اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مهار زیاده خواهی از نیازهای حیاتی

آوای سنت: مدیر دارالافتاء و استاد حدیث حوزه علمیه صدیقیه تربت جام، مهار افسار افزون طلبی را موجب کاهش فاصله اهل ایمان با درگاه ملکوتی باریتعالی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالرحیم گلزاری، طی سخنانی با اشاره به پیدایش آشفتگی های درونی در حالات برخی انسان های روی زمین، غافلان از یاد خدا را جزو زیانکاران امت خواند و گفت: انسان ها ذاتا به کسب مال دنیا تمایل زیادی نشان می دهند و این سرشت را در کودکان هم می توان مشاهده کرد، لیکن جریان فکری و واقعی و اکتسابی اهل دینمدار، افق آخرت را در نظر گرفته و می کوشند تا از این مزرعه اندوخته مناسبی را با خود به سرای باقی ببرد که از آن به عنوان اعمال حسنه یاد می شود.

در عین حال افراط و تفریط در هر کاری زیانبار خواهد بود. لذا اگر تمام تلاش خود را روی مال، حب فرزند، افزون طلبی که ریشه در حرص دارد، معطوف داشته و از آنچه که مقدر شده است، بیشتر بخواهیم از دین فاصله گرفته و فرصت استفاده از عمر را در این روزگار فانی بر باد خواهیم داد.

مولانا گلزاری، بهترین ذکر را در خواندن نمازهای پنجگانه برشمرد و تاکید کرد: تلاوت قرآن، گفتگو در امور دین، معاشرت در مجالس انسان های صالح و همچنین کارهای که برای رضای باریتعالی انجام می دهیم از مشتقات اذکار به حساب می آیند، پس باید بتوانیم افسار افزون طلبی را در خود مهار کرده و به رزقی که خدای متعال توشه قرار داده است، شکر بر جای آوریم. در معاملات و تجارت پا را فراتر از دین نگذاریم و زرنگ بودن را در کار تمام وقت و کسب سود بی حد ندانیم.

حضرت سلیمان دستور داد هزار اسب را در یک روز ذبح کنند و فرمود، اسبی که صاحبش را از یاد خدا غافل کند، شایستگی زنده ماندن را ندارد.

استاد حدیث و مدیریت دارالافتاء حوزه علمیه صدیقیه تربت جام، عبادات را مختص یک مکان و زمان خاص ندانست و متذکر شد: عبادت را فصلی و موکول به مناسبت ها نکنیم. اگرچه در ایام خاص پاداش های اعمال حسنه بیشتر هستند، لیکن تلاش ما باید بر این باشد که در هر شرایط از فرایض و چیزی که نسبت به آن مسئولیت داریم، کوتاهی نورزیم. اگر به دلایل کاری عادت به شب بیداری داریم، پیش از خواب دو رکعت نماز تهجد خوانده و دقایقی را به دعا و استغفار بگذرانیم، زیرا فاصله با الله را کمتر می کند.

برای بودن در آرامش دست به دامان ظواهر فریبنده نشویم، زیرا آن چه از دنیا می رسد، موقتی است. هنگامی که روح به خدای متعال متصل گردد، آرامشی وصف ناپذیر در کالبد انسان دمیده می شود. آن لحظه همان آرامش واقعی و مطمئن است. از نفاق دوری کنیم. نماز را عمدا به تاخیر نیندازیم، چون این از عادات منافقان است.

مولانا گلزاری همچنین عنوان کرد: برخی مردم از فراموش شدن خود از سوی درگاه الهی گلایه می کنند، این عده باید بدانند که خدا آنها را فراموش نکرده است، بلکه خود ایشان، الله و نعمت هایش را قراموش کرده اند. ذکر را نیاز الله ندانیم، زیرا یاد الله، ما را از گناهان و افکار پلید دور می سازد.

مجموعه عبادت ها در نماز گنجانده شده است. ابولهب عموی آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم بود، اما از خدا غافل شد و در غفلت و جهالت باقی ماند تا خداوند نیز از وی روگردان شده و سرنوشتی شوم را برایش مقدر گرداند. راه رسیدن بسوی بهشت را از گرما به فصل معتدل موکول نکنیم. سرما را دلیل سستی قرار ندهیم. برای ثواب حدودی معین نشده و درهای رحمت باز هستند تا به طریق انبیاء و صلحا بازگشت نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن