اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولانا چابهاری:شناخت توحید در همه ابعاد ضروری و مفید است

آوای سنت: مدیر جامعه الحرمین الشریفین چابهار نقش شناخت توحید در تمامی شئونات اسلامی را اساسی و بنیادی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری طی سخنانی در جمع دانش‌آموختگان مدرسه تعلیم القرآن دارالتوحید ککسوچ – باهو کلات از توابع شهرستان دشتیاری، برتری حضرت آدم نسبت به فرشتگان را به خاطر علم و مقام عبدیت خواند و گفت: حضرت آدم علیه السلام بخاطر داشتن علم و دانش نسبت به فرشتگان معصوم به مقام بالاتر دست پیدا کرد. خدای متعال در قرآن مقدس در تایید این موضوع فرمایش می دارد، ما به حضرت آدم علم دادیم و وی را از سایر فرشتگان فضیلت بخشیدیم.

برخی از علمای اسلام حضرت آدم را تسلیم مطلق رب‌العالمین و درگاه الهی می شناسند. توحید در تمام شئونات اسلامی نقش اساسی و بنیادی دارد و اعمال زمانی مثمر خواهند بود که عقیده توحید در آن پایه‌گذاری شود. این مسئله را هم نیز بدانید که انبیاء در توحید دارای یک مسلک بودند.

مولانا چابهاری فارغ‌التحصیلی طلاب را مصداق دو روی سکه دانست و اظهار داشت: فارغ التحصیلی به مفهوم به ثمر رسیدن تلاش طلبه و استاد در طول یکذوره است که در آن مراحل تعلیمی به نصاب تکمیلی می رسید. روی دیگر سکه وظیفه‌ فردی و اجتماعی علمای جوان در خصوص دین را سنگین‌تر می‌کند، مسئولیت در قبال جامعه و مسلمین جزو رسالت اول فارغ التحصیلان می باشد و می بایست در قبال جامعه وظایف تعلیمی و تبلیغی خود را به نحو احسن انجام دهند.

یکی از مهم‌ترین اهداف ارسال پیامبران از طرف رب متعال تزکیه بوده است. انبیا می‌خواستند از مردم مجسمه‌ بندگی بسازند تا در اعمال و رفتارشان جذبات عبادی موج بزند، همچنین انسان‌ ها خیرخواه و مصلح یکدیگر باشند. در مکتب محمدی انسان‌ هایی به نام صحابه تربیت شدند.آنها بی گمان نور چشم مسلمین می‌باشند و این حسن تربیت آخرین سفیر الهی تا ابد به یادگار خواهد ماند. باریتعالی به عشره‌ مبشره در همین دنیا بشارت و مژده‌ بهشت داده است. گرچه تمام صحابه نیز بهشتی هستند، ولی این یک امتیاز ویژه است که شامل ده تن از صحابی گردید.

مدیر جامعه الحرمین الشریفین چابهار ارزش دین اسلام و نگهداری آن بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: این دین را پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم و صحابه با سخت ترین و مشقت ترین حالت نگه داشته و آن را برای آیندگان حفظ کردند. داستان آن حضرت برای همه روشن است، گاهی تا چندین ماه در خانه وی و ازواج مطهرات آتشی برای پخت غذا روشن نمی شد، حضرت امیرحمزه برای حفظ همین دین در حالت دردناکی به شهادت رسید. در یکی از جنگ ها چندین کیلومتر خندق کنده شد تا به اصل دین آسیب وارد نشود.

امام جمعه چابهار خاطر نشان کرد: در عصر حاضر تبلیغ و تعلیم اگرچه مانند زمان صدر اسلام با حرارت دنبال نمی شود، اما باز هم در این عصر پرفساد همان سنت تا حدی جاری می باشد که به طفیل آن با گذشت مدت چهارده قرن هنوز هم منادیان اسلام و ایمان و دین حق در هر قریه و هر شهری رسالت نبی مکرم و یاران ایشان را ادامه می دهند. امروز هم بندگان خدا در کنار دریاها و اقیانوس‌ها و دامنه کوه‌ها مشغول اشاعت ‌کلمه حق هستند، لیکن اگر مشکلاتی به چشم می آید مربوط به تزکیه می باشد. تزکیه از حضرت پیغمبر علیه السلام آغاز می‌ شود و یکی از بزرگترین کمالات آن ‌حضرت این است که دل ‌های ناپاک را به وسیله تعلیم خود پاک و صاف گرداند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن