اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا بدری : الحاد مدرن خطر بزرگ جوامع اسلامی

 آوای سنت: معاون دارالعلوم مکی زاهدان ترویج الحادهای جدید را زنگ خطر جدی در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالغنی بدری در جریان نشست هم اندیشی دینی در سراوان، حوزه های علمیه، مراکز تحفیظ قرآن کریم و مکاتب تابستانی را نمونه های بارزی برای رشد فرهنگ دینداری در جوامع اسلامی خواند و گفت: سوال اساسی این است که آیا با وجود همه این امکانات و وسایل راحتی، منکراتی از قبیل بی دینی، مفاسد، مشکلات فردی و اجتماعی، الحاد و بد اخلاقی در میان ما ریشه کن شده اند و یا شاهد شدت گرفتن شان می باشیم؟ باید بررسی شود که در کار عبادت یا در باب معاملات و معاشرت و حقوق چه میزان رضایتمندی حاصل شده است؟ به مساجد رفته و باید دید که چند درصد از جوانانی که امروز به سن تکلیف رسیده اند در صف های نماز حاضر شده و به سایر تکالیف دین عمل می کنند.

مولانا بدری با اشاره به تغییر سنت ها و روش ها در مسائل عام مانند برگزاری مجالس جشن و سرور فامیلی اظهار داشت: باید با خود بیندیشیم که در امورات متعدد زندگی مصادیق خلاف شرع مانند مشروبات الکلی، اعتیاد و ابتذال در کجای برنامه ها قرار دارند و آیا همه چیز بر وفق مراد دین و آیین اسلامی پیش می رود و یا اینکه هر چه زمان می گذرد بر دامنه مشکلات و گرفتاری ها افزوده می گردد؟ به قول یکی از بزرگان دین در عصر معاصر، متاسفانه شاهد هستیم که ارتداد آرام آرام بطن های مختلف جوامع را به تسخیر خود در می آورد. وقتی می بینیم که عده ای عزم خویش را جزم می کنند و با خدا و سنت ساز مخالفت می زنند، این نتیجه به دست می آید که کارهای انجام شده در امور دین کافی نبوده اند.

معاون دارالعلوم مکی زاهدان با انتقاد از این مسئله که در برخی بخش های جامعه حضور پسران در مکاتب و شرکت در کلاس های حفظ قرآن کریم به صورت محدود برگزار می شود، عنوان نمود: تعدادی گمان می برند که اگر فرزندان شان را دیندار با آورده و آنها را در مسیر حوزه های علمیه قرار دهند، آینده کاری شان از دست رفته و از معاش به دور خواهند ماند!

بعضا این تفکر مسموم را نیز به جریان انداخته اند که چون عده ای از علما به خاطر عالم شدن خود پشیمان هستند از گذشته پند گرفته و اجازه نمی دهند تا فرزندشان اشتباه ایشان را تکرار کنند.

مولانا بدری بررسی دلایل وضع موجود و پیدا کردن راهکارهای ترمیم آسیب ها را جزو ضروریات کنونی برشمرد و تاکید کرد: با مطالعه احوال صحابه در میابیم که روش آنها در زندگی های ما بسیار کم رنگ شده است. گاهی این حس به انسان دست می دهد که همگی آن اولیا الله از جنس فرشته بوده و میان ما و ایشان هزاران فرسنگ فاصله وجود دارد. آن تزکیه، آن اصلاح و آن تربیت که در گذشته حاکم بود در توان ما بکار گرفته نمی شود. باید دید کجای کار می لنگد و چگونه می توان ایرادات را برطرف کرد. تا زمانی که آحاد جامعه زکات مال شان را نپردازند مسلما حوزه های علمیه نیز نخواهند توانست به همسویی لازم رسیده و علما در میان حوزه و تامین معیشت زندگی بلاتکلیف خواهند ماند. عروس های به ظاهر پیشرفته در برخی مناطق بدون مواد عفیونی و آلات میگساری قابلیت برگزار شدن را ندارند. اینها همان الحاد جدید هستند که همه را درگیر خود کرده و مسائلی که در گذشته به مثابه کفر به حساب می آمدند امروز امری عادی به نظر آمده و تبدیل به فتنه شده اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن