اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

نتایج فاجعه بار عادت به گناه در قلب انسان

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف تباهی قلب، رسوایی و غفلت در اعمال را نتیجه عادت به انجام گناه دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی جلیل احمد موحدی طی سخنانی فاسقان را انسان های غافل و فراموش کار از خود دانست و گفت: کسی که ادعای مسلمانی داشته و پایبند به شریعت باشد اثرات منفی معصیت و گناه را در زندگی اش احساس خواهد کرد. اولین اثر منفی گناه، فاسدشدن قلب انسان است. گناه الزاما ترک عبادات و بندگی به درگاه باریتعالی را شامل نمی شود، بلکه هر کاری که شامل منکرات گردد، قلب را سیاه و فاسد می کند. نبی مکرم اسلام در این خصوص فرمایش می دارد، اصلاح قلب همه بدن را اصلاح می کند و در صورت ابتلا به فساد تمام بدن انسان را به خود مبتلا می سازد.

خدای متعال برای کسانی که به خاطر ارتکاب به گناه دچار ناراحتی می شوند درهای توبه را باز گذاشته است تا بوسیله آن لکه سیاه را از روی قلب هایشان پاک کنند، لیکن اگر گناه تداوم یابد، سیاهی تمام قلب را فرا می‌گیرد. وقتی تمام قلب یک انسان تماما سیاه و کدر شود، بیرون شدن از این مهلکه بسیار سخت خواهد بود.

مولوی موحدی رسوایی را حاصل زندگی توام با گناه عنوان نمود و افزود: انتشار خبر گناه فرد را در جامعه رسوا می کند. لذت گناه موقتی و گذرا است، اما اجتناب از آن لذتی فراگیر و وصف ناپذیر دارد. عمل افرادی که دائما گناه می کنند از چشم مردم پنهان نخواهد ماند خصوصا آنکه گناهکار با عملش به دیگران نیز آسیب برساند. در این شرایط عموم جامعه از وی متنفر خواهند شد. از سوی دیگر گناه غفلت به بار می آورد و سبب آن می شود که انسان علم و دانش خدادادی را به فراموشی بسپارد. برخی از علما به لحاظ تجربی ثابت کرده اند که گناه علم را از ذهن پاک می کند و یا به عبارتی گناه را جایگزین معلومات ذهنی شخص می نماید. قرآن کریم درباره این مسئله فرمایش می کند، شما همانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کرده‌اند و گناه کردند و خداوند آن ‌ها را از خودشان فراموش کرد و به یادشان نمی‌آید که چه کسانی بودند، آنان همان فاسقان هستند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف عذاب وجدان در نتیجه ارتکاب به گناه را موجب آرامش از روح و جسم توصیف کرد و اظهار داشت: گناهان امروزی عمدتا حق الناس را شامل می شوند. عذاب وجدان مفهوم عامی دارد و اگر به معنا و ترجمه آن دقت کنیم، تمام زندگی را در برمی گیرد. از زمان پیدایش فضای مجازی بخشی از گناهان به دلیل عدم شناخت مخاطب از خوب و بد و ناشناس بودن افراد در آن اتفاق می افتند. بسیاری از از ما هنوز توانمندی لازم برای استفاده سودمند از فضای مجازی و گوشی های پیشرفته را نداریم. گرچه در داخل گروه ها و کانال ها انسان‌ های نیک کرداری نیز حضور دارند که قرآن و احادیث و دانستنی های دینی نشر و به روشنفکری جامعه کمک می کنند. اگر نام نیکو برای ما بماند آن گاه مسلمان واقعی خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن