اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا بدری:حوزه های علمیه سنگرهای دفاع از اسلام

آوای سنت: استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان، طلاب حوزه های علمیه را ادامه دهنده مسیر آرمان های دینی خواند.

مولانا عبدالغنی بدری، طی سخنانی با بیان این مطلب که مسیر تحصیل علم، یک مسیر بسیار مبارک است، گفت: یک طلبه در ابتدای شروع به تحصیل و کسب علم در مسیر بسیار خاص و حساسی قرار می گیرد. شرایط این راه و مسیر باید به خوبی رعایت گردد و گاهی کوچک‌ترین لغزش و خطا محرومیت ابدی به بار می آورد. علم اندوزی یک مسیر الهی است. اگر ما شرایط آن را رعایت کرده و پیمایش قابل قبولی داشته باشیم، قرب الهی، مغفرت و خوشنودی خداوند را به دست خواهیم آورد. اگر شرایط و ضوابط طول مسیر رعایت شود، دنیا و آخرت شخص با عزت و سربلندی و موفقیت به پیش می رود.

علم، صفت الله متعال است. تعلیم و معلمی کار پیامبر بوده است. اولین مدرسه، مدرسه صُفّه مسجدالنبی است. ما باید ببینیم آنجا چه شرایط و صفاتی حاکم بوده است و همان صفات را در خودمان به‌وجود بیاوریم.

مولانا بدری سعی و تلاش را لازمه موفقیت در تمام عرصه‌های زندگی دانست و افزود: باریتعالی موفقیت را به سعی و تلاش مشروط کرده است. دنیای ما وادی اسباب است و هر شخصی راه موفقیت را در پیش می گیرد. باید ببینیم که مردم برای به ‌دست ‌آوردن دنیا و مادیات چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند و آن زمان به این نتیجه می رسیم که علم و معنویت هم بدون زحمت و تلاش به‌دست نمی‌آید. قرآن کریم می گوید، این یک قانون الهی است و انسان نتیجه زحماتش را درو می‌کند.

انسان در راه کسب علم باید اهل مجاهده باشد. باید قربانی بدهد و فداکاری کند. باید از منافع مادی خود بگذرد تا که بتواند چیزی به ‌دست آورد. زیبایی علم و زینت آن عمل است و روح علم اخلاص است. اگر می‌خواهیم تأثیرگذار باشیم باید این صفات را در خودمان به‌ وجود بیاوریم.

استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: آیات قرآنی مغلوم می کند که خداوند قدرت عملی کردن همه امور را دارد، اما قدرتش را به کار نگرفته و مسائل را وابسته به تلاش ما کرده است. کفر و ایمان، نور و تاریکی، محاسن و‌ بدی ها همواره در دنیا وجود داشته‌اند اما، فقط خوبی ها هستند که با تلاش بدست می آیند. اگر می خواهیم به فضل و کمال رسیده و برای جامعه مفید باشیم، دائم باید تلاش و کوشش کنیم. اساتید مدارس باید از جان و دل برای طلاب مایه بگذارند، زیرا که فرزندان حقیقی ما همین طلاب هستند نه فرزندان صلبی و آرمان های ما توسط طلاب باقی می مانند.

مولانا بدری وظیفه طلاب را خدمت رسانی به جامعه برشمرد و تاکید کرد: طلاب باید در همه رشته های علمی تبحر کسب کرده و با کوله باری پر از علم و معرفت به آغوش جامعه بروند. کسب مهارت بدون مجاهده امکان پذیر نیست و مجاهده این است که شخص بیش از وظایفش به فعالیت بپردازد. طلاب ما برای اصلاح جامعه کمر همت را ببندند و این را بدانند که ابتدا باید خود را اصلاح نمایند زیرا اصلاح جامعه بدون اصلاح نفس محقق نخواهد شد. طلاب همیشه با اراده بلند به آینده بنگرند چرا که انسان با توجه به میزان اراده خود به اهدافش می رسد. علماء نباید به این خدمت اندک بسنده کنند و مثل دنیاداران در فعالیت دینی خود زیاده خواه باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن