اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

موسم حج فرصت طلایی برای عبور از هوای نفس

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت اسالم، موسم حج را یک نیاز ضروری برای عبور از هوای نفس و منیت دانست.

به گزارش آوای سنت، افندی تاج الدین برزکوهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک شدن به ایام ذی الحجه و بجا آوردن اعمال حج تمتع از سوی زوار و سایر مقربین درگاه الهی در سراسر جهان گفت: اکنون تعدادی زیادی از حجاج از کشورهای مختلف وارد سرزمین وحی شده و حال هوای ملکوتی مکه و مدینه و همچنین زوار را در برگرفته است. انسان در این اعمال با خود چیزی به همراه نمی برد و می رود. متعلفات، خانه و زمین و زن و فرزند را باقی می گذارد تا خود را به درگاه خالق متعال تسلیم نموده و هر چه آن می گوید، آن شود.

حج در حقیقت زیباترین جلوه تواضع در برابر خالق می باشد که جمع کثیری از مومنین آن را در صحرای عرفات و در منا و همچنین صفا و مروه به نمایش می گذراند. حج یک رویداد بسیار بزرگ و باشکوه نه فقط برای یک گروه خاص و بلکه برای تمام بشریت است، اما منحصرا کسانی می توانند از این موهبت عظما نصیب ببرند که توحید، نبوت و معاد را باور داشته باشند. پیامبر مسلمین را الگو و اسوه خود بدانند. خلفای بزرگوار را بپذیرند و امهات المومنین را مادران مسلمانان بشناسند.

افندی برزکوهی، حج را یک نیاز ضروری برای عبور از هوای نفس و منیت خصوصا در مورد اقشار جوان دانست و افزود: اینکه در اصطلاح از کشتن نفس سخن به میان می ورد به معنای آن نیست که نفس در انسان می میرد و دیگری اثری از آن باقی نمی ماند. مردم عموما از علما، اهل تقوا، متقیان و فرزندان ایشان انتظار رفتار نیکو دارند. حلم، بردباری، متانت و اخلاق حسنه از اصلی ترین دروسی است که در حوزه های علمیه و مدارس دینی به طلاب یاد داده می شود.
تا اخلاق نباشد تخصص به درد نمی خورد و مردم با کسانی که اخلاق خوب نداشته باشند، گرم نمی گیرند. باید دانست هر آدمی باید قائم به رفتار نیک باشد و خوش اخلاقی مختص علما و اهل تقوا تعریف نشده است.

امام جمعه اهل سنت اسالم اظهار داشت: پیش از هر عبادتی می بایست درباره فلسفه و فضایل آن به تحقیق و مطالعه بپردازیم و قدر مسلم جنبه های عبادی حج به ابعاد سیاحتی آن می چربد. یک مسلمان واقعی هیچگاه از دیدار خانه خدا خسته نمی شود، اما تزکیه تنها با دیدن حاصل نمی آید و بلکه باید با ایمان قلبی به سوی آن رفت. عابدان و اهل علم بسیاری بودند که در طول عمر با برکت خود نتوانستند به این زیارت مهم نائل شوند، اما در ایام اعمال از فرسنگ ها دورتر ندای لبیک سر دادند و امروز در جوار رحمت الهی بسر می برند.

انسان در محیط حج تحت تاثیر حال و هوای آن قرار می گیرد. گذشتن از خود و خویشتن را با تمام وجود لمس می کند. اینکه یک شخص در صورت داشتن تمکن بتواند به حج برود و از فیضوات اعمال بهره ببرد مالی خوب و پسندیده است، ولی باید به یاد داشته باشیم که در این موسم تطهیر قلب مهم است، وگرنه این حالت در جسم تا ابد ماندگار نخواهد بود و گذر زمان به مرور تاثیرات حج را کم خواهد کرد. باید به این موسم احترام بگذاریم. باید آن را به درستی برای دیگران معنی کنیم. فرهنگ حج را به فرامرزها انتقال دهیم و در راه اعتلای آن کوشش نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن