اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولوی قهستانی :هدف اصلی دشمنان ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف قصد دشمن را ایجاد نفاق و تفرفه در میان مسلمانان و تسلط بر قدس شریف دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی حبیب‌الرحمان قهستانی در سخنانی با اشاره به ضرورت تقویت بنای وحدت در جوامع اسلامی به عنوان اولین محور و فراخوان تاکید شده در آیات قرآن عظیم‌الشان برای نزدیکی دل ها و اتحاد در برابر دشمن گفت: خدای متعال این نکته را مورد توجه قرار داده و فرمایش می دارد، مانند کسانی نباشید که بعد از آمدن دلایل روشن و قطعی دچار اختلاف شده و از مسیر حق بیرون رفتند. لذا در میان شان تفرقه به وجود آمد و این عاقبت سختی به دنبال دارد. در احادیث گهربار رسول مکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز بر مسئله وحدت تاکید فراوان شده است.

آن حضرت بیان می دارد، مسلمان برادر مسلمان است و به هم خیانت نمی‌کنند. برادری ایجاب می‌کند که به یکدیگر دروغ نگویند. حق برادری این است که یکدیگر را تحقیر نکنند و آبرو، خون و مال دیگران را نریزند. اگر شخصی برادرش را تحقیر کند از درگاه باریتعالی می‌افتد و رحمتش را از وی می‌گیرد.

مولوی قهستانی با استناد به سفارشات مطرح شده در سیره نبوی افزود: نبی مکرم در جریانات متعددی با گفتار و کردار خود وحدت و برادری را حائز اهمیت نشان می داد تا اختلاف طبقاتی میان جامعه ایجاد نگردد. مشورت‌هایی که ایشان با صحابه انجام می‌داد خود نشانه بارزی از وحدت، اخوت و برادری میان امت بود.آن حضرت منادی وحدت بود. صمیمیت، همدلی و اخوت را در دل یارانش می کاشت. امروز یکی از ترفندهای دشمن بزرگنمایی اختلاف نظر صحابه رضی الله عنهم با هم است و مسائل را طوری جلوه دهد که گویا آنها با هم مشکل داشته اند، ولی وقتی رفتار آن بزرگواران را مطالعه ‌کنیم، متوجه می‌شویم که صفا، تواضع و فروتنی در میان شان موج می‌زد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در این باره عنوان نمود: امروز نیاز جامعه اسلامی این است که به معنای واقعی اتحاد و همبستگی برسیم. وحدت یعنی عقیده، دین و مذهب هر کس قابل احترام می باشد به شرط آن که همگی در مسیر واحد حرکت کنیم تا اعلای کلمه‌ الله شده و دشمن به زمین بخورد. ما نیاز به وحدتی داریم که موجب اقتدار نظام شود. وحدتی که ریشه در قرآن و آموزه‌های اسلامی دارد، نه وحدتی که صرفاً در جهت مقابله با دشمن و یا هدفی دیگر به کار آید. وحدت در همه زمان‌ ها و مقاطع نیازی مبرم به حساب می آید.

مولوی قهستانی متذکر شد: جهان کفر متحد شده و وضعیتی که استکبار برای جوامع مختلف به وجود می آورند، بسیار اسفناک است. حکام کشورهای اسلامی باید در کنار هم قرار گرفته و برای پیشرفت اسلام و مسلمین با یکدیگر مشورت کنند. به جای اینکه دست به سوی کفار دراز شود، دست دوستی با کشورهای اسلامی بدهند. کفر، جهان اسلام را نشانه گرفته است و می خواهد قدس شریف را از اختیار امت در آورد. آنها باید بدانند قدس شریف قبله اول مسلمانان است و تا ابد خواهد بود. این گونه حرکت ها محکوم به شکست می باشد و امت مسلمان با وحدت شان آرزوی پلید کفار را باطل خواهند کرد.

جهت تحکیم وحدت با تکیه بر اشتراکات مذهبی، پرهیز از دامن‌زدن به اختلافات، احترام به مقدسات یکدیگر، دوری از تعصب، ضرورت برخورد با تفرقه‌ افکنان، بالابردن دایره تحمل و سعه صدر، رعایت نکات اخلاقی، بکارگیری از جوانان اهل سنت و واگذاری بعضی از پست‌های بالای مدیریتی به آنان از جمله نکات کلیدی است که می‌تواند در زمینه وحدت عملی به ما کمک کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن