اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

هدف قیام امام حسین احیای امر به معروف و نهی از منکر بود

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سراوان، هدف از قیام امام حسین رضی الله عنه را ترویج و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر خواند.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالصمد ساداتی در سخنانی ماه محرم را به نقل از آن حضرت صلی الله علیه وآله و سلم محرم را شهرالله نامید و گفت: نبی مکرم اسلام با فضیلت ترین روزه را بعد از رمضان را روزه محرم را خوانده است. روزه دهم محرم مصادف با روز عاشورا جزو سنت در میان امت مسلمان می باشد و نیز مستحب است که در روز نهم محرم مقارن با تاسوعا نیز روزه گرفته شود. در صدر اسلام رسول الله، صحابه و خود حضرت حسین رضی الله عنه در عاشورا و تاسوعا بنا بر فضیلت خاصی که روزه می گرفتند. پس از این مطلب مشخص می شود که روزه داری در عاشورا و تاسوعا در پیش از شهادت امام مسلمین نیز مرسوم بوده است.

مولانا ساداتی در شرح معنای حدیثی دیگر از آن حضرت، روزه گرفتن در عاشورا را سبب عفو گناهان یک سال گذشته دانست و افزود: دهم محرم نیز در تاریخ اسلامی بیانگر یک واقعه دردناک و تاسف بار می باشد. حادثه کربلا، شهادت امام مسلمین، جگر گوشه رسول الله، حضرت حسین بن علی و تعدادی از اهل بیت نبوت و یاران با وفای ایشان را روایت می کند که عده ای قاتل سفاک و بی دین خود را مسلمان خوانده و حادثه روز عاشورا را رقم زدند.

امام جمعه اهل سنت سراوان، هدف از قیام امام حسین را ترویج و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر خواند و اظهار داشت: یزید و ابن زیاد بعد از به پایان رسیدن خلافت راشده، روش حکومت داری را به فساد کشانده و به نام اسلام، ظلم و ستم را رواج می دادند. چگونه می شود شخصیتی مثل امام حسین رضی الله عنه در مقابل ظلم و ستم سخن نگوید. این امام عالی مقام بعد از پنجاه سال از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در سال شصت و یک هجری برای انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در مقابل یزید و ابن زیاد و حکومت نامشروع وقت قیام کرد. ایشان ایستادگی در برابر ظلم را به سکوت ترجیح داد و تا سر حد جان و لحظه آخر از دین و ارزش های اسلام دفاع کرد.

مولانا ساداتی در بخش دیگری از سخنانش حجاب را یک فضیلت اخلاقی و انسانی و مایه خیر و صلاح جامعه برشمرد و یادآور شد: احکام شریعت از قرآن و سنت درباره حجاب و حفظ عفت و پاکدامنی برای امنیت و حفظ کرامت با اهمیت است و از شیوع فحشاء و منکرات در جامعه جلوگیری می کند. تسکین و راحتی در آموزه ها و غیرت اسلامی است که دین اسلام به ما ارزانی داشته و عزت و کرامت بخشیده است.

دعوای برابری زن و مرد در همه امور برخلاف فطرت و سرکشی از احکام الهی و باطل است. امروزه یورش افکار و تبلیغات غرب به اشکال مختلف و با رواج فرهنگ ابتذال و بی بند و باری بر کسی پوشیده نیست و نباید از نقشه دشمن در تخریب فرهنگ مسلمانان و نابود ساختن سیستم سالم خانوادگی و اجتماعی غفلت کرد.

مولانا ساداتی خاطرنشان ساخت: این را هم باید در نظر گرفت منکر فقط به بی حجابی و ظاهر شدن تار موی زنان محدود نمی شود، به سایر معضلات هم باید توجه نمود. سایر مفاسد و ناهنجاری ها از فقر، تبعیض، اختلاس، پایمال کردن حق مظلومان و سوء استفاده از مناصب هم از منکرات بزرگی هستند که دین و زندگی افراد جامعه را هدف سوء قرار می دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن