اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مصوبات ششمین نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان

آوای سنت : ششمین نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان در روز پنجشنبه مورخه ۲۸ جمادی‌الثانی ۱۴۴۲ هـ ق مطابق با ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ در محل حوزه علمیه احناف خواف در دو موضوع ( ۱- خرید و فروش امتیاز و حواله خودرو، ۲- مشارکت در طرح ملی مسکن و مبادله‌ی حواله‌ی آن) برگزار گردید.
در این نشست پس از قرائت تعدادی از مقالات و بحث و تبادل‌نظر پیرامون هر یک از دو موضوع فوق، موارد زیر به تصویب رسید:

خرید و فروش امتیاز و حواله خودرو

کمیته‌ای متشکل از چند تن از اعضای نشست هم‌اندیشی فقهی جهت تحقیق و بررسی بیشتر در موضوع یاد شده تعیین گردید تا نتیجه نهایی را ظرف مدت دو هفته از تاریخ فوق به دبیرخانه نشست هم‌اندیشی ارائه تا به اطلاع کلیه اعضا برسد.

◽️گزارشی از عملکرد کمیته‌ی مذکور:
کمیته مذکور طی دوهفته تعیین شده، نشستی در حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد برگزار نمود، که در این جلسه مقرر گردید نوشتن متن مصوبه به زمان دیگری موکول گردد، بر این اساس دبیرخانه نشست هم‌اندیشی فقهی پس از تبادل آرا و رایزنی‌های لازم، بر آن شد تا بر اساس نظر اکثریت اعضا به اظهار رأی و بیان مصوبات ذیل اقدام نماید:

۱) در طرح فروش فوق‌العاده (تحویل فوری خودرو در مقابل واریز کل وجه) که ابتدا متقاضی ثبت‌نام کرده و اسم وی بر اساس قرعه‌کشی بیرون می‌آید و پیش از واریز هر گونه مبلغی، آن را در ازای وجهی به دیگری از باب «تنازل عن الحق» واگذار می‌کند، باید گفت که چون این حق به لحاظ قانونی قابل انتقال به دیگری نیست، لذا نشست فقهی به عموم مردم توصیه می‌کند که مطابق قوانین عمل نموده و از واگذاری و فروش آن به دیگران جداً خودداری نمایند. البته از آنجا که این حق برای واجدین شرایط ثابت دانسته شده است لذا نمی‌توان کسب و درآمد حاصله از این طریق را از قبیل کسب حرام دانست.

۲) اما در خصوص حالت دوم (فروش فوق‌العاده) که عبارت است از فروش و یا واگذاری حواله‌ی خودرو، بعد از واریز کل قیمت و یا صورت‌های دیگر فروش و یا واگذاری حواله‌های خودرو که در آنها کل قیمت واریز نشده است، به خاطر تشتّت آرای اعضای نشست فقهی، تصمیم قطعی در این‌باره گرفته نشد.
◽️شایان ذکر است با توجه به همگانی بودن این موضوع در سطح کشور، شایسته است که این مسأله از طریق مجمع فقهی ایران نیز جهت بررسی و ارائه‌ی راهکار مورد بررسی قرار گیرد.

مشارکت در طرح ملی مسکن و مبادله‌ی حواله‌ی آن

در مسأله‌ی فوق، مشارکت در صورت اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ی صورت‌گرفته میان دارالافتاء دارالعلوم زاهدان و بنیاد مسکن، جایز است و در غیر این‌صورت، مشارکت در این طرح جایز نیست و نتیجه‌گیری پیرامون حکم فروش حواله‌ی مسکن به جلسات آتی نشست موکول گردید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن