اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

واکنش علمای اهل سنت به سخنان مولانا گرگیج

دعوت علمای اهل سنت به دوری از بیان مباحث تفرقه انگیز در تریبونهای عمومی

آوای سنت: بدنبال انتشار سخنان مولانا محمد حسین گرگیج در نماز جمعه اهل سنت آزاد شهر در روز ۱۹ آذرماه، برخی از علما اهل سنت در واکنش به این سخنان ،بیان این قبیل موارد را با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و ضرورت حفظ وحدت و همدلی در جامعه اسلامی ، نامتناسب دانستند.

آخوند اونق: محبت اهل بیت در جان و دل اهل سنت است

استاد قربان محمد آخوند اونق عالم شاخص ترکمن و امام جمعه بندر ترکمن در این زمینه گفت: مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست و این سخنان باعث تحریک کردن احساسات مردم خواهد شد.

عضو شاخص محفل فقهی احناف ترکمن صحرا در ادامه با بیان اینکه، اهل سنت استان گلستان به ویژه ترکمن ها در طول تاریخ محبت خود را به اهل بیت (ع) ثابت کردند، تصریح کرد: محبت اهل بیت جزو اعتقادات ما می باشد و ما اهل سنت از جان و دل اهل بیت را دوست داریم.

آخوند میرزاعلی:مباحث اختلافی باید در محافل تخصصی مطرح گردد

عبدالحی آخوند میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا هم در واکنش به این سخنان گفت: در شرایط کنونی اصلا نباید مباحث اختلافی را پیش کشیده و مطرح کرد.

وی افزود: مباحث اختلافی باید در میان متخصصین و افراد خاص بحث، بررسی و تبادل نظر شود نه اینکه در تریبون نماز جمعه مطرح شود.

آخوند میرزاعلی با بیان اینکه، نباید در این برهه از زمان میان مردم اختلاف ایجاد کرد، گفت: نباید با برجسته کردن و مطرح کردن یک سری مسائل اختلافی، اختلافات سلیقه ای، قومی، قبیله ای میان تشیع و تسنن بیشتر شود زیرا نه صلاح امت اسلامی و نه هیچ اهل سنتی و تشیع ای این را می خواهد. وی تصریح کرد: نماز جمعه کانون وحدت مسلمین است نه جای طرح مباحث سلیقه ای و اختلافی.

آخوند قزل:ایجاد اختلاف ثمری جز پراکندگی و چنددستگی ندارد

ناصر آخوند قزل امام جمعه قازانقایه هم در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در این برهه از زمان باید سعی کنیم به جای دامن زدن به اختلافات و مسائلی که باعث کینه و تفرقه می شود مشترکات را بیان کنیم و به مشترکات بپردازیم.

وی افزود: از اینکه از ۱۴۰۰ سال تاکنون اینقدر از اختلافات سخن گفته اند، چه نتیجه ای گرفتند، مگر اینکه شیعه را به جان سنی انداختند و یا سنی را به جان شیعه انداختند. چه نتیجه ای عاید مسلمین شد؟ غیر از اینکه اسلام تکه تکه شد و اختلاف به وجود آمد و سرزمین های اسلامی عظمت و مجد تمدن بزرگ اسلام را از دست دادند.

آخوند کسلخه: با تشکید در جایگاه اهل بیت قلوب مسلمانان جریحه دار می شود

آخوند مراد محمد آخوند کسلخه امام جمعه قره ماخر در واکنش به سخنان مولانا گرگیج گفت: اگر ادعای محبت به اهل بیت (ع) را دارید چرا با تشکیک در نسب اهل بیت پاک پیامبر (ص) باعث جریحه دار شدن قلوب مسلمین می شوید.

وی افزود: علمای اهل سنت و مردم اهل سنت مشتاق و محب اهل بیت (ع) و ائمه اطهار هستند و امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را دوست می دارند و به آن عزیزان محبت  و ارزش قائل هستند.

مولوی یعقوب خانی: علت طرح این سخنان تعجب برانگیز است

مولوی جلال یعقوب خانی مقدم استاد حوزه علمیه اهل سنت و امام جماعت مسجد اهل سنت تربت جام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در واکنش به صحبت‌های منتشر شده از مولانا گرگیج اظهار داشت: واقعیت امر این است که بنده از این سخن که عدم پذیرش خلافت حضرت عمر رضی الله عنه چه ارتباطی به نسب فرزندان امام حسین رضی الله عنه دارد، متحیر مانده‌ام و تصورم این است شاید برخی کلمات قیچی شده است. باید قبل از نگارش هر متن و یا نشر آن تامل بیشتر نماییم.

وی تاکید کرد: اگر خدای نخواسته کسی از اهل سنت به اهل بیت نقدی کند، کاری بیهوده و گناهی نابخشودنی مرتکب شده و حقا و حقیقتا او از شمار اهل سنت نیست.

آخوند صفری: جامعه امروز بیش از هر زمانی محتاج وحدت است

امین آخوند صفری امام جمعه شهر فراغی هم در واکنش به این سخنان گفت: امروز ما به تحکیم وحدت و همدلی نیاز داریم چون دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند.

وی با بیان اینکه، تندروی از هر طرفی که باشد چه تشیع و چه تسنن در هر برهه از زمان مردود است، افزود: امروز باید به مشترکات اهمیت بدهیم و به مباحث اختلافی توجه نکنیم و اینکه مطرح کردن مباحث اختلاف انگیز در نماز جمعه اصلا صلاح نیست.

آخوند صفری با تاکید براینکه، این جملات و سخنان تفرقه انگیز، تیشه به ریشه اسلام زدن است، تصریح کرد: امروز دشمن همین را می خواهد و به دنبال بهانه است و اگر چنین مسائلی را مطرح کنیم پس باید همیشه با هم در اختلاف و درگیری باشیم.

آخوند میرحسن زاده:محبت به اهل بیت جزو مشترکات مذاهب است

دوست محمد آخوند میرحسن زاده امام جمعه کلاله در این باره  با تاکید براینکه، کسی که به اهل بیت (ع) شک دارد اهل سنت و مسلمان نیست خواستار دوری از کارهای تفرقه انگیز شد.

وی، وجود مبارک‌ اهل بیت پیامبر (ص) را سرمایه بزرگی برای مسلمانان دانست و افزود: محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام یک اصل ثابت شده است.

وی تصریح کرد: محبت به اهل بیت مثل اصل اعتقاد به خدا، پیامبر، قبله واحد، قرآن کریم، از مشترکات شیعه و سنی است.

آخوند فرهمند: نبایدبر آتش اختلاف بدمیم

عبدالجلیل آخوند فرهمند از علمای شرق گلستان نیز در این زمینه تاکید کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی، صهیونیسم و آمریکا کسانی هستند که دوست ندارند جهان اسلام و مسلمانان در کنار هم باشند و ما نباید با حرف ها و قلم های تفرقه افکن شعله های این آتش را افزون تر کنیم.

آخوند عبدالجلیل فرهمند گفت: محبت به اهل بیت پیامبر (ص) وصیت خوده پیامبر (ص) است و پیامبر (ص) به امت خود وصیت می کند که قرآن تلاوت کنید و من و اهل بیت مرا دوست بدارید که این مهم در زمره اسلام و مسلمان بودن است.

وی با تاکید براینکه باید وحدت خود را حفظ کنم، افزود: من به همه علمای جهان اسلام و دانشجویان و اهل قلم توصیه می کنم که همیشه در گفتن و نوشتن دقت را مدنظر داشته باشند تا که وقتی قلمی می زنم و یا صحبتی می کنم هیچ مسلمانی از آن نباید برنجد که این امر مهم یعنی وحدت و ایجاد وحدانیت یک مسلمان و یک فرد عالم است.

آخوند قره باش: طرح این سخنان در تریبون عمومی جایز نبود

آخوند عبدالباسط قره باش  از علمای اهل سنت کلاله نیز در واکنش به این سخنان گفت: مطرح کردن سخنان تفرقه افکن در محافل عمومی و تربیون های نماز جمعه جایز نیست.

آخوند عبدالباسط قره باش گفت: مطرح کردن چنین سخنان تفرقه افکنی در محافل عمومی و تربیون های نماز جمعه جایز نیست و اگر هم قرار است چنین مسائلی مطرح شود باید در محافل خصوصی مطرح شود.

وی با بیان اینکه، نباید چنین نظرات اختلافی را در تریبون های نمازجمعه مطرح کرد، گفت: وقایع تاریخی را نباید با نگاه اعتقادی بیان کرد چون این کارها خوب نیست و اصلا بر زبان آوردن چنین مسائلی که چند صد سال قبل اتفاق افتاده است، جایز نیست.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن