اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مکاتب ارکان اصلی آموزش علوم دینی به کودکان

آوای سنت: مسئول مکاتب دارالعلوم اسلامی خلیل آباد خواف مکاتب را از ارکان اصلی آموزش تعلیمات دینی به کودکان در ایام فراغت و تعطیلات تابستانی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد احمدی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات تابستانی و اهمیت شرکت در کلاس های مکاتب تابستانی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی گفت: مکاتب تابستانی یکی از ارکان اصلی آموزش تعلمیات دینی بشمار می رود و مناسب ترین فرصت برای فرزندان ما هستند تا در کنار علوم دنیوی از فراگیری احکام و نماز نیز غافل نمانند، چرا که آنچه انسان را از آسیب های کبر، غرور و حسد باز می دارد، انس گرفتن با احکام نماز و شرع دین مقدس اسلام است.

امروز مهمترین درس برای انسان شناختن خود است. یک انسان تا زمانی که خود را نشناسد، به هر میزان هم که در دنیا نامی و موفق باشد و در زمینه تحولات نقش ایفا کند، تا زمانی که خویشتن را از خدا و خلق خدا بی نیاز بداند، از آسیب های غرور و حسد دور نخواهد ماند.

وی در این باره افزود: کودکان والدین شان را آینه عبرت خود دانسته و در سنین خردسالی همان چیزهایی را تقلید می کنند که در خانواده سر می زند. متاسفانه در کلام برخی از والدین و به خصوص در مردان که ارتباط بیشتری با جامعه دارند، جملات پرخاشگرانه شنیده می شود و آنها حتی در شرایط عادی هم از بکار بردن الفاظ زشت و ناپسند باز نمی مانند. محیط درون خانه اولین مدرسه ای است که فرزند نونهال ما افعال شنیداری و دیداری را به ذهن سپرده و شروع تقلید می کند.

مدارس دولتی تنها بخش کوچکی از وظیفه تربیت و آموزش کودکان را بر عهده دارند و اخلاق کودکی که پیش از ورود به مدرسه، مستقیما تحت تعلیم والدینش قرار داشته را به سختی می توان در مدرسه تغییر داد.

مولوی احمدی با یادآوری این مطلب که خانواده های مسلمان بر اساس قوانین اسلامی تسلط بیشتری روی تربیت و آموزش فرزندان شان دارند، تاکید کرد: پیروان ادیان دیگر، همه اولویت فرزندان شان را در پیشرفت های دنیوی می دانند. آنها به زیست ماشینی خو گرفته و اخلاق را بر اساس قانون اساسی خود تعریف می کنند. دینداری به معنای واقعی در غرب فراموش شده است و جوانان مسیحی چیز زیادی از احکام دین خود نمی دانند. در لابه لای همان اجنماع، مسلمانان قرار دارند که با وجود محدود بودن از سوی حکومت ها و دولت ها، دنیا طلبی را کنار گذاشته و دین را رجع و بهتر می دانند. آنها موفق هستند، زیرا تمام حالات و رفتارهای اجتماعی شان بر اساس دستورات قرآن کریم و پیروی از سنت رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم می باشد.

مدرس و مسئول مکاتب دارالعلوم اسلامی خلیل آباد عنوان نمود: متاسفانه در بلاد اسلامی فرزند مسلمان بیش از کسی که در غرب زندگی می کند، در معرض اسیب و خطر قرار دارد. فرزندان مسلمان در اروپا امنیت خود را بودن در جوار خانواده ای می دانند که سرپرستان آن نماز را در موعد هر پنج وقت می خوانند و در اوقات فارغ از کار روزانه به مسجد می روند. زندگی در غرب به کار و تلاش روزانه وابسته است با اینحال مسلمانان از هر فرصت و ابزراری برای تعلمات دینی فرزندان خود بهره می برند، اما در برخی بلاد اسلامی و از در آسیای میانه روش های غلط و اشتباه تربیتی و بی توجهی به آموزش دینی فرزندان باعث شده است تا آنها رو به تفریحات ناسالم بیاورند. با وجود فعال بودن مکاتب در حوزه های علمیه و جلسات احکام در مساجد، به این نکته مهم که خود را بشناسیم، غافل مانده ایم. اشتباه است که اگر فکر کنیم فرزند ما نیاز به آموختن دین و خواندن نماز ندارد و همین اندازه که مدارج بالای علمی را یکی پس از دیگری طی می کند، بالاترین افتخار به حساب می آید.

مولوی احمدی متذکر شد: مدارج دنیوی را تا حدی مهم بدانیم که به اصل انسان بودن ما لطمه وارد نکند. پیشرفت دنیوی و مال اندوزی را تا جایی به مصلحت بدانیم که ما را به شخصی متکبر و مغرور تبدیل نسازد. مسئولیت ها را تا آنجا بپذیریم که به دینداری ما دچار خلل و خدشه ننماید. فرزندان را با مکاتب مانوس کنیم. بهترین و زیباترین عبرت برای نسل آینده ساز، زندگی عبرت آموز انسان هایی است که شرح احوالشان در قرآن کریم می رود. در کلاس های احکام همه مبانی سودمندی که نیاز فرزندان ما است، به آنها آموزش داده می شود. تعداد زیادی آسیب های اجتماعی هستند که بودن شان به معیشت و سطح زندگی مادی انسان ارتباط مستقیم ندارد، چه بسا برخی کودکان دیروز و والدین امروز به دلیل شدت مشغله دنیوی وقت کافی برای سرکشی به پدران و مادران کهنسال خود را ندارند و بدتر، آن چنان غرق در مادیات و تجملات می شوند که فرصت پیدا نمی کنند، بدانند چرا به دنیا آمده اند و در پس از مرگ چه چیزهایی انتظارشان را می کشد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: تصور نکنیم که تنها فرزندان ما در معرض اسیب هستند. انسان تا زمانی که زنده است و حیات دارد، می تواند آسیب پذیر باشد. دانش دینی ما محدود به چیزهایی است که در خردسالی یاد گرفتیم. اوقات را مغتنم شمرده و معلومات دینی خود را تقویت ببخشیم. اگر می خواهیم از شر صهیونیست در امان بمانیم، اگر می خواهیم امنیت داشته باشیم و اگر طالب باران هستیم و اگر می خواهیم که دیگر کرونا نباشد، به جای طلب کردن از مخلوق به خدای متعال پناه ببریم که او ارحم الراحمین است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن