اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا علی بایی: اسلام دین مودت و رحمت است

آوای سنت: امام جمعه مشهد ریزه هفته وحدت را جرقه ای برای تحکیم وحدت میان امت دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالکریم علی بایی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم، یکی از مهمترین نکات بارز زندگی نبی مکرم اسلام را نهادینه کردن مکارم اخلاق، عدل، مساوات و برادری در سرزمین های اسلامی دانست و گفت: ایشان در اوج ظلم و ستم، بی‌عدالتی، فساد عقیده و پایمال کردن حقوق دیگران به پیامبری مبعوث گردید و سال ها رنج و ریاضت کشید تا توانست مردم را حول محور قرآن کریم گرد آورد. در اوایل تبلیغ دین و زمانی که کفار نسبت به رسول گرامی اسلام بدترین رفتارها را می کردند ایشان در نیمه های شب برای هدایت شدن مردم دعا می کرد و در طول روز آنها را به اسلام دعوت می داد تا از آتش سوزان جهنم نجات پیدا کنند.

آن حضرت دارای اخلاق بسیار نیکی بود و همه افراد جامعه را به خود جذب می کرد. هر کس با ایشان نشست و برخاست می کرد شیفته اخلاق و رفتار نبی اکرم می شد. حتی کفاری که به عنوان جاسوس در بین مسلمین بودند از این متعجب می شدند که ایشان بدون محافظ رفت و آمد کرده و با همه پیروانش رفتاری یکسان دارد.

وی با بیان اینکه هفته وحدت جرقه‌ای برای تداوم و تحکیم وحدت است، از اسلام به عنوان دین مودت و رحمت یاد کرد و افزود: اسلام با خشونت در تضاد است و این مسئله در سخنان پیامبر ما به وضوح مشاهده می شود. آن حضرت فرمایش می دارد، بر یکدیگر آسان بگیرید و بقیه را به رحمت ها بشارت دهید و با رفتار خود بقیه را از دین متنفر نکنید.

در شرایط نابسامان کنونی جهان اسلام توجه به وحدت عملی بسیار است و وظیفه مسئولین در این باره سنگین می باشد. مسئولین و دولتمردان ضمن اجرای عدالت، شایسته سالاری، برابری و عدم تبعیض و رعایت حقوق بین اهل سنت و تشیع که از مولفه‌‌های مهم وحدت شمرده می شوند باید در جهت تحکیم و تداوم وحدت بین مذاهب دو چندان تلاش کنند.

مولانا علی بایی عنوان نمود: امروز اگر امروز مشاهده می کنیم که دشمنان اسلام هر روز بیشتر بر مسلمانان ظلم وستم روا می دارند و کشورهای مسلمان را عرصه تاخت و تاز خود قرار دادند، برای این است که ما را از دستورات اسلام و عمل به قرآن و سیره نبوی دور نمایند. آنها از یک سو با خشن و خشک نشان دادن دین اسلام و از سوی دیگر با استفاده از اسباب مادی و ظاهری و طرح و برنامه ریزی های متفاوت خودشان خانواده های مسلمان را تخریب می کنند و بی بند و باری، بی‌حجابی، اختلاط زن و مرد در مجالس خصوصی و عمومی را ترویج می کنند و با تولید فیلم های مخرب قصد تسلط بر قلوب مسلمانها را دارند باید همه ما بیش از گذشته متوجه باشیم.

پیام ما به کفار این است که اسلام سادگی را می پسندد، البته اسلامی که از تصنع خالی باشد. بندگان نیک خدا که جهت کسب رضایت الله عبادت او را انجام می دهند و در ادای نماز، روزه، حج و زکات تنها باریتعالی را در نظر می گیرند و همچنین کسانی که حق الناس را رعایت می کنند و تقوای الهی را در پیش می گیرد، جزو صالحین هستند و خداوند آنها را خاص خواهد کرد و نعمات فراوان به آنها خواهد بخشید.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد تایباد نقش اهل سنت را در حفظ وحدت مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حفظ وحدت یک ضرورت است و هیچ یک از ما از تفرقه سودی نخواهد دید. ما همه اعضای یک خانواده هستیم و در مقابل دشمنان ایستادگی خواهیم کرد. باید شعار را تبدیل به عمل کنیم و نگذاریم دشمنان میان صفوف متحد ما تفرقه ایجاد کند. اهل سنت با وجود اینکه از خیلی از مشکلات رنج می برند اما با حفظ وحدت دست رد به سینه دشمنان زدند و با تعادل و میانه روی و سعه صدر در ایجاد امنیت پایدار نقشی انکارناپذیر ایفا کرده اند. ما اهل سنت برای کشور مرزبانان خوبی بوده و همیشه برای حفظ آب و خاک و تمامیت ارضی سنگ تمام گذاشتیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن