اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مفتی قاسمی: تاثیرات چشمگیر استفاده بهینه از اوقات تابستانی

آوای سنت: رئیس دارالافتاء و استاد حدیث دارالعلوم زاهدان یکی از وظایف اصلی علما در بحث بهره مندی از اوقات فراغت تابستانی را ایجاد جذابیت در فعالیت های دینی قشر جوان دانست.

به گزارش آوای سنت، مفتی محمد قاسم قاسمی در جریان نشست با تعدادی از اساتید نوبندیان، تعطیلات تابستانی را فرصتی ارزشمند خواند که می بایست غنیمت شمرده شود و در این باره گفت: ما اگر برای تعطیلات برنامه‌ریزی نکنیم وقت طلایی به‌ هدر می‌رود. اگر برای یک هفته، یک روز و حتی یک ساعت مان برنامه‌ای نداشته باشیم، آن وقت ضایع خواهد شد. می‌توان از فرصت تعطیلات برای دید و بازدیدهای علمی و دینی استفاده کرد. وقتی شخصی که به جاهای مختلف سفر می‌کند، دیدش وسیع می‌شود. چیزهای تازه ای را دیده و ضمن شناسایی ضعف‌ها و کاستی‌ها، فکرها و ایده‌های جدیدی به ذهنش می‌رسد.

مفتی قاسمی افزود: تعطیلات فرصت خوبی برای مطالعات آزاد است. مطالعه افق‌ها، فکر و ذهن ما را وسعت می بخشد.تاریخ یکی از عرصه‌های خیلی مهم برای مطالعه است. می‌توانیم از سیره پیامبر یا زندگانی خلفای راشدین شروع کنیم. کار جماعت تبلیغ خیلی مهم و ارزشمند است و باید علما با آن همکاری کنند. برای اصلاح جامعه نباید تنها به کار جماعت اکتفا شده و اصلاح جامعه را فقط وظیفه جماعت تبلیغ تلقی کنیم، زیرا اولا نمی‌توان از این گروه از امت غافل شد و ثانیا اینکه جماعت تبلیغ دارای اصول و ضوابط مشخصی است و باید در چارچوب همان اصول حرکت کنند.

رئیس دارالافتاء و استاد حدیث دارالعلوم زاهدان تاکید کرد: بسیاری از وظایف و کارهای مهم خارج از توانایی و بلکه خارج از چارچوب فعالیت این جماعت است؛ مثلا بحث تبیین و تشریح احکام، ترجمه و تفسیر قرآن کریم و مسائلی از این قبیل وظیفه علما می باشد که باید انجام دهند. لذا علما در کنار همکاری با جماعت تبلیغ، وظیفه و رسالت اصلی خودشان که تبلیغ و تفهیم دین مطابق شرایط موجود است را نباید فراموش کنند. علما در عرصه دعوت می بایست براساس شرایط زمان برنامه‌ ریزی و حرکت داشته باشند.

مولانا قاسمی با یادآوری این مطلب که جلسات عمومی و برنامه‌های ثابت و روتین به تنهایی کفایت امور را نمی کنند، اظهار داشت: برنامه‌ها باید متنوع بوده و با عناوین و محتواهایی که برای جوانان امروزی جذاب است، برگزار شوند. مثلا نشست ویژه برای دانش‌آموزان، نشست ویژه دانشجویان، دورهمی‌های کتابخوانی، کلاس‌های ویژه و مسابقات ویژه نمونه هایی از طرح های های فوق بشمار می روند. در محلات لازم است علاوه بر درس حدیث که عموما داخل مساجد جریان دارد، درس ترجمه قرآن کریم و سیره پیامبر هم برگزار شود. قرآن و سیرت تأثیر خودشان را دارند و از آن به جهت تازگی استقبال بیشتری بعمل می آید.

این عالم شاخص اهل سنت همچنین عنوان نمود: نکته مهم دیگری که متأسفانه امروز مغفول مانده، خانوده‌های خود ما هستند. سعی کنیم حتما در منزل برای اعضای خانواده یک درس بگذاریم. درس سیرت، درس ترجمه و یا مطالعه گروهی کتابی دیگر که همگی مفید فایده می باشند. بنده این مسئله را تجربه کردم، الحمدلله برای شخص بنده این نوع نشست‌های خانوادگی خیلی مفید بوده‌ است. خانواده‌های‌ ما بیشتر از هرکسی مستحق توجه هستند و از آنها نباید غافل شویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن