اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

مولانا سید زاده : فتنه های زمانه ناشی از انحرافات است

آوای سنت: استاد حدیث مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت فتنه‌های آخر زمان را نتیجه سرپیچی انسان از معروفات و گرایش به منکرات عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالحکیم سید زاده با اشاره به رشد بلاها و مصیبت ها، فته آخر زمان را بیش از گذشته ملموس خواند و گفت: همه ما امروز در عصر فتنه‌ها زندگى مى‌کنیم. فتنه‌هایی که شخصى‌ شمرده می شوند و انسان در آن بر اثر گناه، معاصی، حرام خوری و هم نشینی با رفیق بد، ذوق و شوق عبادت را از دست می دهد و اعمال نیک را خوش نمی داند. برخی از فتنه‌ها خانوادگى هستند که طلاق، اختلاف میان اشخاص، جنگ و دعوا و هرج و مرج را شامل می شود. در این میان بعضى از فتنه‌ها، فتنه‌هاى شهرى می باشند که مردم اجتماع را در بر می گیرد. فتنه‌هاى ملکی هم هستند که برخی حکام به آن دست می زنند و از آنها می توان به عنوان فتنه‌هاى بین‌المللى، فراگیر و جهانى یاد کرد.

نبود امر به معروف و نهى از منکر، نبود خیرخواهى، دلسوزى، پند و نصیحت و خیراندیشى هم جزو فتنه ها عصر ما هستند. پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم درباره امر به معروف و نهی از منکر فرمایش می دارد، امر به معروف کنید و از کار بد باز بدارید وگرنه عذابى فراگیر از جانب الله تعالى مى‌آید. چنان بلاها، فتنه ها و آزمایش هایی بر امت نازل می شود که مانند شب تاریک خواهند بود.

مولانا سید زاده افزود: اگر امر به خیر و نهى از منکر ترک شود، عذاب الله به ‌صورت فراگیر خواهد آمد. لذا هر یک از ما وظیفه داریم نخست در بین خانواده، سپس وابستگان نزدیک و دور و سپس همه مردم و همه انسانیت را امر به معروف و نهى از منکر کنیم. اکنون زمانه ای شده است که فرد در صبح روز مسلمان است و کارى با دین، آبرو و حرمت سایرین ندارد، ولى در ادامه تغییر کرده و به آبرو، خون و مال همنوعش تعرض مى‌کند. شب مسلمان است کارى با دیگران ندارد، اما صبح بر اثر این فتنه‌ها، تهدیدات و تطمیعات تغییر جهت داده و به ناموس، مال و خون انسان تعرض می ورزد!

استاد حدیث مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت سراوان، ثبات دین را در اعمال دانست و اظهار داشت: کسی که معتقد به اعمال دینی بوده و به آنها پایبند باشد در امورات و شئونات ثابت قدم خواهد بود، وگرنه فتنه‌ها او را منحرف مى‌کنند. جاه طلبی، دشمنی، فحاشی، شرابخواری، حب دنیا، تعرض به مال و اعتبار مردم ماحاصل فتنه هایی هستند که به کثرت اتفاق می افتند. در اعطای پست های حکومتی لیاقت و صلاحیت مد نظر قرار نگرفته و منافع شخصی و قومی ترجیح داده می شوند و این هم از علامات قیامت است. نبی اکرم به امت خود متذکر می شود، هر مسئولی که نسبت به مردم خیر خواه نباشد و خیانت بکند، بوی بهشت را احساس نخواهد کرد. انسانی که امانتدار و دیندار نیست و کسی که به قول و وعده‌اش عمل نمی‌کند، نمی تواند ایمان دار باشد. لذا غنیمت شمرده شدن امانات هم از علامات قیامت است. برخی اشخاص هستند که مسئولیت را یک نوع غنیمت برای خود به حساب می آورند از علامات دیگر قیامت این است که مردم زکات مال نمی‌پردازند. گروهی هم بدین منظور دنبال دین می روند تا از آن سوء استفاده کرده و جایگاهی برای خود به دست بیاورند.

مولانا سید زاده راه نجات از فتنه‌ها را در ایمان و عمل صالح برشمرد و به نقل از رسول گرامی عنوان نمود: در طول حیات بشر امتی به وجود می آید که بر حق هستند. این امت از جانب خدای متعال یاری می شوند. هر کس بخواهد آنها را رها کرده و یا رسوا کند، ضرری به ایشان نخواهد رسید تا اینکه به فتح و پیروزی نایل خواهند آمد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن