اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

نماز جمعه یا سلامتی مردم کدام ارحج است ؟

ضرورت چاره اندیشی علمای اهل سنت برای شرایط کنونی

آوای سنت : بدنبال شیوع ویروس بیماری کرونا در مناطق مختلف کشور،از روزهای گذشته غالب تجمعات و برنامه هایی که برگزاری آنها مستلزم جمع شدن مردم بود لغو شد.

علت اتخاذ این تصمیم مشخص است.ویروسی که بیشتر از ویروس هر بیماری دیگر در جامعه شیوع پیدا کرده و آمار تلفات آن رقم قابل توجهی است.

یکی از برنامه ها و مراسماتی که به علت شرایط حساس کنونی در غالب مناطق کشور برگزاری آنها لغو شده یا تحت شرایط خاصی برگزار شد،مراسم نماز جمعه بود.

در این زمینه در جامعه اهل سنت کشور دو دیدگاه و جریان ساری و جاری شده است.برخی از علما و حوزه های علمیه با اشاره به شرایط حساس کنونی و با تاکید بر حفظ سلامتی اعضای جامعه، تاکید کردند که برگزاری نماز جمعه در این ایام به صلاح نیست.

در نقطه مقابل برخی از علما و حوزه های علمیه اهل سنت بدون توجه به شرایط ویژه حاکم بر جامعه مانند گذشته مراسم نماز جمعه را برجای آوردند.

ما در این یادداشت قصد جانبداری از هر یک  از این دیدگاه ها را نداریم.اما بنظر می رسد در این شرایط علمای ما یکی از پایه های اصلی مد نظر در صدور احکام شرعی را که همان اقتضای زمانه و منافع مردم و جامعه است را باید مد نظر داشته باشند.

علما نور چشمان جامعه ما بوده و از احترام خاصی در جامعه اهل سنت برخوردارند .این عزیزان به طور قطع بالاترین گروه مرجع در جامعه هستند.اما این بخش مهم جامعه در بیان مواضع و تصمیمات خود باید منافع و مصالح مردم را در اولویت قرار دهند.

اصول فقهی و شرعی ما هم بر این نکته تاکید دارند که چنانچه انجام برخی از اعمال و وظایف فردی یا اجتماعی که شارع مقدس برای ما تکلیف کرده است به سلامتی و منافع فرد یا جامعه آسیب برساند، باید انجام آن عمل متوقف گردد.

در این مقطع اصرار بر تداوم برگزاری مراسم نماز جمعه مسئولیت بزرگی را متوجه علمای ما خواهد کرد.شیوع بیماری مهلک کرونا در محیط های جمعی و در نتیجه قرار گرفتن افراد در نزدیکی افراد مبتلا صورت می گیرد.با توجه به اینکه این ویروس بعد از ورود به بدن فرد مبتلا به مدت دو هفته تا بیست روز بصورت مخفی باقی می ماند،ممکن است هر یک از نمازگزاران بدون اینکه خود مطلع باسشند به عنوان ناقل این بیماری عمل کنند.

در نهایت از علمای بزرگوارمان تقاضا داریم در این روزهای حساس با درک شرایط خاص جامعه اقدام مقتضی را در جهت حفظ سلامت جامعه انجام دهند.تریبون های نماز جمعه برای هفته های بعد باقی است و علمای ما می توانند با استفاده از این تریبون ها مباحث خود را به مردم ارائه نمایند.

محمد سبحانی سنندج

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن