اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

مولوی قهستانی:مواجهه دائمی شیطان و انسان در مسیر زندگی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف راه های مبارزه با شیطان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد قهستانی در سخنانی با اشاره به حالات انسان ها در پس از ماه رمضان گفت: یکی از فضائل رمضان این است که شیاطین در غل و زنجیر قرار می‌گیرند و توان فتنه انداختن در زمین را ندارند، ولی در ماه های دیگر این تضمین داده نشده است. به همین دلیل در بعد از رمضان یک عقب ‌نشینی در انسان به وجود می‌آید و کارهایی که طی این ماه انجام داده است را به حداقل می‌رساند.

پس باید برای جلوگیری از این مسئله چاره‌ اندیشی کرده و تلاش کنیم تا راه های نفوذ شیطان را بشناسیم. به یاد الله تعالی باشیم که می‌فرماید، هر کس که از یاد خدا غافل شود ما در همان موقع شیطان را بر او مسلط خواهیم کرد. باید کاری کنیم که شیطان در غیر ماه های رمضان خوشحال نشود و اعمال ماه روزه را بر باد ندهد. دقت کنیم که این دشمن بسیار قوی است و باید راه ورود این دشمن بزرگ در انسان را پیدا کرده و با آن مبارزه کنیم.

مولوی قهستانی راه ورود شیطان به درون انسان را متعدد خواند و افزود: یکی از افعال اغفال، ایجاد حرص و طمع در انسان است. طوری که شب و روز برای دنیا می‌دود به نحوی که حاضر به فدا کردن همه چیز در راه دنیا است و نسبت به سایر انسان ها بدگمان می‌شود.

متاسفانه امروزه همه ما می کوشیم نسبت به دیگران بدگمان، ولی نسبت به خود حسن ظن داشته باشیم. بزرگی می فرماید، من راه ورود شیطان در خودم را با اعتماد کردن به خدا و قناعت‌ کردن به آنچه خداوند به من عنایت کرده است، بستم و با خود اندیشیدم که با توسل به چه آیه‌ ای خود را بر علیه شیطان نیرومند کنم. لذا بنا به فرمایش قرآن کریم، هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست، مگر اینکه الله تعالی روزی او را می‌دهد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، دومین راه رخنه کردن شیطان در وجود انسان از طریق زندگی و آرزوها دانست و اظهار داشت: شیاطین معمولا به بندگان خدا وعده عمر طولانی می‌دهند. بعضی اوقات ما انسان ‌ها سخت درگیر کارهای معقول و غیر معقول دنیا می‌شویم. وام می‌گیریم. کلاه‌ برداری می‌کنیم و با خود می اندیشیم که این دنیا ابدی است و شیطان می‌خواهد همیشه تن ‌پرور و در فکر عیش و نوش باشیم.

مولوی قهستانی یادآور شد: پس پسندیده است که در هنگام گذر از محل های دفن مردگان با خود بیندیشیم که قبر، سرمنزل نهایی همه انسان ها خواهد بود و باید برای آخرت خویش چاره اندیشی نماییم.

از راحت ‌طلبی بپرهیزیم، زیرا شیطان را خوشنود می سازد. الله تعالی فرمایش می دارد، بگذار بخورند و بهره‌ مندی حاصل کنند و این آرزوها آنها را به خود مشغول کند. خوشا به حال کسانی که آمال و آرزوهای دنیوی را به حداقل رسانده و خود را برای سفر آخرت آماده کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن