اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا عبداللهی : برکات و فضایل پرشمار حج برای مسلمانان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت اسدیه، مناسک حج تمتع را نمادی از موت، آخرت و صحرای محشر توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید احمد عبداللهی در تبیین مناسک حج، قدم به قدم این سفر را دارای برکات و فضائل معنوی خواند و گفت: دیدار خانه کعبه و زیارت بیت الله الحرام یک مراسم استثنایی است و معادلی برای آن وجود ندارد. لذا تمام افرادی که اهل ایمان به آنها احترام می گذارند از جمله شخص پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، خلفای راشدین، اصحاب و اولیاء همگی به محل این مراسم معنوی مشرف شده و طواف خانه خدا و اعمال آن را به انجام رسانده اند.

مسلمانان از زمانی که محرم شده و ندای لبیک سر می دهند، تمام اشیاء سمت راست و چپ ایشان نیز لبیک می گویند. لبیک، جواب ندای ابراهیم خلیل الله است. حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام هنگام بنای خانه کعبه دعای قبولیت کردند. این هشداری برای ما است که قبولیت عمل را از خدای خود بخواهیم، چرا که انجام عمل به تنهایی کفایت امر را نمی کند. خانه کعبه مکانی است که روزی صد و بیست رحمت از جانب الله نازل می شود. شصت رحمت بر طواف کنندگان، چهل رحمت بر نمازگزاران و بیست رحمت برای مشاهده کنندگان شامل می گردد. همچنین آب زمزم مثال ندارد، زیرا قلب اطهر نبی مکرم با شرافت آن شست و شو داده شد.

مولانا عبداللهی در اینباره افزود: حج نمادی از موت، آخرت و صحرای محشر است. حاجی مانند میت، لباس سفید بر تن دارد و از خویشاوندانش خداحافظی می‌کند. لازم است حجاج حق و حقوق مردم را بپردازند یا از آنان مهلت خواسته و حلالیت بطلبند. باید نیت ها را درست نمود. در احادیث وارد شده است که در آخرالزمان افرادی به نیت تفریح، تجارت، شهرت و گدایی به حج می روند، اما حج مبرور بنابر روایات اسلامی، پاداشی جز جنت ندارد.

از این رو حج، تمرین عبدیت و پا گذاشتن بر روی بت نفس است. سلیقه و نفسانیت را درهم می ‌شکند. تبعیض در آن برداشته شده و همه به یک لباس در می آیند. تمامی شخصیت های علمی، سیاسی و اجتماعی طواف خانه خدا و سعی بین صفا و مروه را فارغ از همه عناوین دنیوی و القاب برپا می دارند و در حقیقت بت منیت در این موسم زیر پا گذاشته می شود.

امام جمعه اهل سنت اسدیه، حج را تمرین اخلاق و ایثار دانست و اظهار داشت: بنا به فرمایش خدای متعال در حج جدالی نیست و بلکه نماد اتحاد مسلمین است. مرد و زن، عرب و عجم، سیاه و سفید و شهری و دهاتی همزمان با هم نماز خوانده و مراسم طواف برجای می آورند.

مولانا عبداللهی، درباره فضیلت عبادت در مدینه منوره نیز یادآور شد: مدینه منوره از جمله مکان‌های مقدس و درجه اول در میان مسلمانان است. حجاج هنگام ورود به شهر مدینه و مسجدالنبی باید ادب را رعایت کنند و حتی سلام بر روضه رسول خدا نباید با صدای بلند باشد. حجاج بیت الله، نماز مسجد الحرام و مسجد النبی، تلاوت قرآن، ذکر و دعا را فدای گشتن در بازارها و فروشگاه ها نکرده و از این موهبت الهی بهترین بهره را ببرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن