اهل سنت ایرانمناطق و پراکندگی

نماز تهجد فرصتی برای قرب الهی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت رضوانشهر نماز تهجد را فرصتی برای رسیدن به قرب الهی دانسته و آنرا مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، افندی عبدالقادر داداشی در باب اهمیت نماز تهجد از سنت های موکد نبی مکرم اسلام در پاسخ به سوال خبرنگار ما با استناد به آیه قرآن کریم گفت: در خواندن نماز تهجد اهتمام و پایبندی کافی داشته باشید تا خدای متعال آن را سبب نزدیکی به خودش قرار داده و شما را به درجات بالایی از ایمان برساند. همچنین رسول گرامی نیز نماز تهجد را باعث عفو و مغفرت گناهان دانسته و از آن بعنوان روش صالحان پیشین یاد کرده است.

هر انسان مومن و با تقوا طی شبانه روز بنابر تکلیف الهی می بایست در پنج وقت نماز برپا بدارد. همانگونه که می دانیم عمل به واجبات پاداش و نخواندش عذاب به دنبال دارد، اما نمازهای نافله و از جمله نماز تهجد سنت موکد بحساب می آیند. بدین ترتیب که خواندنش عملی بسیار پسنیده و نیکو است و نخواندنش ایراد محسوب نمی شود.

افندی داداشی نماز تهجد را بهترین زمان برای ستایش و سپاسگذاری از خدای متعال دانست و افزود: وعده باریتعالی به انسان با تقوا این است که هیچ عمل خیری را بدون پاداش نمی گذارد. گرچه به خواندن نمازهای نافله در طول روز نیز تاکید فراوان شده است، اما از آنجا که نماز تهجد در نیمه های شب خوانده می شود اهمیتی به مراتب دو چندان پیدا می کند. در وقت نماز تهجد که سایر انسان ها در خواب و استراحت بسر می برند ترک بستر و وضو گرفتن خواب را از چشم دور کرده و قرب به تعالی را ممکن می سازد. یقینا نماز تهجد دریچه ی طلب بخشش و رهایی از مشکلات و گرفتاری ها است و خدای متعال امید هیچ بنده ای را که به در چنین خانه ای مراجعه کند ناامید باز نخواهد گرداند.

امام جمعه اهل سنت رضوانشهر خواندن نمازهای فرض و نافله را یک توفیق بی نظیر و موهبتی الهی برای امت مسلمان خواند و تاکید کرد: اگر خدای متعال مقدر ندارد انسان قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود، پس باید قدر امتی بودن خود را بدانیم. در هر شب بلا استثنا دقایقی جهت اجابت دعای صالحین امت گذاشته شده است. بزرگان دین شب را به شش قسمت تقسیم کرده اند. ثلث اول شب برای خواب، دو ششم برای عبادت شبانه و باقیمانده آن نیز جهت استراحت پیش از نماز صبح است که مقربین نسبت به انجام آن پایبندی کامل دارند. کسانی از میان امت هستند که در هر نیمه شب بیدار شده و به عبادت مشغول می شوند و فواید دعای ایشان همه انسان های نیک و خیر اندیش در بر می گیرد.

افندی داداشی اظهار داشت: نمازهای نافله از دو رکعت شروع شده و برایش حداکثر تعیین نشده است، لیکن متعادل آن را ده رکعت عنوان کرده اند. شب زنده داران اسلامی بنابر شرحی که در کتاب حدیث سنن ترمذی بیان گردیده در نماز تهجد دو سوره از مقصلات قرآن از جزء سی ام را قرائت می کنند. عوام هم می توانند سوره هایی را از جزء سی ام انتخاب کرده و بکار ببرند. بنابر توصیه های بزرگان دین برای فرد مسلمان بهتر است در بیداری صبحگاهی زبانش را لحظاتی به اذکار مشغول بدارد تا اینکه طول شب را به غفلت سپری نکرده باشد.

فلسفه نماز شب به این است که شخص حتما قسمتی از شب را در خواب گذرانده و سپس بیدار شود، لذا برای اهل امت بهتر است که پیش از نماز تهجد به خواب رفته باشند. برخی از جوانان که بنابر دلایلی کاری و یا تحصیلی شب بیدار هستند ترجیح می دهند بعد از اتمام کار نماز تهجد بخوانند که البته می توان آنرا نماز نافله بحساب آورد، اما برای نماز تهجد باید ابتدا ساعتی را در خواب گذرانده باشند. بنابراین می توانند نیم ساعت پیش از اذان بیدار شده و نماز تهجدشان را بخوانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن