اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا فاروقی: رشوه و رباخواری عامل بسیاری از مشکلات جامعه است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند ازدیاد فحشاء و فساد در زندگی انسان ها را محصول رشوه خواری و علاقه به دریافت سود ربا برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی در سخنانی با اشاره به پیامدهای منفی و زیانبار رشوه در جوامع مختلف اسلامی، یکی از بزرگترین ضررهای رشوه دادن و گرفتن آن را عدم اجرای عدالت در میان امت خواند و گفت: رشوه دادن و رشوه گرفتن یک معضل مهم اجتماعی و بلایی است که در بسیاری از کشورها گسترش پیدا کرده و خصوصا در کشورهای در حال توسعه به شدت دامنگیر مسلمان ها شده است. یکی از افعال حرامی که ضررهای فردی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای بشر دارد.

وی افزود: اتفاق افتاده است که اشخاص ثروتمند و با نفوذ برای گرفتار نشدن در دام قانون از طریق رشوه دادن به زندگی ظالمانه خود ادامه می دهند. رشوه همچنین باعث ایجاد فساد، فحشاء، ظلم و بی عدالتی و تبعیض در بین جوامع بشری می شود. در حقیقت رشوه دادن و رشوه گرفتن ضایع کردن حقوق مستضعفین و ضعَفا و حقوق همه مسلمانان است. نبی مکرم اسلام در اینباره فرمایش می دارد، تجاوز به مال، جان و آبروی مسلمان قطعا حرام است.

مولانا فاروقی رشوه گرفتن را یکی از دلایل نادیده گرفتن قانون در جوامع اسلامی دانست و اظهار داشت: رشوه دهنده بخاطر ثروت و اموالش روی افراد ضعیف قدرت نفوذ دارد و مطمئن است که برخوردی با وی صورت نخواهد گرفت. اسلام در مورد رشوه دادن و رشوه گرفتن احکام بسیار شدیدی را بیان کرده است. رسول گرامی اسلام در اینباره می گوید: کسانی که رشوه می دهند و آن تعداد که رشوه می گیرند و همچنین نفراتی که برای این کار واسطه شده اند، مورد لعنت خدا و پیامبر قرار گرفته اند.

اگر کسی در برابر گشایش گره از کار مسلمان هدیه دریافت کند آن هم جزو سود، ربا و رشوه به حساب می آید. افرادی هستند که امروزه افعال حرام را طور دیگری معنی کرده و از انجام دادن این کار هیچ ابایی ندارند.

امام جمعه اهل سنت بیرحند، پرداخت وجه تحت عناوین زیرمیزی، رومیزی، هدیه و انعام از مصادیق رشوه توصیف کرد و یادآوری نمود: با تغییر اسم، هیچ فعل حرامی تبدیل به حلال نمی شود. در حدیث شریف آمده است، هر جسمی که با مال حرام رشوه و سود پرورش یافته باشد، سزاوار آتش جهنم خواهد بود. سود و ربا باعث از بین رفتن محبت بین مسلمانان و باعث از بین رفتن تعاون و همکاری با همنوعان می شود. بعلاوه سود ربا هم از گناهان بسیار بزرگ است. خداوند متعادل خرید و فروش، داد و ستد و سودی که از طریق معاملات به دست انسان می رسد را حلال قرار داده، اما سودی که از طریق ربا گرفته می شود، بدون شک حرام است.

مولانا فاروقی با انتفاد از رفتار برخی امت اسلامی متذکر شد: متاسفانه امروزه بسیاری از انسان ها اموال و دارایی هایشان را در بانک ها می گذراند و در آخر ماه سود آن را می گیرند. برای این چنین افراد مجازات های بسیار سختی تعیین شده است. نبی مکرم اسلام “یک درهم” سود را برابر سی و شش مرتبه گناه عنوان کرده است. قرآن کریم نیز در این خصوص هشدار می دهد، ای کسانی که ایمان آوردید از خدا بترسید و سود و ربا را ترک کنید و نگیرید اگر که مومن هستید. اگر اینگونه سود خوری را رها نکنید در واقع اعلام جنگ با خدا و پیامبر کرده اید.

یکی از علت های نبود محبت و اخوت در جوامع اسلامی به خاطر سود ربا می باشد. محبت بین مسلمانان اساس استحکام اخوت اسلامی است. اگر محبت از بین برود، رابطه اخوت اسلامی از هم گسیخته شده و ضایع می گردد.

مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند تاکید ورزید: از ضررهای دیگر سود، از بین رفتن تعاون و همیاری به هم نوع و مسلمان است. قرآن کریم در آیات مختلف به امت اسلامی دستور می دهد که مسلمانانان باید در تقوا و کارهای نیک، یار و یاور یکدیگر باشند. هیچ مسلمانی در انجام فعل گناه و معصیت حق همکاری با دیگران را ندارد. مسلمانان در حد توان باید از یکدیگر دستگیری بعمل آورند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن