اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

همایش گرامیداشت هفته وقف و تجلیل از یاوران وقف

به مناسبت ماه میلاد پیامبر رحمت و مهربانی (ص)، توسط ادارۀ اوقاف پاوه و اورامانات برگزار شد

آوای سنت : به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ روز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ همایش گرامیداشت هفته وقف و تجلیل از یاوران وقف؛ به مناسبت ماه میلاد پیامبر رحمت و مهربانی (ص) و هفتۀ وحدت، توسط ادارۀ اوقاف پاوه و اورامانات در تالار همایش‌های ادارۀ ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

در این همایش حاج ماموستاملا قادر قادری سخنان کوتاهی بیان نمودند که در ادامه گزیده‌ای از سخنان ایشان آمده است.

مطلب اول: خدمت به مسجد در کتاب و سنت

مساجد بیوت الرحمن و محل عبادات مسلمانان و جای تماس مخلوق با خالق‌اند و مساجد مشهور ما یادگاری از سفیران الهی چون ابراهیم و سلیمان و حضرت رحمه للعالمین هستند؛ قدس یادگار سلیمان، کعبه و مسجدالحرام یادگار ابراهیم و مسجدالنبی یادگار رسول‌الله (ص) است.

قرآن کریم خدمت به مساجد را چه مادی و چه معنوی قابل‌تقدیر و نشانۀ ایمان عامرین مساجد معرفی می‌کند و می‌فرماید: «إنَّما یَعْمُرُمَساجِدَاللهِ مَنْ آمن بِاللهِ …»……

 

مطلب دوم: آهی برای فلسطین و قدس

۷۵ سال است مردم شریف فلسطین محاصره هستند و کشته و اخراج می‌شوند. اخیراً رزمندگان مقاومت عملیاتی را به نام طوفان الاقصی انجام دادند. آقای هنیه در اولین مصاحبه‌اش گفت: دو میلیون و سیصد هزار نفر در غزه  ۱۲ سال است در محاصره هستیم و ما را می‌کشند و دربه در  می‌کنند و این عملیات را به این خاطر انجام دادیم یا دنیا برای ما تصمیم می‌گیرد که ما هم حق نفس‌کشیدن داریم یا نابود می‌شویم.

در واقع جنگ خطرناکی شروع شده است و تاکنون از هر دو طرف هم فلسطینیان و هم رژیم صهیونیستی هر کدام بین هشتصد تا هزار نفر کشته شده‌اند.

دیروز اسرائیل بیش از دو هزار بار غزه را بمباران و موشک‌باران کرده است از طرفی غرب و آمریکا همه پشتیبان رژیم صهیونیستی هستند و گروهی از ممالک اسلامی هم ساکتِ ساکت‌اند، گروهی می‌خندند و برایشان کف می‌زنند و گروهی هم مشغول میانجی‌گری هستند؛ اما غربی‌ها همگی بالأتفاق در دریا و آسمان و زمین به پشتیبانی از اسرائیل به میدان جنگ آمده‌اند.

کاری از دست ما برنمی‌آید؛ اما در اینجا به مجاهدین مسلمان فلسطینی آفرین می‌گوییم و برای زنان و کودکانی که در غزه لحظه‌به‌لحظه  توسط اسرائیل بمباران می‌شوند، ناراحتیم و تنها می‌توانیم دعا کنیم که نتیجۀ این جنگ به نفع اسلام و مسلمین باشد.

مطلب سوم:

مساجد ما در شهرستان پاوه الحمدلله زیادند. شهرستان پاوه با جمعیتی در حدود ۶۵ هزار و ۴۰۰ نفر  ۱۰۴ مسجد دارد؛ یعنی ما برای هر ۶۲۰ نفر یک مسجد داریم.

مساجد ما صاحب زیاد دارند؛ ولی در حقیقت بی‌صاحب‌اند؛ ۹ اداره در جمهوری اسلامی متولی مساجد ما هستند؛ ولی تنها اوقاف و سپاه دارند به مساجد کمک می‌کنند و بقیه تنها بر مساجد کدخدایی و در امور مساجد دخالت می‌کنند و به مساجد کاری ندارند……

امروز اگر مساجد ما مشکلات دارند، به این دلیل است که ناظر ندارند. اکثر مشکلات ما در منطقهٔ اهل‌سنت در مساجد ماست می‌طلبد تنها رئیس ساختمان  نباشیم باید رئیس کسی هم که در ساختمان است، باشیم. باید برای این مسئله فکری بشود. امیدوارم این بحث مرا به‌عنوان نقد تلقی نکنید؛ بلکه به‌عنوان درد تلقی کنید و به فکر درمانش باشید……

در پایان از جناب آقایان حجت الاسلام صالحی و ماموستا رمضانی بخاطر تلاش و زحماتشان در راستای حفظ موقوفات منطقه اورامانات سپاسگزارم و امیدوارم در آینده نیز در راستای خدمت به مساجد و روحانیون گامهای بیشتر بردارند

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن