اهل سنت ایرانحقوق زنان در اسلامگفتگو و مصاحبه

نگاه ابزاری غرب به جایگاه و حقوق زنان

آوای سنت : معاون امور طلاب و روحانیون حوزه علمیه قبا بندرترکمن، نگاه جاهلیت مدرن به زن را در حد یک کالا و نیروی برآورده‌ کننده ی نیازهای جریان‌ سرمایه‌ داری عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، عبدالغفور آخوند رومی در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح جایگاه زنان در جامعه اسلامی برگرفته از فرهنگ و آیین ملی گفت: به‌ جرأت می ‌توان این ادعا را مطرح کرد که مردم ایران بر اساس تأثیرپذیری از آموزه‌های اسلامی و نیز فرهنگ غنی ایرانی بیشترین اهتمام را نسبت به حفظ و رعایت حقوق متقابل افراد در جامعه داشته و بر اساس آن نوعی خاص از احترام در روابط و نیز تعاملات انسانی بین آن‌ ها حاکم بوده و است.

لذا این فرهنگ بالاترین نمود خود را در زمینه حقوق زنان دارد. به عبارتی زن در جامعه ایرانی از جایگاهی مجزا نسبت به سایر همنوعان خود در سایر جوامع برخوردار می باشد. مواجه شدن با زنان در میان مردمان ایران همواره بر اساس احترام، عزت و رعایت شئون ایشان بوده است. بر این اساس، مادر، همسر، دختر و خواهر مقامی ویژه در محیط خانواده و حتی اجتماع ایرانی‌ ها دارند.

آخوند رومی، اصلی‌ترین نقاط اختلاف میان فرهنگ اسلامی ایرانی و جوامع غیر مسلمان را متأثر از فرهنگ جاهلیت مدرن و سنتی در نوع نگاه به زنان دانست و افزود: در جوامع سنتی غیر مسلمان، زن به‌ عنوان یک موجود ناقص فرض شده و بر اساس آن بیشترین توهین ‌ها را نسبت زنان روا داشته اند. در عصر تکنولوژی نیز جاهلیت مدرن، زن را از جایگاه اصلی خود تنزل داده و به ‌عنوان یک کالا و نیروی برآورده‌ کننده ی نیازهای جریان‌ سرمایه‌ داری قرار داده است.

معاون امور طلاب و روحانیون حوزه علمیه قبا بندرترکمن، وقوع انقلاب اسلامی در ایران را فصل جدیدی در رابطه‌ با مسئله زنان و حقوق ایشان خواند و اظهار داشت: در بررسی شرایط قبل از انقلاب، مسلما آنچه در رابطه‌ با مسئله زن، یک افق زمانی مشخصی در نظر گرفته بود که از آن به عنوان ایجاد سنخیت فرهنگی با کشورهای اروپایی در برخورد با زنان نام برده می شود. مواردی از جمله نوع پوشش گرفته تا نقش‌ زن در جامعه، توسعه صنعت مد و استفاده از زنان در راستای تأمین منافع جنسی با اهداف تجاری، توسعه سینمای مبتنی بر جاذبه‌ های جنسی، استفاده از زنان به‌ عنوان نیروی کار ارزان و… همه اینها تجربیات غربی است که پیش از انقلاب برای رسیدن به این سطح از تنزل مقام زنان تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و مسئولین وقت در شرف نهادینه‌ سازی آن بودند که انقلاب اسلامی مانع گردید.

امروز جوامع غربی و متأثر از فرهنگ سرمایه‌داری، وقتی موجودیت خود را در خطر می ‌بینند ، تهدید را شناسایی کرده‌ و به طور ویژه با آن مبارزه می‌کنند. لذا پس از این که احتمال داده شد الگوی احترام به مقام زن در ایران ممکن است به‌ عنوان یک ایده‌آل برای آزادی‌ خواهان جهان مطرح شود، مبارزه علیه این مسئله را در ابعاد کلان استارت زدند.

آخوند رومی تاکید کرد: اگر از نمایش مضحک زن، زندگی، آزادی بگذریم، غربی ها اقدام ایران در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی حقوق زنان در قالب تشکیل وزارت‌ خانه خانواده زنان و جوانان را مورد نقدهای جهت ‌دار خود قرار داده و با تمام تلاش سعی در تخریب فضا و اثر مثبتی دارند که در این راستا به وجود آمده است.

تشکیل وزارتخانه مذکور در راستای تقویت عناصر تأمین‌ کننده حقوق زنان در خانواده و جامعه تدبیری است که هیچ منشأ سیاسی و غیرحقوقی ندارد و صرفا عمل بر اساس حقوق شهروندی زنان در جامعه است. در عین حال جهت‌ دهی افکار عمومی بر مبنای منافع سیاسی توسط برخی از جریان‌های معلوم ‌الحال در راستای همان تلاش مذبوحانه‌ای است که سال‌ ها در دستور کار خود قرار داده اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن