اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

وفای به عهده از ویژگیهای ممتاز یک مومن است

تاکید مولوی ایل نژاد بر عمل انسانها به وعده های داده شده

آوای سنت: عالم اهل سنت عمل به وعده ها را از ویژگی های یک انسان مومن دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی مرتضی ایل نژاد طی سخنانی پایبندی به قول و وعده را از نشانه های یک فرد مسلمان خواند و گفت: قول دادن و عهد بستن از جمله افعالی است که به کثرت در زندگی انسان ها اتفاق میافتد. زمانی که موقعیتی پیش می آید و یا برای رسیدن به یک جایگاه اجتماعی مهم نیاز به همیاری و همکاری دیگران پیدا می کنیم با آنها عهد و پیمان می بندیم تا در موعد مقرر به قول ها و وعده های داده شده جامه عمل بپوشانیم. عمل به قول از خصوصیات یک فرد مسلمان بشمار می رود. یکی از دلایل مهم برتری دین مبین اسلام بر ادیان دروغین صدر اسلام و حقانیت خدای متعال عمل به وعده هایی بود که باریتعالی از طریق وحی به نبی مکرم اسلام انتقال می داد.

نبی مکرم در ابتدای رسالت خویش قادر به مقاومت را در برابر سران قدرتمند قریش نبود، اما نصرت الهی باعث شد تا ضعیف ترین انسان های کمتر برخوردار از منصب و جایگاه اجتماعی به جمع ایشان بپیوندند، چرا که آن حضرت به یارانش وعده انجام نصرت از جانب پروردگار را داده بود.

وی در تبیین اهمیت عمل به وعده و قول در نزد بشر افزود: در زمان انبیا گذشته هم دشمنی پیروان ادیان و مذاهب دروغین با پیامبران و یاران ایشان بسیار شدید بود و مردم به ظاهر متمدن آن زمان به هیچ وجه حقانیت و برتری خدای متعال بر خدایان ساختگی و دروغین را باور نمی کردند. همچنان که در قرآن کریم می خوانیم که قوم حضرت موسی علیه السلام بت پرستی را به اوج خود رساندند و یا حاکمان وقت معابد در دوران حضرت عیسی و یوسف علیهم السلام خدایان، ساخته ذهن خود را بهانه قرار داده و با احداث عبادتگاه بر باورهای عوام حکومت می کردند.

امروز می بینیم که یکی از اصلی ترین دلیل افزایش مسلمانان در غرب که خود را متمدن می شمارند، عمل به عهد و پیمان مسلمانان با مردم اطراف خود است. تعهد اخلاقی به وعده روی اخلاق و رفتار ما تاثیر مستقیم می گذارد. وقتی عهدی می بندیم باید آن را به عنوان یک دغدغه شخصی برای خود به حساب آوریم. انسان ها ذاتا کاری را به موقع انجام می دهند که برایشان مهم است و عمل به حرفی که از کلام انسان صادر می شود به وی شخصیت و کرامت اجتماعی می بخشد.

مولوی ایل نژاد سوء استفاده از باورهای مردم و دادن قول و وعده دروغین به آنها را عملی در چارچوب رفتارهای غیر اسلامی خواند و ادامه داد: شخصی که به وعده هایش عمل نکند، بیش از دیگران به خود ضربه زده است، زیرا مردم برای مجددا حرف هایش را باور نخواهند کرد. بدترین و نامناسب ترین صفتی که امروزه به بعضی افراد داده می شود، دروغگو خواندن وی است. بی تردید وقتی شخصی در اجتماع به فردی دروغ پرداز مشهور گردد، از چشم مردم افتاده و کسی پیدا نخواهد شد که علاقمند به دیدار و همنشینی با وی باشد.

چه بسا در طول تاریخ جوانمردانی هم بودند که قولی را به کسی داده و تا پای جان بر سر حرف خود ایستاده اند.

امام جمعه اهل سنت درگز با استناد به آیات قرآن کریم پیامدهای عهد شکنی را قریب الوقع دانست و متذکر شد: پیمان شکنی وسیله نیست که بشود آنرا از دیگران پنهان کرد. آدم به خاطر منافع شخصی خودش بدعهدی می کند خسارت جبران ناپذیری را به طرف مقابل وارد می کند. خیال نکنیم که با دادن وعده های خیالی به یک شخص، تنها وی متضرر خواهد شد و چه بسا با این کار یک خانواده و حتی یک گروه از جامعه را متضرر می کنیم. اگر به گروهی قول می دهید مطمئن باشید که با عدم عمل به آن به یک جامعه آسیب وارد می کنید. خسارت های این پیامد را هر چند در دراز مدت قابل جبران باشد، لیکن شخصی که باعث و بانی این عمل شده است برای همیشه به عنوان فردی متزلزل و دروغگو مشهور خواهد شد.

برخی گمان می کنند که بدعهدی برای کار، دین و ایمان شخص را زیر سوال نمی برد. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم در چند نوبت با کفار پیمان بست و هرگز و حتی در یک مورد جزئی هم به خاطر منافع شخص خود و یا سایر مسلمانان عهدشکنی نکرد، چرا که این عمل اعتبار اسلام را در میان اهل کفار زیر سوال می برد.

مولوی ایل نژاد عنوان کرد: بعضا دیده و شنیده می شود که افراد در هنگام وعده دادن به سایرین، کلام الهی را واسطه قرار داده و به نام الله و قرآن قسم یاد می کنند تا مخاطبان به احترام مقدسات وی را باور کرده و به حرفش اعتماد کنند. این قبیل اشخاص چنانچه به قول هایشان پایبند نباشند در واقع ایمان خود را زیر سوال برده و علاوه از دست دادن اعتبار در این دنیا مورد بازخواست در سرای باقی نیز قرار خواهند گرفت. بدون شک کسی که نام الله را کوچک شمرده و آن را زیر سوال می برد، سایر ارکان دین مانند نماز ، روزه و پرداخت زکات را نیز ندید و ناچیز خواهد شمرد. قرآن کریم فرمایش می دارد، کسانی که عهد و پیمان شان را با سایر بندگان قطع کنند، به لعن و نفرین خدای متعال گرفتار خواهند آمد.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: همه ما متعهد به اجرای دستورات الهی هستیم. سلامت و یا فساد یک جامعه وابسته به فطرت کسی است که اداره امور جامعه را عهدار می شود، اگر در کارزاری مانند انتخابات به موفقیت می رسیم، باید بدانیم که مردم به ما به عنوان فردی امین و شایسته اعتماد کرده و تحت هیچ شرایط نباید به این اعتماد ارزشمند و این باور پاک خیانت کرد.

اصل این نیست که نتوانیم صد در صد اهدافی را که در برنامه داشتیم، پیاده کنیم. مهم بکار بستن همه سعی و تلاش برای انجام کار است. اگر مردم ببینند که به عنوان یک مسئول، کوشش کافی برای کاهش مشکلات بخرج می دهیم، از ما راضی و خشنود خواهند بود. فراموش نکنیم که اگر فردی شایسته برای کسانی که ما را لایق می دانستند نباشیم، آنها ابتدا خود را بابت اعتماد بیهوده شماتت خواهند کرد و این بدترین نوع شماتت به حساب می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن