اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مشورت در امور از خصایص برجسته پیامبر

امجد آخوند نظری:ارزش های انسانی در جامعه کمر رنگ شده است

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه قره بلاغ بر حفظ ارزش های اسلامی بنابر سیره نبی مکرم اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سایت آوای نیوز امجد آخوند نظری درجریان برگزاری مراسم مولود خوانی که شب گذشته (بیست و چهارم آبان ماه) در مسجد ابوبکر صدیق رضی الله عنه بندرترکمن برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، مشورت در کارها بود گفـت: انجام مشورت در کارها در جامعه امروزی ما نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و که این مسئله می بایست مورد ریشه یابی کارشناسان فن قرارگیرد، چرا که فرزندان هر اندازه از والدین و جوانان هر اندازه از بزرگان و افراد با تجربه جامعه فاصله گیرند، امکان خطا و اشتباه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: حتی در صدر اسلام نیز در نتیجه عدم انجام مشورت، تجربیات تلخی رقم خوردند که از آن نمونه می توان به شکست قوای اسلام در جنگ احد اشاره کرد. در این جنگ زمانی که مسلمانان در آستانه پیروزی قرار داشتند برخی از سپاهیان بی آنکه به مشورت عمل آمده پایبند باشند، محل ماموریت خود را ترک کردند که این تغییر موضع خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

آخوند نظری رفتار نیکو و حسن رفتار نبی مکرم اسلام را برتر از همه انسانها دانست و ادامه داد: ایشان پیش از آنکه به پیامبری مبعوث شود به عنوان امین مردم شناخته می شدند. فردی شجاع و بی باک که حتی در زمانی که موضوعی به نفعش تمام نمی شود،حاضر نبود دروغ بگوید.در صدر اسلام و زمانی که مسلمانان از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کردند، آنحضرت صلی الله علیه و آله وسلم هرگز از هیبت کفار نترسیده و به گوشه و کنار پناه نبرد. در نبردهای میدانی نیز هنگامی که عرصه برای صحابه رضی الله سخت می شد، همگی به پشت سر ایشان پناه می بردند.

مدیر حوزه علمیه قره بلاغ دوران رسالت نبی مکرم را سخت و طاقت فرسا توصیف کرد و اظهار داشت: دوران تبعید سه ساله ایشان در شعب ابی طالب، سخت ترین سال های حیات ایشان بود. از یک سو محاصره اقتصادی مسلمینی که جزو طبقات محروم جامعه بودند و از سوی دیگر وفات حامیان ایشان و از جمله خدیجه کبری سلام الله علیها اوضاع را به نفع کفار قریش تغییر داد و آنها مطمئن شدند که می توانند اسلام را از میان بردارند.

در طائف بارانی از سنگ را بر سر آنحضرت صلی الله علیه و آله وسلم ریختند به نحوی از تمام بدن مبارک ایشان از سر تا قوزک پا مجروح شد. لحظه ای پیش آمده بود که فرشته مامور آماده بود تا به فرمان ایشان کوه مکه را از جا بلند کرده و مردم طائف را در زیر آن دفن کند، اما نبی مکرم اسلام به جای تنبیه و انتقام گرفتن از آن مردم، دعا کرد تا جملگی هدایت شده و به دامان اسلام بپیوندند. پس باید بدانیم که افعال و تغییرات ارزشمند به راحتی و سادگی به دست نمی آیند. برای رسیدن به سرمنزل ماندگار می بایست سختی ها و گرفتاری ها را تحمل نماییم.

پیروی از این سیره و روش متاسفانه کمتر درمیان ما دیده می شود. حس انتقام جویی و پرخاشگری در اقشار رو به رشد افزایش پیدا کرده و تبعات منفی این قبیل رفتارها باعث هدر رفت سرمایه انسانی در ممالک اسلامی می شود.

این عالم اهل سنت بیان نمود: نبی گرامی اسلام در طول بیست و سه سال توانست رسالت الهی خویش را به پایان برساند. دفن دختران نوزاد، بت پرستی، برده داری، شراب خواری، دروغ گویی، ایجاد طبقات اجتماعی و کشتن انسان های بیگناه افعالی بودند که آن حضرت مردم را از انجام آنها نهی فرمود.

با این حال برخی از این عادت ها و رفتارهای زشت در اجتماع  امروز وجود دارند. شرایط سخت نباید باعث ترک حسن خلق افراد در محیط  خانواده و بیرون شود. اکثریت دنیای اسلام، نبی خود را دوست داشته و توهین برعلیه ایشان را بر نمی تابند. این نگاه البته باید در رفتار و کردار ما نیز تجلی یابد. صرفا با دوست داشتن نمی توان شبیه کسی شد، بلکه اگر کسی را دوست می داریم باید اخلاق و رقتار وی را الگو قرار داده درعمل به آنها کوشا و پایبند باشیم.

آخوند نظری خاطرنشان ساخت: بیش از هزار و چهارصد سال از میلاد نبی گرامی صلی الله علیه و آله و سلم می گذرد و مسلمانان با مطالعه و شناخت سیره آن حضرت و همچنین اجرای فرامین الهی که در قرآن کریم آمده است به زندگی خود ادامه می دهند؛ امروز دیگر پیامبری در میان ما نیست؛ اما ابوجهل ها و ابولهب های زیادی هستند که می کوشند اسلام را در تگنا قرار داده و از تضعیف امت اسلامی به نفع خود بهره برداری نمایند. مراقبت در اعمال و مواظبت از مسائل پیرامون باعث می شود تا آنها نتوانند به هدف شان برسند. دین اسلام دین برابری، برادری و اتحاد است ،اما افراد بیشماری هستند که این افعال را نمی پسندند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن