اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

مولوی مومن:جوانان باید مراقب فتنه گریهای گروه‌های منحرف باشند

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف پایبندی به اعمال صالح را ضامن نجات از گرفتاری های دنیوی و فتنه های گروه های منحرف خواند.

به گزارش آوای سنت مولوی گل محمد مومن در سخنانی به بیان فضائل و فواید عمل صالح در زندگی انسان ها پرداخت و در ابتدای کلام خود به نقل از نبی مکرم اسلام گفت: به اعمال صالح پایبندی کنید تا از فتنه‌ها محفوظ بمانید. اگر در اعمال صالح کوتاهی ورزید، شیاطین جن و انس دروازه‌های فتنه را به روی شما می‌گشایند و تا در آنها گرفتار ‌شوید. اگر اندکی فکر کنیم متوجه می‌شویم که در طول سال گذشته، مصداق این حدیث شریق را دریافتیم. کرونا برای همه بشریت و علی الخصوص امت اسلامی یک هشدار الهی بود. هشدار برای آنکه مسیر را به اشتباه نرویم و از راه راست و حقیقت منحرف نشویم.

وی در این باره افزود: متاسفانه به جای درس گرفتن از هشدارها به مسائل بی توجه هستیم. باید شرایط را در نظر گرفته و از افراط و تفریط دوری کنیم. در شرایطی که هنوز ویروس کرونا در جامعه جولان می دهد به سفارش کارشناسان عمل کرده و علاوه بر استفاده از ماسک، همچنان تا ریشه کن شدن بلا حدود فاصله گذاری را نیز رعایت نماییم. اسلام به ما دستور داده است که در مسائل روزمره جوانب امر رعایت کنیم. بی تفاوت بودن به وقایع خلاف شرع و اجتماع است. زندگی اجتماعی ما بستگی به رعایت کلیه شئونات در زندگی فردی دارد. عدم ماسک گذاری و فاصله اجتماعی موجب نگرانی در اطرافیان ما می شود.

در سوی دیگر افرادی را می بینیم که در کارها زیادی افراط به خرج می دهند. به عنوان مثال تعدادی هستند که به بهانه کرونا خود را در خانه محبوس و زندانی کرده و از هرگونه فعالیت دنیوی و شرکت در نمازهای مساجد و جمعه خودداری می ورزند که البته این شیوه هم اشتباه است. در این میان تصور نمی‌شد عده‌ای پیدا شده و مردم را به کفر دعوت دهند. گمان نمی کردیم که این افراد غیرت، عزت و دیانت خود را به اندکی مال قروخته و باعث فساد اخلاقی شوند. همچنین میان مردان و زنان نامحرم ارتباط برقرار کرده و زمینه را برای ارتکاب به فعل حرام فراهم آورند.

مولوی مومن اظهار داشت: انحرافات اخلاقی و بی بند و باری هر چند در جامعه ما نسبت به سایر جوامع اندک اتفاق می افتد، اما بودن شان باعث ایجاد ناهنجاری می شود. اگر ما از هشدارهای الهی درس های لازم را نگیریم، ممکن است اتفاق دیگری از سوی خدای متعال دامان جامعه را بگیرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به امت فرمایش می کند، اگر پایبندی به عبادت‌ها و اعمال صالح نکنید، اگر جمعه‌ها و نمازهای پنج‌گانه، روزه رمضان، زکات مال، حج بیت الله، حلال و حرام و پرهیز از مفاسد را رعایت نکنید، به زودی فتنه‌هایی خواهند آمد، مانند شب تاریک که هر لحظه‌اش تاریک ‌تر از قبل می‌شود و شخص حیران و سرگردان زمانی به سنگ و صخره می‌کند، پس اگر همه با همکاری یکدیگر نکرده و جلوی مفاسد و فتنه‌ها را نگیریم، خواهیم دید که عده ای در صبحگاه با ایمان بوده و در شامگاه کافر می شوند. سابقا تصور بر این بود که شاید این حدیث نبی مکرم برای آخرالزمان است، اما الان مشاهده می‌کنیم افرادی که قبلا مسلمان بوده و دم از اسلام می‌زدند، الان نه تنها خویشتن را از نعمت اسلام محروم کرده اند، بلکه دیگران را نیز دعوت به بودایی پرستی، شیطان پرستی بودایی و دعوت به ترک اعمال دینی می‌دهند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف فتنه مرگ را نتیجه تمام زندگی انسان برشمرد و تاکید کرد: اگر انسان در راستای نجات از عذاب قبر و جهنم و برای جلب رضای باریتعالی حرکت کرده باشد، آن شخص در لحظه مرگ ملاقات با خالق یکتا را دوست می دارد. کسی که شرافتمندانه و عزتمند زندگی کرده باشد، ملائکه در هنگام مرگ نرد وی می آیند و آینده ای زیبا و سراسر رحمت را به او نشان می‌دهند. در مقابل ترسیم مرگ برای زناکاران، مفسدان و رباخواران وخیم و همراه با عذاب خواهد بود.

امروز گروه‌های باطلی هستند که جوانان را به اصلاح نفس دعوت می دهند. هدف آنها از تزکیه و اصلاح نفس شیوه هایی است که هندوها در میان قبایل خود بکار می برند. مسلمان با خواندن نماز و رنج روزه داری نفسش را به تزکیه می رساند تا مورد رحمت و لطف الهی قرار گرفته و در پس از مرگ به آمرزش برسد. نتیجه این آمرزش رفتن به بهشت است. خواندن نماز، روزه داری، برجا آوردن فریضه حج و پرداخت زکات بر خلاف آنچه که برخی منحرفین آنها را ریا می پندارند، در حقیقت اظهار بندگی به جانب الله متعال می باشد. جوانان ما باید بدانند که انجام علنی فرایض ریا نیست، بلکه طاعت و بندگی ما را به اثبات می رساند. ترک فرائض نشانه غفلت و یا اظهار تمرد و نافرمانی خدای متعال به حساب می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن