اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولانا علی بایی:جهان اسلام بیشترین لطمات را از اختلاف و چند دستگی خورده است

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه اصل پرهیز از اختلافات در میان مذاهب اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالکریم علی‌بائی مراسم جمعه این هفته مسجد جامع احناف مشهد ریزه در تشریح اهمیت وحدت و انسجام اسلامی به معضلات تشتت و تفرقه در جوامع اسلامی پرداخت و با اشاره به اینکه اختلافات همیشه بهای سنگینی به همراه داشته است، گفت: از برجسته ترین توصیه هایی که از آغاز آفرینش در سیره و زندگی نبی مکرم اسلام پر واضح و نمایان جلوه می کند حفظ برادری، اخوت، انسجام، همبستگی و همگرایی می باشد. قرآن کریم نیز با عناوین متفاوت به این مهم سفارش کرده و امت مسلمان را از بحث اختلاف و تشتت بر حذر داشته است.

وجود قرآن کریم، قبله‌ی واحد، پیامبر اکرم و همچنین اهل بیت ایشان مهم ترین و بزرگترین دلیل برای در کنار هم بودن مسلمانان و اتحاد و انسجام اسلامی امت آخر زمان است. امروز می بینیم که دشمنان از صدر اسلام تا به اکنون به دنبال کاشتن بذر نفاق و تفرقه هستند تا به بهانه‌های مختلف در میان فرق اسلامی شکاف به وجود آورده و مسلمانان را بر علیه یکدیگر بشورانند.

مولانا علی‌بائی در توصیه به سخنوران، علما، دانشمندان، اهل منبر و مداحان اظهار داشت: همه ما باید با تاسی از آیات روح بخش مردم را به سوی همگرایی، انسجام و وحدت راهنمایی کرده و با بهره مندی از تمام ظرفیت ها، التهاب های جوامع اسلامی را التیام بخشیم. ناهنجاری ها را با تمام توان از بین برده و فضای دوستی و الفت را در جامعه به تقویت برسانیم، لذا برای اشاعه اخلاق و اندیشه های اسلامی باید از خود تلاش مضاعف نشان دهیم.

باید مردم را با پاسداری از ارزش های معنوی، بنیاد های اخلاقی، تمدن غنی اسلامی و توجه به مشترکات جامعه به سمت و سوی هدایت راهنمایی کنیم. مسیری که قرآن کریم نیز در اینباره دستور داده و آن مسیر اعتدال و همگرایی است.

امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه با بیان این مطلب که آسیب ها و صدمات وارده به دنیای اسلام به خاطر اختلافات و تشتت ها است، عنوان نمود: متاسفانه برخی مسلمانان با برداشت های اشتباه و غلط یکدیگر را لعن، نفرین و تکفیر می کنند. آنها دانسته یا ندانسته تیشه به ریشه اسلام زده و آب در آسیاب دشمن می ریزند، پس می بایست بیش از قبل متوجه حربه‌های دشمن باشیم. بخصوص علمای اهل سنت با بینش صحیح و اتباع از سیره و سنت نبی اکرم و اصحاب در راستای وحدت و اتحاد حرکت کرده و مردم را در مسیر صحیح به سوی اعتدال و میانه روی سوق دهند. مردم ما هم خوشبختانه از علما حرف شنوی خوبی داشته‌ و دارند.

مولانا علی بائی اهل بیت رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم را محبوب همه مسلمانان جهان خواند و تاکید کرد: هیچ مسلمانی که در دایره دین مبین الهی باشد از اهل بیت پیامبر بد نمی گوید و اگر چنین باشد باید در مسلمانی او شک کرد. محبت اهل بیت در میان همه اهل سنت رسوخ کرده و با رگ و پوست وخون شان در هم آمیخته است. با توجه به مشکلات و معظلات و توطئه های دشمنان که علیه امت اسلامی طرح ریزی شده و به اجرا در می آیند لازم است بیش از گذشته باید به مشترکات خویش پایبند باشیم. از مسائل اختلاف انگیز پرهیز کرده و زمینه های همگرایی امت اسلامی را کمافی السابق فراهم نماییم.

مطمئنا راه نجات امت در اتباع از قرآن کریم قرار داشته و عمل به سنت ها در مسیر اعتدال و میانه روی به نفع همه مذاهب اسلامی خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن