اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

وحدت باید بر مبانی مشترک امت اسلامی باشد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت نوغاب، نبی مکرم اسلام را از محورها و زمینه های وحدت در امت اسلامی خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی خلیل الله مرتضایی وحدت را موضوع یکی شدن و متحد بودن دانست و گفت: مقصود از وحدت این است که پیروان هر یک از مذاهب اسلامی به اعتقادات خاص خود در عین داشتن عقاید و باورهای شان پای بند بوده و محافظت لازم را بعمل آورند. بدین جهت همه ما وظیفه داریم در روابط اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی خود با دیگر مسلمانان هم سو و همگام باشیم. امروز امت مسلمان می بایست مقاصد عالیه اسلام را در نظر گرفته و خود را در برابر دشمنان به صورت ید واحد نشان دهند. از مهمترین محور وحدت اسلامی توحید است. امت اسلامی و همه مذاهب به وحدانیت الله ایمان کامل داشته و  کلمه طیبه را رمز ایمان می دانند.

مولوی مرتضایی وجود گرانقدر نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم و انبیای الهی را از محورها و زمینه های وحدت در امت اسلامی خواند و اظهار داشت: قرآن دیگر زمینه وحدت میان امت است. اگر بخواهیم وحدت واقعی در جامعه اسلامی محقق شود باید به راهکارهای عملی بپردازیم. اولین راهکار وحدت تحکیم مشترکات می باشد. امروز اندیشه دینی مسلمانان در باب اصول و معانی با وجود تفاوت در فرهنگ، زبان، آداب و رسوم، یکی شده است.

اسلام ضمن احترام به تفاوت ها جمله مسلمانان را در یک مجموعه وسیع بنام امت واحده جمع کرده است.

امام جمعه اهل سنت نوغاب، تحمل عقاید دیگران در ضمن مدارا، نقد بدون اهانت، پرهیز از تعصبات کور کورانه و خیرخواهی متقابل را از دیگر راهکارهای عملی و وحدت بخش یاد کرد و افزود: قرآن عظیم الشان تعصبات کورکورانه را از اوصاف جاهلیت نامیده است. نبی مکرم نیز از همان صدر اسلام با نژاد پرستی، قومیت گرایی و تبعیض گرایی مخالف کرده و تقوا را ملاک برتری مومنین می دانست. از این رو همه امت زیر چتر حمایتی اسلام و قرآن قرار گرفته اند. وحدت عنصر زیبایی، رمز بقای ایمان، رمز انسجام و رمز امنیت به حساب می آید.

مولوی مرتضایی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کردند. در کشور ایران که قدرت در دست برادران اهل تشیع است باید در مناطقی که اهل سنت هستند اگر بی مهری، بی عدالتی و تبعیض است، برطرف کنند تا نارضایتی ها در جامعه اسلامی نباشد. وحدت میان شیعه و سنی نیاز به پایداری و استحکام دارد تا در سایه قرآن و در برابر تمام مشکلاتی که دشمنان اسلام به وجود آوردند و تحریم های اقتصادی که بر ملت ایجاد کرده اند مقاومت کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن