها، حلال و حرام و جایز و ناجایز مراعات نگردد، اولین اثر آن عدم قبولی دعا خواهد بود، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، بسیاری از اهل امت پیش الله تعالی با عجز و تضرع و گریه و زاری دعا می کنند، لیکن از آنجا که خوراک و لباس شان مشتمل بر حرام است، دعای شان مورد اجابت قرار نمی گیرد.

مولانا ساداتی، یکی از مهمترین ارکان دین را درستی معاملات و معاشرت و همزیستی بین همدیگر دانست و یادآور شد: فراموش نکنیم احکام مهم و فراگیر دین جهت تصحیح امور، معاشرت سالم و برپایی عدالت و از بین بردن ظلم بکار گرفته می شوند که شریعت اسلام آنها را لازم می داند، پس ظلم و ستم در حق دیگران و نیز هر آنچه موجب ضرر و زیان دیگران باشد، قابل توجیه نخواهد بود.

در دنیای امروز و در عصر تمدن و پیشرفت مادی، آرامش واقعی در انسان ها دیده نمی شود، بنابراین راه نجات بخش عمل به دستورات دین اسلام است تا انسان قدر و منزلت خود را شناخته و به کمال و رستگاری دنیا و آخرت برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن